Kórejská automobilka Hyundai napreduje míľovými krokmi. Svedčí o tom nielen limuzína Hyundai Genesis Sedan s vyspelými a naozaj funkčnými bezpečnostnými systémami, ktorá sa môže smelo pozrieť do očí zabehnutej prémiovej konkurencii. Aj toto auto totiž určite dáva manažmentu sebadôveru, ktorá vyvrcholila do plánu vytvoriť novú prémiovú značku Genesis. Automobilka však chce zamiešať karty aj v segmente ostrých hot hatchov, na čo mu  poslúži divízia N s bývalým technickým šéfom BMW M na čele. Najnovšou ambíciou vedenia Hyundai je stať sa globálnym lídrom vo výrobe ekologických vozidiel. Autom, ktoré už začiatkom budúceho roka tento plán naštartuje, bude zatiaľ neodhalený Hyundai IONIQ.

IONIQ bude prvým autom na trhu, ktoré ponúkne tri verzie pohonu v rovnakej karosérii - čisto elektrickú verziu, plug-in hybrid a hybrid. Bude to však iba začiatok. Automobilka plánuje do roku 2020 predstaviť 22 nízko-emisných typov.

Sériový IONIQ bude mať s konceptom podobného mena z roku 2012 iba pramálo spoločné

Možno si spomeniete, že automobilka už toto meno v minulosti použila. V roku 2012 ho dostal, v trochu odlišnej forme, koncept Hyundai I-oniq. Štúdia mala dohora výklopné dvere a poháňal ju elektromotor podporovaný litrovým benzínovým trojvalcom, ktorý slúžil iba ako generátor. Sériový IONIQ však bude úplne iný. O dverách a karosérii celkovo toho zatiaľ veľa nevieme. Automobilka totiž zverejnila iba obrys auta, hoci je už evidentne pripravené na sériovú produkciu. Hyundai spustí jeho predaj už v januári 2016, hneď po výstavnej premiére. Tú bude mať IONIQ na domácej pôde v Kórei a tamojší trh bude tiež prvým, na ktorý sa novinka dostane. V marci sa predstaví aj v Európe a v USA, čiže na autosalóne v Ženeve a v New Yorku.

 

Okrem nečakaného odhalenia však IONIQ prekvapí ešte niečím. Stojí na úplne novej platforme a ponúkne zákazníkom 3 druhy pohonu. Prvým je čisto elektrický pohon s lítium-iónovou trakčnou akumulátorovou batériou s veľkou kapacitou a elektromotor s vysokým výkonom. Druhým typom pohonu je Plug-in hybrid s benzínovým motorom a podporným elektromotorom. Trakčnú batériu tejto verzie bude samozrejme možné nabíjať z vonkajšieho zdroja. Tretím typom pohonu bude hybridná verzia s benzínovým motorom a podporným elektromotorom, ktorý pri spomaľovaní slúži ako generátor a dobíja trakčnú batériu. Pri akcelerácii zasa podporuje benzínový motor. IONIQ tak bude prvým autom na trhu, ktoré ponúkne tieto tri verzie v rovnakej karosérii.

Zrejme môžeme zabudnúť na výklopné dvere, no iný bude aj systém pohonu.

Podrobnosti ako jazdné výkony, či dojazd elektroverzie zatiaľ nie sú známe, no vzhľadom na tempo, akým automobilka napreduje, je jasné, že manažéri Toyoty nemajú kľudný spánok. Ich Prius totiž dostane vážneho súpera. To však bude iba začiatok. Šéf Hyundai Veľká Británia, Tony Whitehorn, totiž k novinke povedal: "Budúci rok prídeme s hybridnou technológiou a elektropohonom a už to bude iba eskalovať. Vidím elektrické vozidlá (dobíjané externe), hybridy a plug-in hybridy ako most medzi technológiou spaľovacích motorov a palivovými článkami." Aj Hyundai teda rovnako ako Toyota vidí budúcnosť v palivových článkoch. Automobilka pritom už od roku 2013 sériovo vyrába typ ix35 Fuel Cell s palivovými článkami. Ako Whitehorn povedal, IONIQ bude iba začiatok a automobilka plánuje do roku 2020 predstaviť 22 nízko-emisných typov. Zaostávať samozrejme nebude ani sesterská Kia, ktorá chystá hybridný crossover. Na trh príde pravdepodobne v roku 2017 a automobilka chce mať do roku 2020 v portfóliu až 11 elektrifikovaných typov.

Svoj hybrid chystá aj sesterská Kia.

Zdroj: Hyundai, autocar, autocar