Sezóna zimných pneumatík sa nezadržateľne blíži. Podľa § 38 zákona č. 8/2009 Z.z. totiž musíme mať na aute zimné pneumatiky v období od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ je na ceste súvislá vrstva snehu. Zrejme nik nechce čakať s prezúvaním až na sneh. Na čo si však dať pozor?

Nízke teploty

Zimné pneumatiky sú pri nízkych teplotách oveľa účinnejšie ako letné. A to hlavne na snehu, vode, alebo vlhkom povrchu. Majú totiž nielen členitejší dezén s lamelami pre jazdu na snehu, ale aj inú zmes gumy. Vo všeobecnosti je zmes pre zimné pneumatiky mäkšia. Preto si zachováva pružnosť aj pri nízkych teplotách, na rozdiel od letných pneumatík, ktoré stvrdnú a ich schopnosť prenášať bočné sily výrazne klesne. Preto odborníci odporúčajú prezúvať keď priemerná denná teplota troch dní po sebe klesne pod 7°C.

Hĺbka dezénu

V tomto období je viac ako inokedy dôležitá hĺbka dezénu. Jesenné a zimné počasie so sebou totiž prináša časté zrážky. To znamená mokré, alebo zasnežené cesty. Nuž a za odvod vody, či trakciu na snehu je vo veľkej miere zodpovedná práve hĺbka dezénu. Zákon povoľuje minimálnu hranicu pre zimné pneumatiky 3 mm. Experti na bezpečnú jazdu však odporúčajú minimálne 4 mm. Užitočnou pomôckou pri meraní hĺbky dezénu môže byť 2 € minca. Jej strieborný okraj má totiž práve 4 mm.

Vek pneumatík

Veľmi dôležitým parametrom je aj vek pneumatiky. Ten by nemal presiahnuť 5 rokov. Guma z ktorej sú pneumatiky vyrobené totiž časom degraduje a stráca svoju pružnosť. Ak ste niekedy jazdili na starých pneumatikách (viac ako 5 rokov) mohli ste to nielen cítiť ale aj počuť. Vďaka stvrdnutej gume je totiž pneumatika aj hlučnejšia. Podstatnejšie však je, že už nedokáže preniesť rovnaké pozdĺžne a priečne sily na aké ste boli zvyknutí a rýchlejšie sa dostane do šmyku. Tým sa stáva nevhodná a menej bezpečná.

Lepšie pneu dozadu

Je úplnou samozrejmosťou prezuť zimné pneumatiky na obe nápravy. Ak ste však na tých vašich už nejakú sezónu odjazdili isto ste si všimli, že nie sú rovnako zjazdené. Kam však dať tie lepšie? V prvom momente väčšina ľudí povie, že dopredu. Je to predsa riadená a vo väčšine prípadov aj hnaná náprava. V neposlednom rade aj prenáša zásadne väčšie brzdné sily než zadná. Zamyslite sa však znova. Aký šmyk zvládnete ľahšie a menej vás prekvapí? Nedotáčavý, alebo pretáčavý? Iste pretáčavé šmyky na zasneženom parkovisku sú pre mnohých z nás jedným z lákadiel zimy. Lenže tu sa nebavíme o nizkych rýchlostiach a širokom "ihrisku". Reč je o bežnej premávke. Predstavte si, že sa vám to stane v 70 km/h rýchlosti. Ktorý šmyk by vás menej vystrašil a ľahšie by ste ho zvládli. A predstavte si že za volantom sedí vaša žena. Kam by ste teraz dali pneumatiky s lepším dezénom? Ak dozadu, urobíte správne. Ak o problematike chcete podrobnejšie informácie, pozrite si nasledovné články:
 

AKO SPRÁVNE MERAŤ HĹBKU DEZÉNU PNEUMATIKY? MAL BYŤ MAŤ ASPOŇ 4 MM

AKO SPRÁVNE MERAŤ HĹBKU DEZÉNU ...

Prezuť auto na zimné pneumatiky pri priemere teplôt za 24h pod 5 - 7°C je vhodné urobiť hneď. Naopak, prezúvanie na ...

29. 03. 2015
NA KTORÚ NÁPRAVU OBUŤ LEPŠIE GUMY?

NA KTORÚ NÁPRAVU OBUŤ LEPŠIE GUMY?

Nedávno zverejnený materiál: KAM DAŤ LEPŠIE GUMY? NA PREDNÚ, ALEBO ZADNÚ NÁPRAVU? sa podľa očakávania stretol s ...

10. 04. 2012