Športové autá sú nepraktické, drahé a majú veľký motor! Platí to ale o všetkých? Tentokrát tu máme výnimku, ktorá je z Japonska, má štyri dvere, štyri miesta na sedenie, nie je drahá a má malý motor s objemom 1,3 litra. Väčšine automobilových nadšencov je jasné, že hovorím o Mazde RX-8. Prinášame vám test jazdenej Mazdy RX-8 v spolupráci s partnermi AAA Auto a motointegrator.sk.

 

Zábava začína tam, kde väčšina motorov končí, až nad hranicou 6000 ot./min.  

Koncept športovej Mazdy RX-8 predstavili Japonci na autosalóne v Tokiu v roku 2001. O dva roky na to spustili produkciu v Hirošime. Osmička prišla ako nástupca športového kupé RX-7 FD. Nová Mazda dostala navyše dvojicu dverí, ktoré sa vyklápajú opačným smerom.


Modernizácia športiaku prišila v roku 2009. Inžinieri prepracovali podvozok, zmenili stály prevod manuálu a odľahčili auto. Európania si dlho faceliftovanú verziu neužili. Mazda stiahla auto z predaja v roku 2010 pre prísne emisné limity. Predaj v Japonsku a USA zrušili v roku 2012.


Zaujímavosťou je, že model RX-8 nikdy neprešiel testami Euro-NCAP. V amerických testoch NHTSA si viedla Mazda dobre a dostala 4 až 5 hviezd za jednotlivé skúšky (maximum je 5 hviezd, rovnako ako v Európe).

 

Dizajn


Po dizajnovej stránke sa podľa viacerých odborníkov auto vydarilo. Napriek štyrom miestam na sedenie pôsobí auto veľmi kompaktným a štíhlym dojmom. Dvere pre zadných pasažierov nie sú plnohodnotné a dajú sa otvoriť len po tom, čo otvoríte tie predné. Riešenie je však veľmi praktické a uľahčuje nastupovanie na zadné sedadlá oproti bežným kupé s dvojicou dverí. Mazda RX-8 tak môže mať využitie ako plnohodnotné rodinné auto. Vzadu dokonca existujú úchyty ISOFIX pre detské sedačky. Navyše v aute nenájdete klasický B-stĺpik, ten je súčasťou druhého páru dverí a pre dostatočnú tuhosť karosérie inžinieri navrhli  masívny stredový tunel.


Batožinový priestor je s objemom 290 litrov relatívne dostatočný. Horšie je to už s priestorom na nohy v kabíne. Dostatok miesta má len vodič. Pasažier sediaci vpredu má menej miesta kvôli prevodovke. Pridajte k nohám hasiaci prístroj a nezostane tam takmer žiadny priestor. Vysokí cestujúci sa budú vzadu sťažovať na priestor na hlavu a na nohy.


Väčšina áut mala vo výbave vyhrievané kožené sedadlá. Tie sú ideálnym kompromisom medzi použiteľnosťou na každý deň a držaním tela v zákrute. V interiéri potešia detaily v podobe trojuholníkov, ktoré pripomínajú, aký motor sa skrýva pod kapotou.


Mazda RX-8 vyniká nízkou pohotovostnou hmotnosťou 1350 kg. Kapota motora a zadné dvere sú z hliníka. Japonský športiak má rozmery 4430 mm x 1770 mm x 1340 mm. Rázvor má hodnotu 2700 mm.

RX-8 vyzerá štíhlo aj napriek štyrom miestam na sedenie

Jazda a jazdné vlastnosti


Jazdné vlastnosti sú devízou RX-8. Inžinieri umiestnili motor až za prednú nápravu. Aj vďaka tomu je rozloženie hmotnosti v „ideálnom“ pomere 50:50 medzi nápravami. Na prednej náprave je dvojité lichobežníkové uchytenie a vzadu viacprvková náprava. 


Mazda vám dovolí čiastočne blbnúť aj s aktivovaným stabilizačným systémom. Pri veľkom vybočení zadku ale okamžite zasiahne. Pri vypnutej stabilizácii si môžete s autom robiť čo len chcete. Auto je však vhodné aj pre neskúseného vodiča a nesnaží sa vás zabiť v každej zákrute.


Radenie je priam famózne! Prevodovka má krátke dráhy a presný mechanický chod. RX-8 dostala od inžinierov elektrický posilňovač riadenia, ale aj napriek tomu je cítiť vo volante spätnú väzbu. Mazda navyše aj výborne brzdí. Vpredu aj vzadu nájdeme vetrané kotúče.


Silnejšia verzia dostala do vienka aj samosvorný diferenciál, ktorý je pri ostrej jazde nutnosťou. 

 

Bežné Mazdy sú známe svojou „bezporuchovosťou“. Platí to ale aj o špeciálnej Mazde RX-8? Bohužiaľ nie. Rotačný motor si vyžaduje veľkú dávku starostlivosti. 

O Wankel sa musíte starať omnoho viac, než o bežné piestové motory.

Motory


História rotačného motora siaha až do roku 1951, keď si ho dal patentovať Nemec Felix Wankel. Kompaktný motor s nízkou hmotnosťou a minimálnymi vibráciami mal spôsobiť revolúciu. Chopili sa ho viaceré automobilky. Ale jedine inžinierom z Mazdy sa podarilo vyvinúť skutočne funkčný a relatívne spoľahlivý motor.


Mazda montovala pod kapotu modelu RX-8 Wankel s objemom 1,3 litra v niekoľkých výkonových variantoch. Agregát 13B Renesis STD-Power mal výkon 141 kW (192 koní) a 220 Nm. Výkon posielal na zadnú nápravu cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku. K dispozícii bol aj 4-stupňový automat, neskôr pridali v Japonsku dva stupne. Silnejšia verzia High Power dávala až 170 kW (231 koní) a 211 Nm. Vyrábali ju výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.


Motor Wankel si žiada iné zaobchádzanie než bežné piestové motory. Opatrné zahrievanie motora je veľmi dôležité. Predtým, než vyskúšate vysokootáčkový motor naplno, musíte nechať zohriať olej na prevádzkovú teplotu. Zaujímavosťou je, že pod 3000 otáčok sa motor dusí (je to ako keby ste jazdili s bežným motorom pod 1500 ot./min.). Zábava začína tam, kde väčšina motorov končí, až nad hranicou 6000 ot./min. Motor ťahá spokojne až k obmedzovaču, ktorý pri silnejšej verzii zasahuje pri 9500 ot./min. Slabšia verzia má iný priebeh krútiaceho momentu a obmedzovač zasahuje už pri 7500 ot./min.


Aj keď má auto veľký litrový výkon 147 k/l (108 kW/l), resp. 177 k/l (130 kW/l), stačí mu 95 oktánový benzín. 


Spotreba závisí samozrejme od štýlu používania, ale ani pri ekojazde sa nedostane pod hranicu 10 l/100 km. Skôr počítajte s 13 litrami, ale pokojne to môže byť aj viac. K spotrebe paliva si pripočítajte aj olej, ktorého rotačný motor zožerie cca 1 l/1000 km.

 

Netradičné dvere úľahčujú nastupovanie na zadné sedadlá

Najčastejšie poruchy


Bežné Mazdy sú známe svojou „bezporuchovosťou“. Platí to ale aj o špeciálnej Mazde RX-8? Bohužiaľ nie. Rotačný motor si vyžaduje veľkú dávku starostlivosti.   


Mazda žerie motorový olej. Nie je to vada, ale sprievodný jav rotačného motora. Preto je nutná častá kontrola hladiny oleja. Mazda odporúča kontrolu pri každom druhom tankovaní. Veľmi dôležitá je pravidelná a častá výmena oleja! Mechanici odporúčajú používať motorový olej s rovnakou špecifikáciou ako odporúča výrobca. 


Skúsenosti majiteľov hovoria, že je potrebné aspoň raz za jazdu vytočiť motor do vysokých otáčok (samozrejme až po zahriatí). Pri vypínaní odporúčajú zase mierne vytočiť motor a vypnúť ho v momente keď má približne 4000 ot./min. Robí sa to preto, aby sa nezaliali sviečky. Wankelu nesedia krátke trasy, pretože motor by ste nemali vypínať studený.


Wankel B13 je navrhnutý tak, aby vydržal 200 000 km, no často je to omnoho menej, pretože majitelia kašlú na náročnú údržbu. Motor si vyžaduje generálku cca každých 100 000 – 150 000 km podľa štýlu jazdy. Pri generálnej oprave je potrebné vymeniť tesnenia a najmä ložiská, ktoré robili problém aj v type RX-7 FD. Účet za výmenu nebude vôbec lacný. Navyše to nezvládne kamarát z dediny a častokrát ani autorizovaný servis. Dobrého a skúseného mechanika pre Wankel treba hľadať. V prípade zanedbania údržby hrozí poškodenie motora. Jedinou možnosťou je nákup nového. Ceny sa pohybujú v tisícoch eur.


Okrem problémov motora sa objavuje aj opotrebovaná spojka. Rozjazd sa robí pri vyšších otáčkach a mnoho majiteľov tak spojku rýchlo odpáli. Na veľmi namáhaných kúskoch zvyknú častokrát odchádzať aj silentbloky motora. Slabšou životnosťou na našich rozbitých cestách trpia ložiská kolies a podvozok.


Ďalším bolestivým miestom je pre Mazdu karoséria. V Hirošime nezinkujú plechy, preto si pri kúpe treba dávať pozor na hrdzu. Po rokoch zvyknú odísť aj tesnenia pod zadnými svetlami a tie sa časom zahmlievajú.


Športovému modelu sa nevyhli ani detské poruchy. Častokrát odchádza senzor na expanznej nádrži, keď je zlý, rozsvieti kontrolku chladenia aj pokiaľ je vody dostatok. Problémy sú aj so senzorom xenónov. Na prvých sériách (rok 2003 a začiatok 2004) bola konzola spojkového plechu z príliš tenkého materiálu a častokrát sa zlomila. Problém riešili majitelia jednoduchou výstuhou.


Niekedy môže dôjsť aj k vypnutiu posilňovača kvôli vývodu hadičky z expanznej nádrže, ktorá je priamo nad konektormi posilňovača. Kov začne časom oxidovať, čo môže vyústiť až k vypnutiu elektrického posilňovača.

 

Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standart
Tlmič predný - na objednávku 223,20 € 116,52 €
Tlmič zadný - na objednávku 230,40 € 127,20 €
Vzpera stabilizátora predná  11,40 €  
Vzpera stabilizátora zadná 13,08 €  
Spojková sada (priemer 225mm) - na objednávku 494,40 €  
Predný brzdový kotúč (priemer 303mm) 58,40 €  
Predný brzdový kotúč (priemer 322mm) 106,60 €  
Obloženie brzdové predné 68,90 €  
Obloženie brzdové zadné 52,80 €  
Zadný brzdový kotúč 49,10 €  
Zapaľovacia cievka 92,60 € 55,92 €
Sviečka 54,50 €  
Filter vzduchu 18,60 €  
Filter vzduchu K&N 76,10 € 32,40 €

Kúpiť/nekúpiť?


Mazda RX-8 nie je pre každého. O Japonca s rotačným motorom sa musíte starať omnoho viac ako o autá s bežným spaľovacím motorom. Pokiaľ na to nie ste pripravený finančne, ale aj psychicky, určite sa poobzerajte inde. Jazdený športiak s Wankelom vám dokáže vyčariť úsmev na tvári vďaka unikátnemu zvuku, ale aj výborným jazdným vlastnostiam. Ceny sa pohybujú lákavo nízko už od  2 000 € až po 15 000 €. Pri kúpe si však poriadne preverte históriu a najväčší pozor si dávajte na stav motora. Najlacnejšie kúsky vás môžu vyjsť v konečnom dôsledku pekne draho.

 

TopSpeed.sk verdikt: Jazdenú Mazdu RX-8 odporúčame s výhradami.