Keď Mazda predstavila koncept Mazda RX-Vision, ukázali nám, aký je pekný, pustili nás aj do kabíny, no nedovolili nám nazrieť pod kapotu. To vzbudzovalo pochybnosti, že auto zostane len konceptom a nový športiak s rotačným motorom je v nedohľadne. Automobilka síce informovala, že na novom Wankli pracuje viac ako 100 inžinierov, ale až doteraz sme nič konkrétne nevideli.

Mazda RX-Vision je víziu budúceho športiaka s rotačným motorom

Vývoj nového rotačného motora má prvé výsledky, Mazda patentovala nový, revolučný Wankel!

Nový Wankel naberá čoraz reálnejšie kontúry, Mazda totiž 24. marca patentovala „motor s rotačným piestom namontovaný vo vozidle“. Patent ukazuje usporiadanie agregátu, ktoré sa líši od všetkých predchádzajúcich generácií. Nový motor by sme mohli nazvať revolúciou. Čo je iné? Takmer všetko!

Nový Wankel má iné usporiadanie, ako predchádzajúce generácie

Inžinieri zobrali pôvodnú koncepciu a o doslova ju otočili o 180°. Doteraz sme boli zvyknutí, že Wankel má sanie i výfuk vpravo, pričom sanie je hore a výfuk dole, pri novom motore to neplatí. Sanie presunuli na ľavú spodnú časť motora. Tým vytvorili pre nasávaný vzduch dlhšiu dráhu a zlepšili plnenie komory, pri zachovaní kompaktnosti motora.

Turbo bude netradične nad motorom

Výfukové zvody premiestnili vľavo prakticky nad motor, čím skrátili cestu k turbu na minimum a zmenšili odpor zvodov. Áno, vidíte správne, nový motor bude prepĺňaný, turbo namontujú nad motor, teda na veľmi neobvyklé miesto. Zachovajú pri tom veľmi malé rozmery agregátu. Spojenie dlhého sania a krátkych výfukových zvodov má pomôcť Wanklu k vyššiemu výkonu pri splnení stále prísnejších emisných noriem.

Pri návrhu nového motora prepracovali aj tvar komory a rotora, objem jednej komory bude 0,8 l a objem motora 1,6 l. Navrhli nový tvar sacích a výfukových portov, ktoré umiestnili podobne ako v motore 13B MSP v Mazde RX-8 na boky komory. Týmto riešením zabránia, aby sa spálená zmes dostala naspäť do časti, kde práve prebieha sanie. Očakávali sme, že nový Wankel by mohol byť prvým s priamym vstrekovaním paliva, no podľa patentových obrázkov zostali inžinieri pri vstrekovaní do sacieho potrubia. Špekulovalo sa aj o laserovom zapaľovaní, no s najväčšou pravdepodobnosťou sa ani tejto novinky v novom Wankli nedočkáme, patentové obrázky ukazujú použitie štandardných sviečok.

TEST JAZDENKY MAZDA RX-8

Športové autá sú nepraktické, drahé a majú veľký motor! Platí to ale o všetkých? Tentokrát tu máme výnimku, ktorá ...

16. 10. 2015