SR plánuje dotovať elektromobily sumou 4000 – 5000 eur. Aj po započítaní dotácie však vychádzajú elektro autá draho. Veď cena priemerného elektromobilu sa pohybuje okolo 30 – 35 tisíc €. Prečo sa kupujú také autá? Okrem ekologických aj pre ekonomické dôvody. Náklady na prevádzku a „palivo“ sú neporovnateľne nižšie. 100 km prejdete v priemere za 1,5 – 2,5 eura. Pri spaľovacích autách je to 6 – 10 €/100 km. Dlhé používanie náklady na prevádzku vrátia. Aká je však doba návratnosti? Oplatí sa vôbec "trápiť" sa s elektromobilom?

Oplatí sa nákup elektromobilu? Niektoré výpočty ukazujú, že áno.

Pri akom nájazde sa vám oplatí kúpiť radšej elektrické auto než spaľovací ekvivalent? Naposledy sme mali v redakcii na test Nissan Leaf. Ide o najrozšírenejší elektromobil na svete, takže sa výborne hodí k výpočtu. K Nissanu som vybral konkurentov s rôznym druhom pohonu. Benzínovým zástupcom je Ford Focus 1,5 EcoBoost. Naftu reprezentuje Volkswagen Jetta 2,0 TDI. Pre zaujímavejšie porovnanie som nevynechal ani hybrid Toyotu Prius 4. generácie a auto na LPG priamo z výroby Hyundai i30 1,4i LPG. Prečo som vybral práve týchto zástupcov? Pretože sme ich testovali a máme s nimi v redakcii skúsenosti. Poznáme ich reálnu, nielen laboratórnu spotrebu. Ako iste viete, papierová spotreba podľa NEDC je veľmi nepresná a preto by bolo počítanie návratnosti podľa udávanej spotreby nezmyselné. Do výpočtu som zahrnul základné ceny motorizácií. Výbava sa teda môže líšiť.

 

Návratnosť elektromobilu voči spaľovacím autám (aký počet musíte prejsť na Leafe, aby sa vám vrátili vynaložené prostriedky na vyššiu kúpnu cenu).

 Vozidlo  Pohon   Spotreba 
na 100km
 Cena paliva Cena auta    Návratnosť  Návratnosť (NT) 
Ford Focus 1,5 EB benzín 7 l 1,259 €/l 18 980 € 160 786 km 135 113 km
VW Jetta 2,0 TDI nafta 5,2 l 1,111 €/l 17 970 € 343 332 km 250 838 km
Toyota Prius hybrid 4 l/ 1,259 €/l 27 190 € 74 819 km 50 598 km
Hyundai i30 LPG LPG 7 l/ 0,528 €/l 13 490 € 1 357 766 km 666 096 km
Nissan Leaf elektro 17 kWh

0,15/

0,08(NT) €/kWh

29 050 €    


*NT - nízka tarifa

Náklady na elektrickú energiu sú v porovnaní s benzínom alebo naftou omnoho nižšie. V prípade dieselového auta sa však tak rýchlo nevrátia.

Prepočet nezahŕňa náklady na servis a ani amortizáciu vozidla. Aj keď pre prvého majiteľa by mali byť servisné náklady na elektromobil nižšie než na spaľovacie auto. Možno vám napadne argument, že majiteľ elektro auta bude musieť riešiť výmenu batérií. Je to možné, ale prvého majiteľa sa to asi týkať nebude. Väčšina ľudí si nechá nové auto 3 – 6 rokov a potom ho posúva ďalej. Takéto obdobie by mali vydržať veľkokapacitný akumulátor úplne bez problémov a len s malou stratou pôvodnej kapacity. Výmena batérií mimo záruky sa bude týkať možno až druhého alebo tretieho majiteľa. Skúsenosti v tejto oblasti zatiaľ chýbajú, pretože elektrické autá sa vo veľkom začali predávať až po roku 2010.


Pri výpočte vychádzam z toho, že budete nabíjať vždy doma. V realite však môžete nabíjať v práci alebo na verejných nabíjačkách. Niektoré sú úplne zdarma, iné zase platené. Vo výpočte je použitá priemerná cena elektrickej energie 0,15 €/kWh. V prípade nízkej tarify (NT) 0,08 €/kWh.

Aká je teda návratnosť elektromobilu?


Benzínové auto
Ak porovnáme Focus 1,5 EcoBoost (spotreba 7l/100 km) s Leafom, tak sa investícia do elektromobilu vráti po cca 160 000 km. V prípade, že budete nabíjať len v noci cez nízku tarifu (0,08 €/kWh), tak bude návratnosť približne 135 000 km. Ak však vezmem do úvahy dotáciu na nákup elektromobilu v hodnote 5000 €, tak návratnosť klesne na cca 80 000 km resp. 70 000 km.


Naftové auto
V prípade porovnania naftovej Jetty so spotrebou 5,2 litra je návratnosť elektromobilu približne 340 000 km resp. 250 000 pri nízkej tarife. Ak počítame s dotáciou tak je to približne 190 000 km a 140 000 km.


Hybridné auto
Toyota Prius najnovšej generácie dokáže reálne jazdiť len za štyri litre. Ako si bude viesť v porovnaní s Leafom? Elektromobil sa oplatí už pri nájazde 75 000 km. Pri nízkej tarife dokonca už pri 50 000 km. Môže za to pomerne vysoká cena Priusu. Ak počítame s dotáciou 5000 eur tak cena Leafu je dokonca nižšia (v prípade, že dotácie nebudú aj na Hybridy bez zástrčky).


Auto na LPG
Hyundai i30 LPG dokáže v priemere jazdiť so spotrebou okolo 7 litrov. Pri cene paliva len 0,528 €/l je návratnosť až 1 350 000 km! Pri nízkom tarife 666 000 km. Ani dotácia 5000 eur veľmi nepomôže a návratnosť je 920 000 km resp. 450 000 km.

Návratnosť s dotáciou 5000 eur na nákup elektromobilu

 Vozidlo  Návratnosť  Návratnosť (NT)
 Ford Focus 1,5 EB 80 951 km  68 026 km 
 VW Jetta 2,0 TDI 188 398 km  137 643 km 
 Toyota Prius -126 307 km  -85 418 km 
 Hyundai i30 LPG 921 465 km  452 054 km 

Je pre vás elektromobil akceptovateľnou alternatívou k spaľovaciemu autu?

Záver: Oplatí sa nákup elektromobilu?

Niektoré výpočty ukazujú, že áno. V porovnaní s hybridom je návratnosť pomerne rýchla, ale musíte počítať s tým, že elektromobil bude stále kompromisom. Hybrid môžete používať ako normálne vozidlo bez obmedzení. Elektromobil budete dnes len ťažko akceptovať ako primárne auto v rodine, najmä kvôli dojazdu. Úlohu druhého auta však dokáže plniť dokonale.


Po započítaní dotácií dáva nákup elektromobilu zmysel aj pri porovnaní s benzínovým autom. Návratnosť je tu v rozmedzí 70 000 - 80 000 km. Naopak, elektromobil v porovnaní s naftovým pohonom a LPG úplne prepadol. Z ekonomického hľadiska sa pre prvého majiteľa jednoducho neoplatí. Najmä ak počítame s tým, že máloktorý prvý majiteľ najazdí s autom viac ako 150 000 km.

 

A ako je to u vás? Je pre vás elektromobil akceptovateľná alternatíva k spaľovaciemu autu?