Prečo našťastie? Hneď vysvetlím. Len pred pár hodinami, v predvečer autosalónu Ženeva 2015 priamo vo výstavisku Palexpo oznámili svetu výsledky ankety Car of the Year. Presný názov ankety by mal byť European Car Of The Year, keďže medzičasom vznikla aj skutočne celosvetová anketa WCOTY - teda World COTY.

 

 

 

 

 

58 porotcov - automobilových novinárov zo zväčša renomovaných európskych médií v minulosti dokázalo nepríjemne šokovať a podkopať tradičnej ankete reputáciu. Napríklad, keď v roku 2011 zvolili za auto roka vtedy ešte ani sériovo nevyrábaný a medzičasom kontroverzný Nissan Leaf pred podstatne zdatnejšími a ľuďmi preferovanejšími, praktickejšími a technologicky vyspelejšími autami (Tesla už vtedy ponúkala v každom smere oveľa prepracovanejší Model S). Nehovoriac o tom, že rok na to v ošiali elektromobility (s ktorou nemám vôbec problém, pokiaľ tie autá budú dávať širší zmysel) dali titul ECOTY dizajnovo a technologicky nepochybne zaujímavému, no pre denný život pre väčšinu území Európy nepraktickému a kruto drahému Chevroletu Ampera.

VW Passat B8 v ankete zvíťazil s ohromným náskokom. Má 340 bodov, auto na druhom mieste má prakticku o sto menej. 

Po oznámení 7 finalistov bolo tento rok (minimálne z môjho pohľadu) na potenciálny priekak znova skvelo zamiešané. Autá ako BMW 2 ActiveTourer (ktoré zahodilo všetko, čo bolo pre BMW doposiaľ sväté a prirodzené) a Renault Twingo (ktoré nás v teste vlastne vcelku milo prekvapilo) nereprezentujú všestrannosť a širokospektrálne (rozumej celoročné a ozaj aj netradičné použitie ako dovolenky, pohodlné ďaleké cesty a dostatočne veľký kufor). Veď to by už autom roka mohol byť aj Smart - chápete?! Sú to prosto mestské myšky a to podľa mňa na vážený titul Auto Roka nestačí. Uvedomujem si, že aj v dávnej minulosti už tento titul vyhrali aj drobné autá (neznamená to však, že som s tým kedy súhlasil).

 

A Citroen C4 Cactus? Hmm. Ako vyplýva z nášho komplexného testu crossoveru Cactus 1,2 (v asi najnešťastnejšej z verzii akú majú v ponuke) nie je extra vhodným vlastne na nič. V každej oblasti sa nájde konkurent, ktorý je lepší. A keďže neexceluje ani technologicky (skôr naopak), a je až príliš jednoduchý (aj keď mne sa dizajnom, tvarom a niektorými nápadmi ozaj páči), stále nerozumiem ako to, že bol medzi 7 top produktami auto priemyslu z roku 2014. To, že získal 2. miesto (aj keď s priepastným rozdielom) radšej nebudem komentovať. Viaceré Citroeny mám naozaj rád, stoja za to, páčia sa mi a tvrdím, že fungujú. Na väčšinu modelov DS mám dokonca malú slabosť.

 

Druhá polovica ponuky na Európske Auto Roka boli, povedzme solídni konkurenti. No keď uvážim, čo nám tento rok vďaka COTY hrozilo, s voľbou viac než súhlasím. Aj keď osobne by som si medzi mojimi tohoročnými favoritmi (z danej ponuky, samozrejme) asi musel medzi Mercedesom C W205 (je fakt špica, no treba zaň riadne zaplatiť) a skvelým VW Passat B8 hodiť mincu

Výsledky European CAR OF THE YEAR 2015
 

I. VW Passsat B8 (340 b)
II. Citroen C4 Cactus (248 b)
III. Mercedes C W205 (221 b)
IV. Ford Mondeo (203 b)
V. Nissan Qashqai (160 b)
VI. BMW Active Tourer (154 b)
VII. Renault Twingo (124 b)

Anketa E COTY 2015 čitateľov TopSpeed.sk (zapojilo sa vyše 350) dopadla absolútne inak ako tá oficiálna. Mercedes C W205 u vás zvíťazil s drvivou prevahou (napriek tomu, že je ďaleko najdrahším autom na zozname).