Spolu s Mercedesom-AMG GT je GLE najpodstatnejšou novinkou Štutgartskej automobilky. Mercedes ním vstúpil do nového segmentu, ktorý pred rokmi vytvorilo BMW X6. Jeho úspech prekvapil aj samotnú bavorskú automobilku a medzi časom už pripravili aj menšie SAC v podobe BMW X4, aby využili potenciál trhu na maximum. Práve svojmu odvekému rivalovi, chce Mercedes uchmatnúť časť zákazníkov. Najmä tých, ktorí nie sú oddaní značke s modrobielou vrtuľou v znaku, no hľadajú prémiové kupé s piatimi dverami, ktoré sa nemusí báť poľnej, či lesnej cesty. O tom, kam GLE mieri, svedčí aj jeho podoba s predlohou, čiže X6. Poďme sa teda naň pozrieť podrobnejšie.

Zmyselnosť a jednoznačnosť – tieto póly určujú formálny jazyk značky Mercedes-Benz už takmer 130 rokov. Ich pôvod je v povahe obidvoch vynálezcov automobilu Carla Benza a Gottlieba Daimlera: Benz konal skôr racionálne, pre Daimlera bola zas charakteristická vášeň. Nové kupé Triedy GLE od značky Mercedes-Benz takmer dokonalým spôsobom demonštruje splynutie týchto napäťových pólov medzi inteligenciou a emóciou, tradíciou a modernou do pôvabnej symbiózy.

Automobilka s typom GLE rozširuje svoju rodinu automobilov s karosériou kupé. K dvojdverovým vozidlám triedy C, triedy E a triedy S a 4-dverovým kupé CLA a CLS, po prvýkrát pridáva aj SAC (Sport Activity Coupe) v podobe GLE. Posádka v ňom má mať pocit, že sedí v aute, ktoré je viac športové ako terénne. Ola Källenius, člen predstavenstva automobilky zodpovedný za odbyt, o novinke povedal: "Pre Mercedes-Benz je GLE priekopníkom všestrannej triedy vozidiel. Tým si naša značka získa nových zákazníkov." GLE je zároveň jedným z prvých typov, ktoré dostali do vienka nové označnie, ktoré Mercedes postupne zavádza. Rovnako je verzia GLE 450 AMG prvým oficiálne predstaveným typom nového modelového radu AMG Sport, ktorý má vyplniť medzeru medzi bežnými verziami a skutočnými, drsnými modelmi AMG.

Zo začiatku výroby príde toto mohutné "kupé SUV" na trh v troch verziách. Výkonovo najslabší bude 6 valcový diesel s označením GLE 350 d 4MATIC. Jeho 3-litrový motor ponúkne výkon 190 kW (258 k) a krútiaci moment, ohromných 620 Nm. Druhá verzia s označením GLE 400 4MATIC má pod kapotou znova 3-litorvý V6, no v tomto prípade spaľuje benzín. Vďaka prepĺňaniu dvoma turbami dosahuje výkon 245 kW (333 k) a krútiaci moment 480 Nm. Rovnaký motor nájdeme aj v spomínanom modeli radu AMG Sport s označením GLE 450 AMG 4MATIC. V tejto športovej verzii je vyladený na 270 kW (367 k). S výkonom stúpla aj hodnota maximálneho krútiaceho momentu na 520 Nm. Vo všetkých prípadoch je motor spojený s 9-stupňovou automatickou prevodovkou 9G-TRONIC. Je to vôbec po prvýkrát, čo vývojari použili túto prevodovku s pohonom všetkých kolies.

Vo všetkych troch ponúkaných modeloch zabezpečuje prenos krútiaceho momentu na vozovku stály pohon oboch náprav 4MATIC. Rozdiel je iba v jeho rozdelení medzi prednú a zadnú nápravu. Vo verziách GLE 350 d a GLE 400 rozdeľuje systém krútiaci moment rovnomerne v pomere 50:50. V športovo zameranom GLE 450 AMG posiela centrálny diferenciál viac krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Pomer je v tomto prípade 40:60. Cieľom pritom bolo ponúknuť autu športovejšie a agilnejšie jazdné vlastnosti a zlepšiť využiteľnosť výkonu pri zrýchlení. Automobilka priamo hovorí o "zvýšení stáčavého momentu okolo vertikálnej osi". Pohon všetkych kolies je štandardne podporený systémom elektronického riadenia trakcie 4ETS (4 Wheel Electronic Traction System). Všetky tri diferenciály v aute sú totiž otvorené, bez uzávierky. 4EST teda pomáha zabraňovať preklzu kolies. V prípade, že jedno koleso začne preklzovať, ide všetok krútiaci moment určený pre danú nápravu práve na toto jedno koleso a druhé bude stáť. Aby tomuto Mercedes zabránil aj bez použitia uzávierky diferenciálu, využil snímače systému ABS, ktoré rozoznajú nielen zablokovanie kolesa, ale aj preklz. Ak zaznamenajú, že niektoré z kolies preklzuje, systém 4ETS ho automaticky pribrzdí, čím spôsobí vyrovnanie otáčok medzi ľavým a pravým kolesom a zabezpečí, že 50% krútiaceho momentu určeného pre konkrétnu nápravu smeruje ku kolesu s väčšou trakciou. Auto sa tak pohne aj keby bolo na neklzkom povrchu iba jedno koleso. Nejde pritom o žadnu novinku. Mercedes tento systém používa už od roku 1999. Samozrejmosťou sú aj ďalšie systémy ako ASR, systém regulácie bŕzd ADAPTIVE BRAKE a ESP s asistentom pre dynamiku v zákrutách ACTIVE CURVE SYSTEM. Tento systém aktívne ovplyvňuje stabilizátory, aby minimalizoval náklony karosérie. Pri jazde v teréne dokonca stabilizátory odpája, čím zabezpečí voľnejší pohyb kolies a lepšie kríženie náprav.

Štandartom v dvoch slabších modeloch je podvozok AGILITY CONTROL s oceľovými pružinami a systémom selektívneho prispôsobenia tlmenia, vlastnostiam vozovky. Tlmič v tomto prípade obsahuje ďalšiu komoru s piestom z elastoméru, ktorou pri menších nárazoch prúdi olej. Pri pohyboch v rozsahu medzi +/– 10 mm, sa tak tlmiaci účinok zníži. Tlmič je v tomto prípade mäkší. Pri výraznejších nerovnostiach na ceste, či rýchlejšom prejazde zákruty, tlmič prejaví svoj selektívny účinok a piest prídavnú komoru uzatvorí. Tlmič tak stvrdne a zabezpečí menší náklon karosérie. K dispozícii ale bude aj sofistikovanejší vzduchový podvozok AIRMATIC so systémom bezstupňového adaptívneho tlmenia ADS Plus (Adaptiv Dumping System). Ten pri bežnej jazde stráži svetlú výšku podvozka a bráni nakláňaniu a výrazným výkyvom. Systém totiž dokáže vzhľadom k okolnostiam na ceste pritvrdiť tlmenie v pribehu niekoľkých minisekúnd. Údaje pritom získava zo snímača uhla natočenia volantu, štyroch snímačov natočenia kolies, údajov o rýchlosti jazdy zo signálu systému ESP a snímača brzdového pedálu. Pri vyšších rýchlostiach navyše systém automaticky zníži svetlú výšku auta, aby znížil obtekanie vzduchu pod vozidlom. Auto klesne dokonca dvakrát. Pri zhruba 120 km/h a pri 160 km/h. Pri pomalšej jazde sa znova vráti do pôvodnej výšky. Vodič si však môže auto aj zdvihnúť, pri jazde na horších cestách. To sa opäť vráti späť na pôvodnú výšku pri jazde nad 80 km/h. Zatiaľ, čo v bežných verzách GLE je vzduchový podvozok za príplatok, model GLE 450 AMG ho má v základnej výbave.

Porovnanie "konvenčného" systému pruženia od Mercedesu AGILITY CONTROL a vzduchového pruženia AIRMATIC

Mercedes GLE prichádza aj so systémom regulácie dynamiky jazdy DYNAMIC SELECT. Ten bude znova už v základnej výbave modelu GLE 450 AMG a poskytne vodičovi na výber 5 jazdných režimov: Individual, Comfort, Slippery, Sport a Sport+. DYNAMIC SELECT však v tomto prípade neovplyvňuje iba tvrdosť podvozka a riadenia, či odozvu prevodovky a motora, ale aj zvuk motora, vzhľad prístrojov a dynamické osvetlenie vozidla. To znamená, že systém zmení napríklad reakciu funkcie osvetlenia zákrut, či zvýrazní zvuk v špotových režimoch. V režime Sport+ dokonca centrálny displej zobrazuje pozdĺžne a priečne zrýchlenia a uhol natočenia kolies.

Systém regulácie dynamiky jazdy, DYNAMIC SELECT, v tomto prípade neovplyvňuje iba tvrdosť podvozka a riadenia, či odozvu prevodovky a motora, ale aj zvuk motora, vzhľad prístrojov a dynamické osvetlenie vozidla.

Súčasťou štandardnej výbavy všetkých modelov je kompletné LED osvetlenie, vrátane adaptívnych predných LED svetiel s technológiou Inteligent Light System. Dobrú viditeľnosť navyše podporí aj adaptívny systém stierania skiel s vyhrievaním MAGIC VISION CONTROL. Auto nemá klasické ostrekovače. Tie totiž konštruktéri presunuli priamo do stieračov, ktoré striekajú kvapalinu do svojej dráhy. Ak si to neviete celkom predstaviť pozrite si video nižšie. Vo svojom GLE môžete mať okrem toho napríklad adaptívny tempomat, ktorý v Mercedese volajú DISTRONIC PLUS s asistentom riadenia. Alebo, v tejto kategórii, už takmer štandartné systémy ako asistent sledovania mŕtveho uhla, aktívny asistent udržiavania jazdného pruhu, či systém PRE-SAFE PLUS, ktorý sleduje aj situáciu za autom a v prípade hrozby kolízie pripraví auto na náraz. Rovnako môžete mať aj brzdový asistent BAS PLUS s asistentom prejazdu križovatkou. Ten ak zaznamená nebezpečie v podobe auta, či cyklistu, alebo chodca prichádzajúceho z iného smeru, upozorní vodiča a ak ten reaguje iba slabým brzdením, zvýši brzdný účinok. Mercedes tiež ponúka viacero prvkov, ktoré vám spríjemnia parkovanie. Napríklad 360° pohľad na auto a aktívny parkovací asistent. Do výbavy si však môžete pridať aj elektricky vysúvateľné ťažné zariadenie. O relatívnej praktickosti auta navyše svedčí aj hmotnošť brzdeného prívesu, ktorý zaň môžete zapriahnuť. V tomto prípade to je až 3 500 kg, čiže sa nemusíte báť odviezť vozík s koňom, či menšiu loď.

MAGIC VISION CONTROL

V rámci individualizácie Mercedes ponúka 11 odtieňov laku, z toho 7 metalických a dva so špeciálnymi pigmentami. Štandartne, bežné modely GLE, jazdia na 20" kolesách. Za príplatok však môžete mať aj 21" a 22" kolesá, ale iba s podvozkom AIRMATIC. Model 450 AMG má 21" kolesá už v základnej výbave. Interiér GLE ponúkne priestor pre 5 cestujúcich. Okrem mnohých variácií koženého čalúnenia, automobilka ponúka aj balík designo Exclusive s kosoštvorcovým prešitím kožených sedadiel a čiernym stropom. Kožu môžete samozrejme kombinovať s dekórmi z rôznych druhov dreva, alebo dokonca z uhlíkových vlákien. Okrem toho vás v interiéri čaká 8" palcový dotykový dislpej, tentokrát viac zapustený do palubnej dosky. Súčasťou zábavného systému GLE je napríklad aj DVD prehrávač, no na prianie môžete mať monitory aj vzadu, menič na 6 DVD, televízny prijímač, alebo prvotriedne ozvučenie od vychýrenej značky Bang & Olufsen.

  GLE 350 d 4MATIC GLE 400 4MATIC GLE 450 AMG 4MATIC
Motor, počet valcov

V6 diesel s priamym vstrekovaním

V6 benzín s priamym vstrekovaním V6 benzín s priamym vstrekovaním
Zdvihový objem 2 987 cm3 2 996 cm3 2 996 cm3
Prepĺňanie Turbo Biturbo Biturbo
Výkon

190 kW (258 k) pri
 3 600 ot/min

245 kW (333 k) pri

5 500 ot/min

270 kW (367 k) pri

 5 500 ot/min

Krútiaci moment

620 Nm pri

1 600 - 2 400 ot/min

480 Nm pri

1 400 - 4 000

ot/min

520 Nm pri

1 400 - 4 000

ot/min

Prevodovka 9G-TRONIC - 9-st. automatická prevodovka
Pohon Stály pohon oboch náprav 4-MATIC

Rozdelenie krútiacho   momentu (p:z)

50:50 50:50 40:60
Rozmery (d x š x v) 4 900 mm x 2 003 mm x 1 731 mm
Rázvor 2 915 mm
Rozchod kolies (p / z) 1 658 mm / 1 725 mm
Rozmer diskov kolies (štandard) 8,5 J x 20

10 J x 21 vpredu

11 J x 21 vzadu

Rozmer pneumatík (štandard)

275/50 R20

275/45 R21 vpredu

315/40 R21 vzadu