Ostré Golfy sú snom mnohých chalanov. A niet sa čomu čudovať, skôr naopak. Bolo by divné, keby obdivované a vysnívané neboli. Dôvodov je hneď niekoľko. VW Golf je v Európe desaťročia najpredávanejším autom segmentu C. Mnohé jeho generácie (iste nie všetky) stanovili triede malých áut novú úroveň. Pre mnohých testerov je VW Golf etalón, s ktorým porovnávajú konkurentov. V zásade súhlasím, no zároveň dodávam, že to sa týka len neprémiovej produkcie.

 

Predsa len Audi A3, BMW radu 1, či Mercedes A sú vo viacerých oblastiach (no nie vo všetkom) na inej úrovni. Ale vyžadujú aj inú hrúbku peňaženky. Tiež platí, že byť etalónom automaticky neznamená, že je vo všetkom najlepší a neprekonateľný. Práve naopak, porovnávanie s etalónom nezriedka ukáže, v čom je konkurent lepší. Etalón medzi autami pre komplexnosť porovnávaných a sledovaných parametrov z princípu ani nemôže byť vo všetkom najlepší. Etalónom je práve preto, lebo medzi všetkými tými protichodnými požiadavkami prináša najlepší kompromis. VW Golf R 7. generácie pre mňa prináša viacero zásadných otázok, na ktoré som sa vo videoteste snažil nájsť odpoveď:

VW Golf R 7. generácie ponúkajú v 8. farbách. Základné dve biela a červená sú bezplatne. Za každú inú sa pripláca 552 € s výnimkou bielej perleťovej farby, ktorá stojí 1046 €.

Je Golf R etalón superhothatchov tak, ako je Golf v segmente C?

Je Golf R zábavný? Má dušu a srdce, alebo všetko robí bez emócií ?

Aj keď je model R z roku 2015 (zatiaľ) najostrejším modelom ponuky 7. generácie, nie je to siedmy Golf R. S ostrejším bratom legendárneho GTI prišli až pri 4. generácii Golfa. Iste si všetci spomeniete na Golf R32. Toto je teda 4. generácia VW Golf R. A rovnako, ako všetky doteraz, aj tento má pohon oboch náprav komerčne známy ako 4Motion. O pripájanie zadnej nápravy sa stará medzinápravová viskospojka Haldex 5. generácie s mimoriadne chytrou elektronikou, rovnako ako vo všetkých aktuálnych typoch segmentu C z VW Group. Nebyť ostrých modelov Audi S3 a RS3, aktuálny Golf R je s max. výkonom 221 kW (300 k) najvýkonnejším autom "nižšej strednej triedy", aké vo VW Group postavili. A možno sa ním aj stane, lebo už dva roky kolujú svetom správy o modeli Golf R400. A to ešte neviete, koľko sme na valcovej brzde odmerali tomuto kúsku. Ďalšie auto z produkcie VW Group, ktoré má o poznanie viac...

Najdôležitejším je aj v tomto prípade motor. Jedná sa o ďalšiu vyostrenú verziu známeho priamovstrekového prepĺňaného radového 4-valca EA888. Ten nájdete v každom ostrom modeli koncernu (Audi S3, Seat Leon FR/Cupra, Golf GTI a v Octavi RS). Ale pozor! V žiadnom prípade sa nejedná len o fabrický čiptuning. Tento má okrem nutných zmien v ECU aj inú hlavu valcov, výfukové ventily, tuhšie ventilové pružiny a lôžka ventilov, iné piesty, väčšie vstrekovače a výkonnejšie turbodúchadlo. Má tiež variabilné časovanie sacieho a výfukového vačkového hriadeľa, dokonca v dvoch úrovniach nastaviteľný zdvih výfukových ventilov, pre lepšie plnenie turba výfukovými plynmi v širšom spektre otáčok pre rozsah krútiaceho momentu v otáčkovom spektre motora. Bavíme sa o slušných 380 Nm v rozsahu 1800 - 5500 ot. Dobre zvládnutou turboreguláciou naň hneď nadväzuje max. výkon v rozsahu 5500 - 6200 ot. Tento motor prosto ťahá ako elektrický vlak, bez prestania. Jednou z nevýhod takto vyšibaného motora je nutnosť čapovať mu minimálne 98 oktánový benzín. Nejde ani o to, že na väčšine čerpačiek je zásadne drahší než 95-ka. Skôr o to, že ho ešte ani v 21. storočí na hocktorej benzínke nekúpite...

Model R nie je len historicky najrýchlejším a najsilnejším Golfom, ale je aj najlepším pre zákruty. Stačí to na boj s nekompromisnou konkurenciou?

Zástupcovia značky svorne tvrdia, že tento model R je doposiaľ najlepším Golfom pre zákruty. Že to nie sú len marketingové želania, podporujú konštruktéri podvozka jeho viacerými úpravami tak, aby sa aspoň v tomto prípade zbavili typicky sterilných jazdných vlastností tejto strely na limite. Chalani od podvozkov otvorene priznávajú, že ich základné misie boli bezpečne a kultivovane preniesť výkon a krútiaci moment na povrch aj v zákrutách a zároveň zásadne znížiť nedotáčavosť, ktorou sú doterajšie všetky ostré Golfy známe. Preto použili systém EDS (elektronická uzávierka diferenciálu) na oboch nápravách. Ten navyše doplnili funkciou XDS+, ktorá pre stabilizovanie vozidla zasahuje aj bez prudšej akcelerácie v zákrute. Golf R je navyše o 5 mm nižšie ako model GTI, obom nápravám zvýšili smerovú tuhosť a Haldex 5. generácie upravili pre ešte rýchlejšie reakcie na potrebu prenosu výkonu medzi nápravami. Výsledok? Naozaj sa im podarilo postaviť historicky najzábavnejší (neutrálny až pretáčavý) ostrý Golf. Skvelé! Zásadná otázka však znie? Je zábavnejší než konkurencia? Hmmm...

Podobne ako viaceré skutočne športové autá má už aj Golf dva režimy zásahov stabilizácie. Okrem možnosti úplne ju vypnúť (vôbec prvýkrát na aute VW) je tu na zoznámenie sa s limitmi auta aj režim ESC Sport. Medzistupeň deaktivácie stabilizácie reaguje s oneskorením a dovoľuje prekĺz kolies spolu s istými uhlami pretáčavosti. Systém DCC (Dynamic Chasis Control) k tomu pridáva adaptabilné správanie nastavenia pruženia pre každé koleso zvlášť. DCC zbiera údaje z pretlaku v kolesách, z akcelerometra a signály z Can-Bus zbernice a adaptívne upravuje tlmiace sily upravené individuálne pre každé koleso zvlášť. Nová generácia systému DCC dokonca umožňuje meniť tlmiacu chcarakteristiku v oboch smeroch zvlášť, pre útlm aj spätný útlm, či inými slovami pre kompresiu a expanziu tlmiča. Tieto riešenia zásadne ovplyvňujú a zlepšujú dynamické správanie vozidla. Skutočne, Golf ako tento tu ešte nebol. Myslím, že je hoden príplatku 9 000 € nad cenu modelu GTI. Za tieto peniaze dostanete celkom iné auto. Problém je skôr v tom, že už Golf GTI je neadekvátne drahý, čo sa automaticky prenáša aj na model R.

VW Golf R na báze 7. generácie má podľa výrobcu oproti predchodcovi citeľne väčší výkon o 30 k a vraj je o 18% úspornejší. To by malo znamenať, že s veľmi ľahkou nohou, bez akéhokoľvek predbiehania, bez ostrejšej akcelerácie a za ideálneho počasia by ste sa mali so spotrebou dostať do intervalu 6,9 - 7,1 litra 98OKT benzínu na 100 km. To by však cesta nesmela mať žiadne stúpanie, jedine rovinky, prípadne ešte úseky s klesaním :) Na našej 100 km testovacej trati moji kolegovia dokázali zajazdiť (rovnakým režimom, ako to robia na všetkých autách) spotrebu na úrovni 8,8 litra. Myslím, že slušný výsledok na 320 koňové auto. Áno, čítate dobre! Má 233 kW!

 

Celým videotestom sa tiahne môj dojem, že Golf R zrýchľuje na stovku lepšie než uvádzaných 4,9 s. Bez presného merania to nemôžem určiť presne, no na suchu pri dobrej trakcii to odhadujem o 0,2 s lepšie. Termín merania priebehu výkonu a krútiaceho momentu motora sme v MM racingu dostali až v závere zápožičky, preto som sa k odmeraným parametrom auta nevyjadril na kameru. Graf merania dokazuje, že 380 Nm spĺňa Golf R s takmer 2% rezervou. Nádherný je hlavne jeho priebeh. Kolíše len minimálne. Aj keď meranie ukazuje nástup maxima krútiaceho momentu až o 800 ot vyššie ako tvrdí výrobca (čo je iste spôsobené aj spôsobom merania na valcovej brzde), len pozvoľne klesá od 5600 ot, kedy už nastupuje plný výkon motora. Tento model by mali označovať R320. Má totiž 233 kW (317 koní) pri 6300 ot, čo je o 5,7% viac. Milo prekvapí aj stratový výkon v hnacom ústrojenstve. 50 kW vám asi veľa nepovie, no Impreza má 66 kW. Iste, pohon 4Motion a Symetrical All Wheel Drive nemožno porovnávať, no aspoň viete kde šetríte palivo :)

Golf R300 je až príliš decentný, no viacero detailov ho definuje ako jedinečný kus. Sériové bixenónové svetlá dual U dizajnom DRL, tmavé zadné LED lampy a 4 koncovky výfukov - bežná vec pre V8. Oko potešia aj agresívne 19" disky špeci pre tento model.

Som vám dlžný odpovede na hore uvedené otázky. Áno, Golf R 7. gen je doposiaľ ďaleko najlepší model R aký kedy vo Volkswagene vyladili. Je nie len najrýchlejší, najdynamickejší, najostrejší, ale aj to podstatné. Je najhravejší - má dušu aj srdce. Má najviac zaujímavých technických riešení a zlepšení aké kedy Golf mal. Dokáže byť komfortnejší a tichší než väčšina konkurentov (čo je pre každý deň dobré), na bezpečné rýchle presuny aj v zlom počasí ťažko nájdete lepšie auto. Napriek všetkým pre, žiaľ NIE. Etalón medzi superhothatchmi nie je. Do autu ho odsúvajú ešte stále rezervy v hravosti, privysoká cena a nešportové správanie DSG.

Volkswagen Golf R 7. gen (2015)

 

Cenník modelov Volkswagen Golf platný na Slovensku.
 

PLUSY:
 

+ dynamika, 0-100 km/h 4,9 s, max. 250 km/h,
+ trakcia na prakticky všetkých povrchoch,
+ drzanie stopy v zákrutách,
+ ostrosť reakcie na plyn,
+ akustika (aj ked umelá),
+ neutrálny až pretáčavý! :),
+ komfort dokonca aj na 19" diskoch,
+ práca aktívneho pruženia DCC,
+ ESC Sport a ESC off!
+ ostré, progresívne riadenie,
+ super výkonné brzdy,
+ launch control,
+ DSG funguje na 90% z možnej dokonalosti,
+ skvelé športovo-komfortné sedadlá,
+ materiály a spracovanie vnútri,
+ každodenná praktickosť (rodinný supercar).
 

     

MÍNUSY:

- základná cena 40 000 €,
- cena testovaného modelu 52 500 €,
- DSG nepodrží obmedzovač,
  radenie +/- má naopak,
- start/stop aktívny aj v režime Race,
- polomer otáčania a manévrovateľnosť.

 
 

VW Golf 7 R300

rok výroby 2015

Motor:

zážihový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom, uložený vpredu naprieč, oceľový blok motora, hlíníková hlava valcov, priame vstrekovanie paliva, objem 1984 cm3, vŕtanie x zdvih - 82,5 × 92,8 mm, kompresný pomer 9,6 : 1, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, variabilné časovanie ventilov sania a výfuku, variabilný zdvich výfukových ventilov, max. výkon 221 kW (300 k) / 5500 - 6200 ot, max. krútiaci moment 380 Nm / 1 800 - 5500 ot, litrový výkon 110,5 kW (150 k) / l, emisná trieda Euro 6. min. požiadavka 98 okt. benzín.

Pohon:

6-stupňová automatická dvojspojková prevodovka, pohon 4x4 4Motion prostredníctvom viskospojky Haldex 5. gen.

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies oboch náprav, kotúčové brzdy - predné 340x30 s vnútorným chladením, zadné 310x22 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, EDS, ESC, XDS+, aktívne pruženie DCC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom s variabilným prevodom od 9.5:1 do 14.1:1.

Kolesá:

základné obutie - hliníkové disky 8x18"  a pneu 225/40 R18
testovaná verzia - hliníkové disky 8x19" a pneu 235/35 R19.

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4276 x 1790 x 1436 mm, objem kufra - 343/1233 l, rázvor 2630 mm, pohotovostná hmotnosť - 1450 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 6,9 l/100 km (výrobca), počas testu 8,9 l/100 km, objem nárdže 55 l, výkonová hmotnosť 6,76 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 250 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 4,9 s

Cena:

Základná verzia  39 900 €,
Testovaná verzia - 52 500 €.

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

 

VW Golf R je skutočne rýchle a pomerne nenápadné auto. Nezasvätení si ho na ulici ani nevšimnú. No napriek tomu, dokáže nadchnúť. Zrýchlenie s funkciou Launch Control je dych berúce. V zákrutách drží tak, že spolujazdec potrebuje vrecko na grcanie. Ale aj Golf R má svoje ALE. Prevodovka DSG je málo športová, osobne by som určite volil manuál. Problém je, že DSG v žiadnom režime nepodrží motor v obmedzovači. Takže sa mi párkrát stalo, že pri teste zrýchlenia, či šantení v zákrutách prevodovka, aj v manuálnom režime, preradila tesne pred tým, ako som dal pokyn pádlom pod volantom. Výsledkom bolo preradenie o dva stupne a teda frustrácia i strata zrýchlenia. Ak si chcete vychutnať športovú jazdu, musíte sa v prvom rade predbiehať s prevodovkou. Buď zaradíte skôr, aby ste stihli preradiť ešte pred ňou, alebo rezignujete a necháte to na automat. V tomto režime pracuje skveo, no strácate jeden rozmer zážitku. Druhým ALE je podvozok a riadenie. Podvozok je príjemne tvrdý a v režime Race sa nakláňa iba minimálne. Riadenie je strmé a na dnešné pomery prekvapivo tuhé. Už som spomínal, že ako celok to funguje a drží ako pribité. Je tu však problém a tým je konkurencia, hoc možno nepriama. Napríklad doterajší kráľ hothatchov Megane RS ponúkne vodičovi oveľa viac zábavy. Je hravejší, komunikatívnejší a športovejší. Vo Wolfsburgu si mali rozhodne jeden kúpiť a vyskúšať ho kým začali ladiť Golf R. V porovnaní s ním je totiž Golf R ten nudnejší, aj napriek väčšiemu výkonu a pohonu oboch náprav.