Toto sa už asi nedá nazvať inak ako katastrofa. Priamy útok na srdcia a duše miliónov fanúšikov tradičných modelov BMW M po celom svete. Minulý rok vo videoteste BMW M550d a v tohtoročnom videoteste BWM M5 vysvetľujem jeden zo zásadných rozdielov medzi týmito dvoma autami. Rozdiel, ktorý jasne deklaroval, prečo BMW M550d nie je naftová M5, ako jej mnohí hovoria. No od dnes je všetko inak!

Sľuby, chyby, hovorí sa. BMW sa v novom tisícročí, slušne napísané, tak kaká do pusy ako žiadna značka na svete. Šéf divízie BMW M, istý pán Friedrich Nitschke urobil ďalšie kontroverzné rozhodnutie. Tri desaťročia posvätná vec, mimochodom jedna z posledných, ktoré prežívali, v ktorej platilo BMW M =  zadokolka je minulosť. Ostatných asi 6 rokov šokuje BMW celý svet dovtedy nepredstaviteľnými rozhodnutiami. Dá sa povedať, že v pravidelných polročných intervaloch. Fanúšikovia sa ešte nestihnú spamätať z jedného a už je tu ďalší šok! Iste nevymenujem všetky, no len pre také zásadné zhrnutie toho, čo vyskratovalo všetky zásady, na ktorých značka budovala svoje postoje, stratégiu a zásady: BMW pripravuje auto s predným pohonom, BMW už nevyrába atmosférické zážihové motory, BMW M má v ponuke SUV, BMW M má modely na naftu... Ktorý z verejných prísľubov ešte môže padnúť? Napríklad, že BMW M ponúkne aj modely s pohonom oboch náprav xDrive?! Jasné, prečo nie? Ak to má zarobiť? Jediná motivácia v dnešnom svete je len zárobok. Bokom ide morálka, tradície, presvedčenie... Ľuďom už nič nie je sväté. Len peniaze! Aký lepší dôkaz potrebujete?


Divízia BMW M v ostatnom čase skutočne poprela a porušila všetky zásady, ktoré sami tri desaťročia označovala za svoje nemenné stanovy. Nebolo to tak dávno, začiatkom tohto roka sa pohonu xDrive ten istý šéf BMW M vehementne bránil. Doslova povedal: "Keď ide o pocit z riadenia a precíznosť ovládania auta, naša filozofia je, že pohon zadných kolies je najlepšia voľba. Technika xDrive zvyšuje hmotnosť auta o 80 - 90 kg. M diferenciál je v tejto oblasti najlepšie riešenie." Myslíte si, že po polroku tieto tvrdenia neplatia? Vôbec nie! Platia a budú platiť vždy, na to sa môžete opýtať ktoréhokoľvek výrobcu športových áut. Problémom je Mercedes AMG, ktorý po predstavení pohonu 4matic vo svojich vrcholných modeloch predáva ako nikdy predtým. Hlavne v USA. A to ľudia v BMW prosto neznesú. 70-80% predaných Mercedes-Benz E63 AMG v USA tvorili ostatný rok modely s pohon 4x4.

 

Preto sa môžeme pripraviť na to, že okrem doteraz "neplnohodnotných" M modelov X5 M a X6 M pribudnú i ďalšie. To len s jediným cieľom, zarobiť viac. BMW M postupne prinesie xDrive aj svojich sedanov, kupé a kabrioletov. Ako prvé to budú nové BMW M5 a M6. Aktuálne typy nie sú na zastavanie pohonu oboch náprav pripravené. Šéf divízie M teda upresňuje, že skôr než v roku 2017 tu eMko 4x4 nebude. Teraz neviem, či sa máme tešiť, alebo plakať, že to bude "až" o 3 roky...

 

Našťastie s xDrive v M pôjde len o rozšírenie modelovej ponuky, nie o štandardnú výbavu. Novú generáciu BMW M5/M6 si budete môcť kúpiť aj so systémom 4x4, alebo ako zadokolku. Na teraz platí, že pre modely BMW M3/M4 ostane na teraz len možnosť so zadným pohonom. Ale viete, práve tento článok dokazuje, že dnes sa už nedá veriť ničomu, len peniazom. Stačí, aby tých polovodičov a nevodičov s tučnými peňaženkami bolo o pár rokov viac a bude vymaľované...

 

Je fakt poľutovania hodné zistiť, že dnes aj tým najtradičnejším značkám pod vedením nových manažérov chýba konštruktérska hrdosť a tradícia. Žiadna automobilka predsa nemôže chcieť obslúžiť všetkých zákazníkov. BMW M by sa nemalo snažiť stať konkurentom pre AMG z ktorého sa v Mníchove ešte donedávna smiali, že v Štutgarte urobia AMG z každého auta, ktoré má 4 kolesá. BMW M by sa malo starať o svoju klientelu, ktorú si desaťročia vychovávalo...

 

Na teraz by sa totiž mohlo zdať, že rozšírenie ponuky je neškodná a dobrá vec. No o pár rokov si nejaký manažér s titulom Dr. a jedine zmyslom pre zárobok povie, že tých 20-30% predaných zadokoliek od BMW M nemá zmysel vyrábať a bude! Veď to isté zažívame aktuálne v otázkach automatov a manuálov. Čo im ešte stále nedošlo, že je to práve tá menšinová skupina, ktorá pred svetom produktom vytvára imidž?! No nič, idem si radšej zajazdiť so silnou zadokolkou so samosvorom na SlovakiaRing, nech si ešte užívam kým sa dá.

 

zdroj: autoforum.cz