Audi R18 TDI má namierené na prvú priečku v Le Mans

Karoséria:

Nový špeciál R18 je prirodzeným vývojovým stupňom predchádzajúcich R10 a R15, z ktorých know-how i ťaží. Odhliadnuc od kabíny, tvar tela vozu sa tvári byť viacmenej totožný s minuloročným špeciálom. Vizuálne zmeny sa dotkly najmä zadnej partie. Čo vám padne do oka ako prvé je upravený tvar blatníkov kolies, presunuté sanie na strechu vo formulovom štýle, a určite ste neprehliadli veľrybiu plutvu tiahnúcu sa až po zadné krídlo na odstránenie turbulencií vznikajúcich za kabínou. Prvý raz je na aute použitý kocept rovnakých pneumatík vpredu i vzadu. Samozrejme ich priemerom, nie šírkou. Má to pomáhať k lepšej distribúcii hmotnosti auta. Na podvozku pracovala talianska firma Dallara. Nové kupé je postavené so sedačkou pilota posunutou na pravú stranu vozu. Dôvod? Pri výmene pilotov v boxoch nemusí striedajúci jazdec voz obiehať, ale nasadá priamo zo strany boxov. Kľúčové to bude v dôležitých pretekoch ako je SPA, Road Atlanta, Silverstone a najmä Le Mans. Jeden z problémov,  s ktorým sa museli konštruktéri pri "kapotovaní R15-ky" popasovať, bolo predné okno. Jeho netypický tvar vytváral rôzne zkreslenia a deformácie obrazu. Vznikal tam okrem iného i efekt spätného zrkadla "objekt je bližšie než sa zdá". Tieto optické chyby technici údajne vyriešili fóliou blokujúcou odlesky a zkreslenia. Funguje na podobnom princípe ako LCD monitor laptopu, kde na obrazovku vidíte iba keď sa pozeráte priamo a nie zo strany.

Audi R18 TDI

Motor:
Vývoj R18 TDi 2011 prebiehal už od polovice roku 2009. Motory začali testovať na dynamometroch v lete 2010 a prvý jazdný test, za volantom s Alanom McNishom, absolvovalo kupé na konci minulého mesiaca. Pre budúcu sezónu budú dízelové špeciály používať menší objem motora pre zvýšenie konkurencie schopnosti zážihových motorov. Veľkosť vznetového agregátu sa mení z minuloročných 5,5-litra (V10) na 3,7-liter (V6). Motor bude používať jedno veľké turbo a valce budú rozovreté do uhla 120 stupňov. Tento značný uhol medzi valcami je daný koncepciou motora - výfukové potrubia a turbodúchadlo sú umiestnené v strede nad motorom, naopak sanie vzduchu je zo strán. Táto konštrukcia je inšpirovaná motormi formule 1 z osemdesiatych rokov. Dosahuje sa tak najkratšia možná vzdialenosť ktorú musia prejsť výfukové plyny pokým roztočia turbo. Z podobného dôvodu je čo najbližšie k motoru umiestnený i medzichladič vzduchu.

Nový motor bude postavený do V6. Audi preferuje tento variant pred V8 kvôli kompaktnosti a pomeru "počet valcov / veľkosť restriktora" a následnému výkonu. Ten sa predpokladá niekde pri hodnote minuloročného R15 - čiže 650 koní (484 kW). Krútiaci moment však klesne, neoficiálne zdroje hovoria že dosť dramaticky. Maximálne otáčky však vyskočia na 6000 ot/min z minuloročných 5000 ot/min, ktoré mal motor V10. Tým že motor je menší, i jeho hmotnosť je iná. Odhaduje sa približne na 150 kg, pre porovnanie V10 vážila 225 kg. To bude dávať autu značne lepšie správanie sa v zákrutách, jazdci by mali dostať podľa papierových predpokladov voz s lepším ovládaním než R10 či R15.
K menšiemu motoru bola vyvinutá i nová prevodovka. Opäť to je Xtrac, tento rok ale so šiestimi stupňami. Tím Audi sa sťažoval že Peugeoty vďaka 6 stupňovej prevodovke získavajú na výjazdoch zo zákrut oproti R15, ktorá mala iba päť prevodových stupňov.

Audi R18 TDI

Aerodynamika:
I napriek výzoru nové R18 je viac ako len R15 so strechou. Návrh dizajnu sa začínal čistým papierom a nepreberá z R15 takmer žiadne riešenia inšpirované F1. Práve tie boli "kameňom v topánke" u minuloročného modelu a nie všetko fungovalo podľa predstáv technikov. Aerodynamika vozu je stavaná pre dosiahnutie najvyššej možnej rýchlosti. Znie to logicky, ale napríklad tvar Formule 1 je navrhovaný pre maximálny možný prítlak k trati. Túto podmienku si vynútil opäť okruh v Le Mans, kde sa väčšinu času jazdí na plný plyn. R18 bude používať 3 verzie predných blatníkov. Vnútorná strana kolies bude vymeniteľná, a pre okruh s ostrými zákrutami sa bude používať jednoducho väčšia "bublina" než pre priamejšie trate. Podobný variant majú i zadné blatníky. "Rozrážacia hrana" sa dá vymieňať a tým pádom technici môžu voliť medzi krátkou variantou alebo dlhou, ktorá môže dosahovať až do polovice dverí.

Dosť nápadný je veľmi krátky zadný previs vozu. Dlhý chvost nie je potrebný, pretože kryt motora je nízko položený. Teda prúd vzduchu tečúci po ňom a vzduch idúci zo spodu zadného difúzora sa spojí relatívne blízko za zadnou nápravou.

Audi R18 TDI

Ostatné:
K značke Audi patria už takmer automaticky svetlá používajúce LED diódy. Na tomto špeciáli sú predné svetlá iba z LED diód. Ich strednou časťou sa ťahá motív jednotky, ktorý má odkazovať na historické logo značky (alebo i minuloročné umiestnenie v Le Mans?). Každopádne starajú sa o to, aby jazdci počas nočnej časti naozaj z auta niečo videli a LED svetlá majú zaručovať svetlo porovnateľné s denným.
Do tohto okruhového špeciálu sa dostali skúsenosti i z iných súťaží - vyhrievanie predného skla a ventilácia kokpitu či dverí, je prebraná zo seriálu DTM, kde má Audi niekoľkoročné skúsenosti. Monokok skladajúci sa z jednej časti (nie z dvoch ako Peugeoty) odpozerali od Bentleya pár rokov nazad. Výhoda je zvýšená pevnosť kabíny a hmotnosť.
Špeciál R18 je postavený jednoduchšie než R15. Technici majú jednoduchší a rýchlejší prístup ku jednotlivým komponentom. Ako etalón pre údržbu či opravu porúch slúžilo Audi R8 (Le Mans prototyp, nie športové kupé). Uľahčenie servisu má ako protiváhu zvýšené nároky na mechanikov kvôli ťažším kolesám pri ich výmene počas zastávky v boxoch. Tie budú v novej sezóne vážiť až 23 kíl každé a počas dvadsaťštyri hodinového preteku sa menia až tridsať krát.

Audi R18 TDI

V sezóne 2011 bude R18 prevádzkovať najúspešnejší tím Audi Sport Team Joest ktorý obsadí tri vozy. Premiéra v podobe ostrého štartu R18 bude ôsmeho mája v belgickom SPA na prvom vytrvalostnom závode sezóny. Predtým ho bude možné vidieť na oficiálnom testovaní v Le Mans 24. apríla, kde budú tímy zbierať dáta pred júnovým pretekom. Okrem toho sa zúčastní celej Le Mans série rátane čínskeho preteku, úvodný závod 12h Sebring v USA však pôjde tím Audi s modifikovaným Audi R15++.


Preteky kde bude R18 TDi štartovať:



Apr 24 Testovací deň, Le Mans
Máj 08 Spa-Francorchamps (B) 6 hodinový pretek
Jún 11/12 Le Mans 24 Hours
Júl 03 Imola (I) 6 hodinový pretek
Sep 11 Silverstone (GB) 6 hodinový pretek
Okt 01 Petit Le Mans, Road Atlanta (USA)
Nov 12 Čína (CN) 6 hodinový pretek