Po Pezinskej Babe nasledovali jediné slovenské preteky zaradené do seriálu FIA European Hill Climb Championship, teda desiate kolo slovenského šampionátu v Dobšinej. XXXV. Dobšinský kopec 2018 dopadol pre Jantar Team a Jána Miloňa a jeho McLaren 650S GT3 nielen druhým miesto v skupine GT, ale triede GT3.


„Bol to výborný víkend. Všetko fungovalo perfektne, aj nastavenia sa nám podarilo trafiť presne na dobšinskú trať a s dosiahnutými časmi som spokojný. Dobšinský kopec mám naozaj veľmi rád a musím povedať, že ani v tomto roku nesklamal,“ zhodnotil preteky v Dobšinej Ján Miloň. 


Týmto však XXXV. Dobšinský kopec z pohľadu Jantar Teamu a Jána Miloňa neskončil. Jantar Team totiž po dojazde do cieľa pretekov podal na francúzskeho pretekára Pierra Courroye, konkrétne na prevodovku jeho McLarenu protest. O tom, ako vlastne táto kauza dopadla nám opäť porozprával Ján Miloň, slovenský reprezentant jazdiaci za Jantar Team.

„Protest Jantar Teamom bol riadne podaný a Radou športových komisárov bol prijatý. Komisári FIA prítomní na XXXV. Dobšinskom kopci 2018 však odmietli prevodovku Pierra Courroye rozobrať a dali návrh, že vyberú riadiacu jednotku z jeho McLarenu a odovzdajú ju na kontrolu priamo do McLarenu. Tento variant riešenia protestu som ja, ako zástupca Jantar Teamu striktne odmietol a navrhol som, že protest stiahnem a všetko stornujeme. Technický komisár FIA prítomný v Dobšinej ma však presviedčal, či neverím takej spoločnosti akou je McLaren. Ja som oponoval, že tejto spoločnosti síce verím, ale čo ak sa pri preprave s riadiacou jednotkou po ceste niečo stane a dáta z nej budú z nejakého dôvodu vymazané. Na to som dostal odpoveď, že riadiacu jednotku si vezme na starosť osobne technik FIA prítomný v Dobšinej, osobne ju odnesie do McLarenu a na všetko poriadne dohliadne. Keďže spomínaný komisár FIA je Angličan a spoločnosť McLaren sídli v Londýne, je to na ceste k nemu domov, do Veľkej Británie.

Aké však bolo moje prekvapenie, keď na ďalšom podujatí seriálu FIA EHCC v poľskej Limanovej, ktoré bolo už týždeň po Dobšinej som sa dozvedel, že daný technický komisár FIA neodviezol do McLarenu (podotýkam, že to neurobil aj napriek tomu, že ma o tomto jeho kroku ubezpečil a ako tvrdil McLaren má po ceste domov), ale odviezol ju na belgický okruh SPA Francorchamps, kde práve prebiehali 24 hodinové preteky. Tam oslovil technika, ktorý vytiahol z riadiacej jednotky údaje a urobil ich rozbor. Zároveň technik, ktorý porovnával dáta z riadiacej jednotky upozornil FIA technika mailom, že tieto načítané výsledky sú naozaj iba orientačné, keďže nedostal rozmer Pierrových pneumatík a bez tohto údaju nedokáže 100 percentne určiť načítané údaje. Zároveň ho upozornil aj na fakt, že žiadna z časových pečiatok nesedí s trvaním posledných súťažných jázd v Dobšinej. Spomínaný technik FIA vyhotovil podľa takto načítaných údajov tabuľku, v ktorej chýba 2 a 6 rýchlostný stupeň a navyše píše o tolerancii 8 %, čo je podľa všetkých odborníkov strašne veľká odchýlka, ktorá pri presnosti údajov z riadiacej jednotky jednoducho nemôže byť. Tabuľku s údajmi odovzdal technický komisár FIA Rade športových komisárov ako dôkaz o tom, že vozidlo McLaren Pierra Courroye bolo v poriadku.

Napriek tomu, na základe týchto absolútne neprofesionálnych a neúplných informácií bol Radou športových komisárov protest uzavretý v môj neprospech. Navyše, práve spomínaný technický komisár FIA, na pretekoch v Limanovej odovzdal riadiacu jednotku priamo do rúk Pierra Courroye bez toho, aby niekto vôbec skontroloval, či s plombami nebolo manipulované. Na základe týchto informácií sme sa na protest z pretekov v Limanovej odhlásili a odcestovali domov,“ vysvetlil Ján Miloň.

Napriek faktu, že protest ešte na FIA doriešený nebol, Jantar Team a Ján Miloň sa spoločne s vozidlom McLaren 650S GT3 zúčastnil ďalších pretekov vo švajčiarskom St. Ursane. Tu Ján Miloň vybojoval druhé miesto v skupine GT, ale aj triede GT3.

„Preteky vo Švajčiarsku rovnako nesklamali. Potešilo ma, že na celej trati bol natiahnutý nový asfalt, čo bolo super. Je pravda, že sa preteky dosť naťahovali, ale na to sme si už vo Švajčiarsku zvykli. Inak organizácia bola na vysokej úrovni. Táto trať je neskutočne rýchla a musím povedať, že je to riadny adrenalín na nej jazdiť,“ opísal Ján Miloň švajčiarske preteky.

No a po návrate zo Švajčiarska pokračovalo aj riešenie protestu, teraz však na podstatne vyššej úrovni.

„Po pretekoch vo Švajčiarsku, konkrétne dňa 22.8.2018 sa v Paríži konala porada komisie FIA Hill Climb, kde sa tomuto problému jej členovia venovali niekoľko hodín. Po informáciách, ktoré som komisii dodal, táto konštatovala, že spomínaný postup riešenia protestu nebol práve najšťastnejším riešením. Protest bol opätovne podrobne prerokovaný s výsledkom, že rozhodnutie je už nezvratné, keďže celý proces riešenia protestu bol už ukončený. Komisia FIA Hill Climb však napriek tomu konštatovala, že postup pri riešení protestu nebol správny, za čo sa Jantar Teamu a Jánovi Miloňovi ospravedlňuje a zároveň komisia FIA Hill Climb rozhodla, že tímu budú vrátené všetky vynaložené finančné prostriedky na protest a jeho vyriešenie. Jedno čo ma mrzí je fakt, že hneď po našom zverejnení tejto informácie na sociálnych sieťach, sa začal Pierre Courroye a jeho tím rozčuľovať, že ich niekto upodozrieva z podvodu, žiaľ toto si zapríčinili sami.

Ak by boli v Dobšinej povolili rozobratie prevodovky, mohli sme mať v tom všetci, vrátane FIA, jasno. Škoda, pretože ja som už niekoľkokrát verejne vyhlásil, že Pierre je talentovaný jazdec s veľkou budúcnosťou. Žiaľ pochybnosti o „čistote“ jeho auta mu budú aj naďalej kaziť meno. Rád by som ešte podotkol, že ma veľmi potešil prístup Slovenskej asociácie motoristického športu, konkrétne jej Prezidenta Dušana Kobliška, ktorý tvrdo bojoval na komisii FIA Hill Climb a viceprezidenta SAMŠ Borisa Kočergina, ktorý ako jediný člen Rady športových komisárov rozhodujúcich o našom proteste odmietol podpísať sporný dokument. Obaja dokázali, že sa nedajú zastrašiť FIA praktikami a tvrdo bojovali za práva slovenského reprezentanta a za to, aby bol protest vyriešený tak, ako predpisujú predpisy FIA.

Ja osobne sa pretekov zúčastňujem 20 rokov a nikdy v živote som protest na nikoho nepodal, toto bolo prvýkrát. Viac pokračovať a vysvetľovať veci dookola asi netreba, každý si určite urobí o tomto prípade vlastný obraz. Je iba škoda, že predpisy neplatia rovnako pre všetkých na celom svete a aj v motoristickom športe sú „rovný a rovnejší“. Presne takéto prípady potom odrádzajú poctivých jazdcov od ďalších štartov,“ doplnil Ján Miloň.

Jantar Team a Jána Miloňa čaká v tohtoročnej sezóne ešte dvojica pretekov zaradených do seriálu FIA European Hill Climb Championship 2018. O tom, ako sa mu na nich bude dariť, vás budeme opäť informovať.

autor: Miro Majláth