Abarth je dnes synonymum pre rýchly vyladený Fiat, začiatkom 60. rokov však musel vo Viedni narodený a neskôr v Taliansku naturalizovaný Carlo Abarth zákazníkov presvedčiť, že nová 595 za to stojí. Urobil to (na svoju dobu) originálnym spôsobom. Expert na motory a šikovný obchodník ponúkol návštevníkom turínskeho autosalóna kupóny na testovaciu jazdu.

Ako vystúpiť z davu

K dispozícii mal dve autá a trojicu skúšobných pilotov. A nápad zaujal. Záujemcovia vydržali čakať v rade celé hodiny a práve na základe tohto úspechu Carlo Abarth vyhlásil, že onedlho vyrobí prvých 1000 kusov 595 potrebných pre homologizáciu, aby sa mohla novinka oficiálne postaviť na štart pretekov.

Základom bol vtedajší Fiat 500 D, modernizovaná verzia od roku 1961. Zvonku ste mohli upravený model spoznať podľa ozdobnej masky, chrómových nápisov či loga škorpióna vo farbách talianskej vlajky. Zozadu zaujme zväčšená olejová vaňa, ktorá „vytŕča“ spod zadného čela.

Samozrejmosťou boli aj modifikácie motora. Objem vzduchom chladeného dvojvalca zväčšil na 0,6 litra, pribudli nové piesty, upravený vačkový hriadeľ či karburátor Solex. Maximálny výkon vzrástol o 30 percen, na 20 kW (27 koní) a maximálna rýchlosť stúpla na 120 km/h. Zo začiatku Abarth vyrábal len 70 kusov mesačne, neskôr sa mu podarilo navýšiť kapacity na 250 áut mesačne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V roku 1964 firma predstavila špeciálnu verziu 595SS s výkonom zvýšeným na 24 kW (32 koní) a maximálkou zvýšenou na 130 kilometrov za hodinu. V tom istom roku na ženevskom autosalóne Abarth odhalil verzie 695 a 695SS, ktoré mali zväčšený zdvihový objem na 0,69 litra a výkon stúpol na 28 kW, teda 38 koní. Dnes to môže pôsobiť úsmevne, ale Abarth ohromil aj tým, že úpravy dopĺňala 5-stupňová manuálna prevodovka a kotúčové brzdy na prednej náprave.

Abart stále pnúka 595 a 695

Odkaz tohto modelu samozrejme stále žije. Aktuálne si môžete kúpiť Abarth 595 s 1,4-litrovým preplňovaným štvorvalcom a 121 kW (165 koní) a model 695 ponúka 132 kW (180 koní). Aj keď výkon vzrástol násobne, jedno ostalo rovnaké. Tým je nízka hmotnosť v pomere ku kilowattom, agilita a jazdné vlastnosti.

Zdroj: Abarth