Ak platí Alfa Romeo = emócie, tak 4C = vytrženie. Špeciálne v otvorenej verzii. Emócie sú prítomné už keď si na ňu spomeniem. Stúpnu, keď sa na ňu pozriem a poskočia, keď sa zveziem. Vytrženie začína, keď ju mám v rukách na vhodných cestách, vystrelia, keď je kočka hore bez... Adekvátne využitie režimu Dynamic, alebo Race spôsobuje chvenie. Kombinácia týchto režimov, okruhu a otvorenej strechy je kúsok od extázy. Tú som si nedoprial, v záujme zrozumiteľnosti prejavu na mikrofón... Aj tak mám vďaka mixu Alfa Romeo 4C Spider a SlovakiaRing jednu z celoživotných pamätihodností.

Alfa Romeo 4C je víkendová hračka, akú dnes ponúkajú len KTM a Lotus. Kúpiť si konkurentov zo zahraničia nie je problém, komplikovanejšie to však bude, keď budú potrebovať servis...

Baby Ferrari je azda najvhodnejšie prirovnanie, špeciálne v červenej Rosso Competizione. Alfu 4C síce vyrábajú v Modene, no v priestoroch Maserati.

73 kg karbónový monokok je ako z formuly, či hypercars

 

Z konštrukčného hľadiska je na AR 4C nepochybne najzaujímavejší kokpit z uhlíkových kompozitov. Technológia, ktorú už pár desaťročí poznáme zo šialene drahých monopostov, sa v novom tisícročí ocitla aj na autách homologovaných do premávky. Prakticky všetky však patria do kategórie hypercars a bežný automobilový nadšenec, čo ako by sporil, si na ne nesiahne. V prípade Alfy Romeo 4C je to zásadne iné. Aj taká Praga R1, tiež postavená okolo karbónovej vaničky, stojí prakticky 2x viac než toto šidlo. Niet divu, že jej tvorca Juraj MITRO vo videoteste cenu Alfy Romeo 4C opakovane obhajuje.

Na 4C je minimum ocele, všetko navrhli s ohľadom na minimálnu hmotnosť. Autom sa tiahne karbón, hliník a SMC (Sheet Moulding Compound). Karbón tvorí 10 % použitých materiálov, ale až 25 % objemu. Monokok spidera váži 73 kg, čo je len o 10 kg viac než pri kupé. Vytvorili ho technológiou pre-preg, odvodenú z Formuly 1. V Taliansku je mnoho firiem, ktoré pracujú s uhlíkovými vláknami, no Alfa Romeo našla dodávateľa, ktorý ich dokáže ročne dodať niekoľko tisíc kusov. Pre veľký záujem už 2x navyšovali produkciu.

Alfa 4C generuje prítlak aj bez krídel

 

Z Alfy Romeo 4C tým urobili auto s najnižším odporom vzduchu, ktoré generuje prítlak. Čítate správne, 4C skutočne generuje prítlak. Navrhli ho tak, aby dosiahli negatívny koeficient vztlaku. Nepotrebuje žiadne krídla, kanardy, splitery, alebo generátory vírenia. Spolieha sa na tvar a difúzor. O aké hodnoty prítlaku ide a pri akom tempe sme sa nedozvedeli, no kľúčové je, že na rozdiel od 99 % cestných áut, Alfa Romeo 4C nemá s rýchlosťou tendenciu vzlietnuť. Ten pocit však zažijete pri každej riadnej akcelerácii v zákrute...

Viac ako 200 000 hodín vo veternom tuneli vytvorilo auto s najnižším odporom vzduchu cx 0,34, ktoré generuje prítlak.

Colin Chapman by 4C rešpektoval

 

Všetko na Alfe Romeo 4C je o nízkej hmotnosti a podmanivých tvaroch. Okná sú tenšie o 10 % a o 15 % ľahšie ako bežné. Špeciálne čelné sklo má len 4 mm! Diely karosérie sú z SMC (Sheet Moulding Compound). Čo to je? Kompozit, ktorý má menšiu hustotu a väčšiu odolnosť ako oceľ. Tým dokázali ušetriť až 20 % hmotnosti oproti oceli. Alfa 4C je prvé auto na svete s SMC. Ten má hustotou 1,5 g/cm3. Pre porovnanie, hustota ocele je 7,8 g/cm3, hliník má asi 2,7 g/cm3. SMC má aj iné výhody. Nedeformuje sa pri malých nárazoch ako hliník a je extrémne odolný voči chemickým a atmosférickým vplyvom. Navyše rozptyľuje zvuk, čím trochu prispieva k akustickému komfortu v interiéri. Aspoň v nízkych rýchlostiach, kým okolo karosérie, teda hlavne strechy, nezačne hučať vzduch.

Alfa Romeo 4C Spider sa mi náramne páči. Je ohromný zážitok, aj pri pokojnej jazde. Pri ostrej jazde však nefunguje adekvátne cene.

Nadupaný 4-valec nie je bežná 1750 TBi

 

Aj keď fanúšikovia áut označenie 1750 TBi už dobre poznajú z viacerých ostrých modelov klasických áut, len výkonové parametre tohto kúska v 4C nie sú to, čo stojí za obdiv. Motor má korene v Giuliette QV. Pritom však spĺňa emisné limity Euro 6. Motor síce produkuje 176 kW (240 k) pri 6000 ot. a krútiaci moment 350 Nm medzi 2100 a 4000 ot., no 80 % krútiaceho momentu má už od 1800 ot. Konštruktéri ho riadne vylepšili. Použili hliníkový blok, navrhli nové sacie a výfukové kanáliky, nasadili duálne variabilné časovanie ventilov a priame vstrekovanie s tlakom 200 atmosfér. No v neposlednom rade mu znížili hmotnosť až o 22 kg! Pomocou 8 protizávaží na kľukovom hriadeli dosiahli menšie vibrácie. Tvrdia, že aj vyššie maximálne otáčky, no obmedzovač zasahuje už pri 6500 ot, tu veru niet čo obdivovať. Podobne ako v oblasti šprintu na stovku. Alfa Romeo 4C síce vyšprintuje na 100 km/h za 4,5 sekundy a dosiahne takmer 260 km/h. No Lotus Elise Cup250 s krútiacim momentom o tretinu menším a väčšou hmotnosťou, konštrukčne z minulého storočia, to zvládne za 4,3 s. Aj keď máte viac než metrák, 4C je s vami stále také ľahké, že tom ako zrýchľuje, začnete brať ako samozrejmosť. Špeciálne, ak nemáte skúsenosti s podobne ľahkými, no neprepĺňanými športiakmi ako Elise, alebo MX5, ktoré v porovnaní so 4C zväčša nevládzu. Quattroči, ako ju Taliani volajú, vládze prakticky stále, bez ohľadu na zaradený prevod. A brzdí tak dobre, že si na to budete musieť dlhšie zvykať. Mne sa ani po týždni nepodarilo sa celkom prekalibrovať. Samotný údaj o tom, že zo stovky na bežných pneumatikách zastaví na 36 metroch, vás veľmi neohúri. No pri jazde na okruhu netreba zastaviť, len opakovane účinne spomaliť. A to vie 4C ako máloktoré auto. Ak nie ste pretekár, nie je ľahké naučiť sa brzdiť o sekundu neskôr, inými slovami o 30 - 50 m ďalej ako ostatní...

S 8:04 je to najrýchlejšie auto do 250 koní na Nordschleife

 

Poviete si, skvelé auto. Hmotnosť 895 kg (kupé), 240 k a motor v strede, rozdelenie hmotnosti p/z je 40:60, z 0 na 100 za 4,5 s, maximálka 258 km/h, zo 100-ky zastaví na 36 metroch - pekné údaje. Ako jazdí? Vpredu dvojitý lichobežník s dutým stabilizátorom, vzadu zavesenie McPherson. Solídny predpoklad na rýchlu a zábavnú jazdu. Na Severnej slučke zvládla Alfa 4C v rukách profíka čas 8:04, čo je najrýchlejšie kolo do 250 koní. To je neodškriepiteľný výsledok, má ho hlavne vďaka výkonovej hmotnosti len 5,34 kg/kW.

SlovakiaRing som dal za 2:35,6 

Normálne si testy áut, ktoré mám dostať zámerne nepozerám. Nechcem byť ovplyvnený a predpojatý. No keďže Alfa 4C coupé je na trhu už druhý rok a dlho sa zdalo, že na test ju nezískame, pozrel som niekoľko zahraničných recenzií. Všetci sa zhodli, že 4C je skvelá mašina, no nie bez chyby. Vadila im nedotáčavosť v pomalých zákrutách a nestabilita predku na horších cestách vo veľkých tempách. Spomínali tiež, že ani nástup turba nie je okamžitý a turbo dieru, aj keď malú, je cítiť. Alfa Romeo 4C jednoznačne patrí medzi špičku medzi malými športiakmi. Pred testom som si hovoril, že tie výčitky snáď nemôžu myslieť vážne. Veď práve Alfa Romeo je známa tým, že robí tie naj podvozky. No po týždni s ňou s výčitkami súhlasím. 4C bola len druhé auto s motorom uprostred, ktoré som mal možnosť ostro vyšvácať na okruhu. To čiastočne ovplyvnilo moje schopnosti so skvelou, no zákernou koncepciou na limite. Som si istý, že v skúsenejších rukách by 4C spider dokázal SlovakiaRing aj za menej než 2:33, čo je peckový čas.

Alfa Romeo 4C Spider
rok výroby 2016

PLUSY:

+ božský tvar, ľudia veria, že je to malé Ferrari,
+ nízka hmotnosť 930 kg, výkonová
  (5,34 kg/kW),
+ vypínateľná stabilizácia,
+ launch control,
+ agresívny prejav výfukov,
+ super ostrá, super rýchla,
+ priame riadenie bez posilňovača,
+ 4 jazdné režimy do "každého" počasia,
+ pedále z podlahy ako na pretekárskom aute,
+ super výkonné brzdy, ktoré nevädnú,
+ ostrá prevodovka TCT, radí rýchlo a podrží ak treba,
+ rozsah krútiaceho momentu motora.

     

MÍNUSY:
 

- cena spidera od 72 900 €,
- nedotáčavá pod plynom v zákrutách,
- stabilita predku v rýchlostiach na horších cestách,
- komplikovaná manipulácia so strechou,
- takmer žiadne odkladacie priestory,
- malé možnosti nastavenia sedadiel.

 

 

 

 


 

 

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Alfa Romeo 4C je tvrdé, hlučné, bezprostredné a krásne auto. Presne takto by mal vyzerať nekompromisný športiak. Vodičovi nepomáhajú žiadni asistenti (okrem jednoducho a kompletne vypínateľnej stabilizácie). Dokonca ani posilňovač riadenia. Toto je auto, ktoré treba skutočne šoférovať a sústrediť sa na každý pohyb. 4C rozhodne nie je auto pre pozérov. S jednou rukou na volante, na dvanástej hodine, ho totiž pri prvom prudkom pridaní rozbijete. Jeho bezprostrednosť je však ohromne návyková. Toto je čisté športové auto! Motokára na značkách. Vodič presne cíti, čo sa s autom deje a šoférovať 4C je čistá nefalšovaná motoristická radosť. Auto je z môjho pohľadu navyše neskutočne krásne a hoci som veľký fanúšik Lotusu Elise, Alfa Romeo 4C je jedným mojich vysnívaných áut. Najmä po osobnej skúsenosti.


Oliver TEKNÖS Komentár redakcie: Oliver TEKNÖS

Alfa Romeo 4C je úplne zbytočné auto. Na papieri ale ani v realite jednoducho nedáva zmysel. Teda záleží na uhle pohľadu. Pokiaľ je auto pre vás len náhrada MHD, tak sa na 4C budete pozerať ako na zbytočný rozmar. Ale ak vám prúdi žilami benzín a hovoríte si petrolhead tak ju chcete mať! V dobe keď sa mnohí sťažujú, že autá sú stále ťažšie, gumovejšie a prepchatejšie elektronikou prišla Alfa s úplným opakom. Také zapojenie do jazdy vám neposkytne žiadne iné moderné auto aké som mohol kedy vyskúšať. Ani Mazda MX-5, či Porsche Boxster autá, ktoré inak v tejto oblasti excelujú. Alfa je od nich vzdialená na míle. Na rozdiel od spomínaných áut to však nie je na každodenné vozenie. Obe verzie kupé aj Spyder sú hlučné, nepohodlné a extrémne nepraktické. Napriek tomu by som jednu z nich bral! Pokiaľ túžite po talianskom superšporte ale viete, že by vás finančne zruinoval vyskúšajte 4C. Pre mňa je to „superšport pre smrteľníkov“.


 
Alfa Romeo 4C Spider
176 kW A6
Lotus Elise Cup 250
181 kW M6
základný model
72 900 €
(4C Spider 176 kW A6)
54 350 €
(Elise Cup 250 181 kW M6)
adekvátna výbava
Luxury paket s bi-LED svetlometmi a karbónovým krytom, tempomat, sedadlá v čiernej koži, manuálna klimatizácia zadné PDC, autorádio Alpine s HiFi systémom, karbónové kryty zrkadiel, červené brzdové strmene, športový volant, palubná doska v koži, 17/18 palcové disky
v sérii: elektronická uzávierka diferenciálu, 16/17 palcové disky, karbónové sedadlá s čalúnením v Alcantare

za príplatok: (údaje na vyžiadanie od výrobcu) klimatizácia, tempomat, prídavné osvetlenie
výsledná cena
79 190 €
54 350 €

 

 
KTM X-Bow GT
209 kW M6
základný model
74 900 € bez DPH
(X-Bow GT 209 kW M6)
adekvátna výbava
karbónový monokok, veterný deflektor, kúrenie, 4-bodové pásy, Brembo brzdy
výsledná cena
74 900 €