Nebýva zvykom, aby automobilky dávali svojim typom mená po rastlinách. Citroën však urobil výnimku. Nová C4 dostala pomenovanie Cactus. Prečo? Nuž, dobrá otázka. Na aute nie sú žiadne pichliače a nedokáže žiť ani s minimom vody, prípadne pohonných látok. Z hľadiska dizajnu malo ísť o iróniu a v oblasti spotreby o použitie motorov s malými objemami prevažne s normou Euro 6.

 

 

Citroën C4 Cactus je iný už na pohľad. Ide o dizajnovú hru francúzskych tvorcov. Automobil upúta pozornosť hneď. Počas testu však boli reakcie verejnosti skôr negatívne než pozitívne. Nik mi nepovedal, že „fíha, čo to máš za pekné auto?“. Väčšina ľudí reagovala skôr tak, že auto je síce zaujímavé, no v garáži by ho veľmi nechceli.

Za nezvyčajný vzhľad auto vďačí aj plastovým panelom Airbump. Mäkké panely karosérie ho majú ochrániť pred nechcenými spomienkami na úzke parkovacie miesta, ktoré nechávajú nepozorní vodiči iných áut. Podarilo sa? V podstate áno. Plastové vonkajšie diely skutočne dokážu ochrániť či už stred, alebo hrany dverí od „obúchania“. Ich ďalšou výhodou je fakt, že oživujú vzhľad. Na parkovisku sa mi dokonca stalo, že keď som išiel k autu, tak ho niekto doslova obchytkával a skúšal tieto časti stláčať! Naozaj! Mám na to svedka. Pozitívne hodnotím to, že po dizajnovej stránke si Cactusa môžete prispôsobiť na mnoho spôsobov. Výrobca sľubuje 21 farebných kombinácií karosérie a Airbumpov.

Airbumpy dávajú autu charakteristický vzhľad a umožňujú širokú individualizáciu.

Zo subjektívneho pohľadu síce dizajn veľmi pekný nie je, no Cactus s ním rozhodne vystupuje z radu. Kolegovi sa jeho tvar páči. Nuž sto ľudí, sto chutí... :)

Podobná dizajnová divočina vládne aj vnútri. Ktoré auto má dnes na miesto sedadiel pohovku? Žiadne. Predné sedačky sú obrovské a mäkké. Pod dlhej jazde však prílišná mäkkosť škodí. Teda aspoň mne. Zadné sedadlá sú už o niečom inom. Tie až také veľkorysé nie sú.

 

Citroën v interiéri tiež použil avantgardné postupy. Drvivú väčšinu gombíkov a ovládačov nahradil veľký tablet. Poviete si „paráda“. Má to však jedno ale. Trafiť počas jazdy na malý priestor na obrazovke dá zabrať. Platí to ešte viac na kaktusovom podvozku. O tom však neskôr. Radosť však urobí panoramatická strecha, ktorá nepotrebuje žiadnu clonu. Sklo sa jednoducho pri silnom slnečnom svite stmaví. Vynikajúce riešenie. Celý dojem však kazí lacno pôsobiace a zvlnené tesnenie okolo neho. Interiér má však vo všeobecnosti taký retro-moderný nádych. Človek sa tam cíti dobre.

Interiér auta si myslí, že je retro obývačka s tabletom.

Takú pohovku, akú má Cactus, možno nemáte ani doma :). Cestujúci na zadných sedadlách však majú komfortu o poznanie menej.

Ak si chcete kúpiť Cactus, vyhnite sa 5 aj 6 stupňovej robotizovanej prevodovke. Niečo tak otrasné som ešte neskúsil. V podstate ide o obyčajnú manuálu prevodovku, ktorú neovládate vy, ale auto. Zabudnite na plynulé zmeny rýchlostí, na ktoré sme zvyknutí z automatov. V tomto prípade to jednoducho trvá. A dlho. Auto počas preraďovania dokonca vždy citeľné spomalí. Viď videotest a naše poklony. Oveľa lepšou voľbou bude aj obyčajný 5-stupňový manuál.

 

V oblasti motorov Citroën ponúka 1,2 litrový benzínový trojvalec s označením PureTech, ktorý dosahuje 60 kW (82 k). Motor je slabý, no povedzme, že v meste sa s ním dá vydržať. Oveľa lepšou voľbou sa javí jeho preplňovaná verzia s výkonom 81 kW (110 k). Priaznivcov nafty poteší naftový štvorvalec HDI s výkonmi 68 kW (92 k) alebo 73 kW (100 k). V prípade najslabšieho benzínového trojvalca výrobca hovorí o priemernej spotrebe 4,3 l/100 km. Nám však na našej testovacej trati vyšla hodnota 6,2 l/100 km. Pozitívne však treba zhodnotiť fakt, že Citroën v porovnaní s obyčajnou C4 okresal hmotnosť až o 200 kg!

Robotizovaná manuálna prevodovka sa tvári ako automat. Vyhýbajte sa jej oblúkom.

Robotizovaná manuálna prevodovka je čistý des a hrôza. Dobrú náladu neurobí ani upotený trojvalec bez turba.

Jazda s Cactusom je kategória sama o sebe. Podvozok nepodrží. Auto poskakuje. Niekoľkokrát som sa s ním dostal nechcene na hranicu jeho možností v meste. Predné kolesá na nerovnostiach doslova odskakujú. Rovnako sa správa aj zadok. Navyše je odpruženie nepochopiteľne tvrdé. Celé jeho správanie je otravné a nezmyselné. Riadenie je nastavené tak, že sa s autom príjemne parkuje. Nie je to športový typ a teda nemá zmysel, aby bolo tuhé. Je  presne také, aké by ste od mestského auta očakávali.

 

Citroën C4 Cactus je jednoducho mestské auto pre ľudí, ktorí chcú byť iní. Ale iba po dizajnovej stránke. Žiadne šoférsky hodnotné auto to rozhodne nie je. Vlastne ani nemalo byť. Podvozok je naozaj zlý. Na druhej strane Cactus zaujme kdekoľvek príde. Základná cena je 12 290 eur. V tomto prípade však na palubu nedostanete ani klimatizáciu. Citroën veľmi nerád počuje, že Cactus je lacný. Údajne je to voľba z rozumu. Ak si kúpite priemerne vybavený kus, dostanete sa cez 16 tisíc eur. Lacné to teda nie je. Či rozumné? To posúďte sami.

 

Posledné správy však hovoria o tom, že Cactusu sa v Európe darí pomerne dobre. Automobilka musí v továrni v Španielsku navyšovať výrobu. Treba podotknúť, že úspech prichádza napríklad na západných trhoch vrátane toho francúzskeho. V tejto zemepisnej oblasti sú však podmienky na kúpu iné. Môže za to najmä relatívna cena, ktorú vytvárajú platy a životná úroveň v jednotlivých krajinách. A asi málokto si ho kúpi ako jediné auto do domácnosti. Priestorovo by sa na to hodil, no na výlety veľmi vhodný nebude. Jednak pre slabšie motory a tiež pre nepraktický kufor, či len kompletne sklápateľnú zadnú lavicu, ktorá nevytvorí rovinu...

S Cactusom sa dá jazdiť pokojne a pomaly. Žiadne naháňanie netoleruje :)

S podvozkom si vo Francúzsku mohli dať viac práce. Autu by sa hodilo mäkké pruženie. Bohužiaľ, Cactus je poriadne tvrdý a na ceste nepokojný.

Ako kedysi pred desaťročiami, Citroen je znovu vo svojom živle. Je inovatívny, originálny a priekopnícky. Cactus je teraz azda najlepší príklad. Bacuľatý dizajn je len začiatok. Airbag spolujazdca v strope nad hlavou je svetový unikát, vďaka čomu je k dispozícii jeden z najväčších kastlíkov aké poznám. Ochranné AirBumps v bočných dverách sú nezaminteľné, fungujú a dodávajú ich v 4 farbách (aby ste ich mohli zladiť s autom lepšie podľa svojej chuti). Pri silnom slnku automaticky stmavované veľké čelné okno prináša vzdušnosť a zaujímavý výhľad pre výlety do hôr. Ani predné sedadlá ako v Cactuse nenájdete v žiadnom aute na svete, ba ani nič podobné. Skvelo reprezentujú známe francúzke zameranie na pohodlie až hýčkanie. Vnútro ponúka mnoho mnoho odkladacích priestorov pre oba rady sedenia. Do predných aj zadnýh dverí v pohode vložíte aj veľké fľaše, s miestom nebude problém ani pre 5 dospelých. 

Citroën C4 Cactus rok výroby 2014
Motor benzínový trojvalec uložený vpredu naprieč s viacbodovým vstrekovaním paliva, objem 1199 cm3, výkon 60 kW/5750 ot, krútiaci moment 118 Nm/2750 ot, vŕtanie a zdvih 75 x 90,5 mm, kompresný pomer - 11.0:1,rozvod - DOHC, litrový výkon - 50 kW/l (68 k/l), emisná trieda Euro 5
Pohon 5 stupňová robotizovaná manuálna prevodovka, s pohonom prednej nápravy
Podvozok                        Predná náprava pseudo McPherson so spodnými trojúholnikovými ramenami, vinutými pružinami, teleskopickými hydraulickými tlmičmi a zkrutným stabilizátorom. Nezávislé zavesenie kolies. Zadná náprava s vlečenými ramenami, defomovateľnou priečkou, vinutými pružinami, teleskopickými hydraulickými tlmičmi.
Kolesá 17" disky z ľahkej zliatiny, pneumatiky 205/50 R17
Rozmery a hmotnosť d x š x v- 4157 x 1946 x 1530 mm, objem kufra 358/1170 litrov, rázvor 2595 mm, pohotovostná hmotnosť (bez vodiča) 975 kg, výkonová hmotnosť - 16,27 kg/kW , kombinovaná spotreba (výrobca) 4,3 l/100 km, počas testu 6,2 l/100 km, objem palivovej nádrže 50 litrov
Dynamické parametre Maximálna rýchlosť 173 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km- od 12,8 do 14,3 (v závislosti od výbavy a obutých kolies)
Cena

Základ PureTech 82- 12 290 €

Základ PureTech 110- 16 590 €

Základ e-HDi 92- 16 290 €

Základ BlueHDi 100- 16 190 €

 

 

Cenník modelov Citroën C4 Cactus platný na Slovensku.

PLUSY:

+ dizajn exteriéru aj interiéru,
+ AirBump panely pre ochranu dverí,

+ veľká panoramatická strecha,

+ veľké a pohodlné sedačky,
+ vnútorný priestor,
+ mnozštvo odkladacích miest,
+ neuveriteľne nízka hmotnosť.

     

MÍNUSY:
 

- tvrdý podvozok,
- hlučnosť vnútri na horších cestách,
- prekvapivo nedotáčavý,

- slabý a smädný trojvalec,

- hrôzostrašný robotizovaný manuál,

- lacné materiály a riešenia,
- nedelená zadná lavica,
- vysoká nakladacia hrana kufra,
- len vyklápacie okná vzadu,
- chýba verzia s 4x4.

 

Marian ČABÁK Komentár redakcie: Marian ČABÁK

Svet dnes má málo originálnejších áut než Cactus. Tvarom sa mi naozaj páči, bacuľatý dizajn je prívetivý a milý, na rozdiel od mnohých áut, ktoré sa až prehnane snažia pôsobiť agresívne. Na cestách je agresivity viac než dosť, preháňať to aj v dizajne svet áut určite nepotrebuje. Veľké plus má u mňa aj za mnohé originálne a jedinečné riešenia menované vo videu a v odstavci vyššie. Ohromným prekvapením je aj vnútorný priestor a množstvo odkladacích priestorov. Skvelé aj pre nastupovanie starším, alebo tým s problémovým chrbtom (ktorých je mám pocit stále viac). A napriek rozmerom je až prekvapivo ľahký. Nájsť dnes auto s hmotnosťou pod tonu je už problém, nie to ešte pri týchto rozmeroch.

No nejedna vec na Cactuse ma sklamala. Z každého kúska auta cítiť priveľké šetrenie. Mnohé zásadné veci sú urobené lacno (komfort podvozka, odhlučnenie), použitie materiálov... Mrzí ma, že Cactus neexistuje aspoň s jednoduchým automatickym zapínateľným pohom oboch náprav. Nie pre lepšie jazdné vlastnosti na cestách (jeho nedotáčavosť je až šokujúca) ale pre jazdy v nepohode. Dojem, ktorý robí ho mimo ciest doslova pozýva. Táto verzia je asi najmenej vhodná kombinácia motora a prevodovky. Predpokladám, že verzia s prepĺňaným naftovým a benzínovým motorom a manuálnou prevodovkou by v hodnotení získala až o 2 body viac.


František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Auto plné kontrastov. Zvonka a zvnútra vyzerá prinajmenšom zaujímavo. Nebojím sa povedať, že až dobre. No jazda s ním už taká radostná nie je. Jazdné vlastnosti sú totiž až neprimerané dobe. Auto je brutálne nedotáčavé a veľmi tvrdé. Na to, že je to Citroën až neuveriteľne tvrdé. Tvrdý podvozok je až nepríjemný a ak by ste čakali, že má športové ambície, hlboko sa mýlite. Citroen chcel urobiť ďalší odkaz na legendárnu „kačicu“ 2CV. Pri konštrukcii tej bola jednou z požiadaviek, že musí prejsť cez pole s farmárom a košíkom vajec na palube bez ujmy. Bojím sa, že v Cactuse by košík plný vajec neprežil ani cestu mestom. Ďalšou vecou, ktorá mu škodí je robotizovaná 5-stupňová prevodovka. Ak ste len trochu schopní radiť rýchlosti, rozhodne berte manuál. Aj začiatočník bude radiť lepšie ako tento „automat“. Výrobca udáva spotrebu 4,2 l/100 km. My sme na testovacej trati dosiahli o 2 l viac.

 

Citroën C4 Cactus negatíva dovažuje vzhľadom a príjemným interiérom. Síce pôsobí stroho, ale originálne. Nezvyčajné sú napríklad výduchy ventilácie. Jednak sú iba tri. Dva pre vodiča a jeden, v strede, pre spolujazdca. A nemajú samostatnú reguláciu. Výduch je buď otvorený, alebo zatvorený. Zrejme jeden z ďalších odkazov na 2CV. Iným odkazom na túto klasiku, aj keď asi nie zámerným, sú zadné sedadlá. Tvorí ich úplne rovná lavica s nedeleným operadlom. Celkom kontrastný pocit potom dávajú posádke predné sedadlá. Sú naozaj pohodlné a relatívne dobre tvarované. Navyše čalúnenie aj ich tvar pripomína gauč z 80-tych rokov. Na to, že s týmto autom nebudete chcieť rezať zákruty ukrutnou rýchlosťou, majú ich operadlá aj relatívne dobré bočné vedenie. Dôvodom prečo s Cactusom nebudete chcieť jazdiť rýchlo je okrem podvozka a nedotáčavosti aj hluk. Na diaľnici je auto naozaj hlučné, dokonca tak, že budete podvedome uberať plyn. Keď, ale človek otvorí kapotu hneď je jasné, že ani nemôže byť tiché. Automobilka sa ho totiž snažila postaviť čo najlacnejšie a tak vynechala rôzne kryty a tlmiace hmoty. Šetrili však žiaľ aj na svetlách. Tie sú na dnešnú dobu relatívne slabé. Je však jasné, že Cactus je určený výhradne pre ľudí, ktorí chcú v meste vyzerať. Zákazníkov si tak určite nájde, čo sa vlastne už v Európe deje dokonca vo väčšom rozsahu než Citroen predpokladal.