Z Číny pochádzalo v roku 2022 dokopy 62 nových modelov. Priemerne pribudne na svete každý mesiac päť novinek z najľudnatejšej krajiny sveta. Rebríček čínských automobiliek za rok 2022 vedie SAIC Motor, ktorý uviedol 10 modelov, Geely predstavil 6 noviniek a trojicu uzatvára Great Wall so 6 novo predstavenými autami.

Hoci v celkovom meradle vedú čínske automobilky v počte predstavených noviniek, na úrovni značiek predsa len vyhral niekto iný – japonská Toyota predstavila v roku 2022 až 11 modelov, čo jej zaistilo prvenstvo. Rovnaký počet noviniek priniesla automobilka na trh aj rok predtým. Medzi 11 modelmi sa nachádzajú hneď 4 SUV, 3 sedany, trojica MPV a jeden zástupca kategórie mestských áut.

Rovnaký počet noviniek ako SAIC Motor predstavil aj General Motors s 10 modelmi. Osem áut predstavila minulý rok Honda. Čo sa týka Európy, vedie skupina Stellantis a najväčší počet debutov sa jej podarilo dosiahnuť vďaka týmto novinkám: Alfa Romeo Tonale, Citroen C4 X, Fiat Fastback, Jeep Avenger, Maserati Grecale a Peugeot 408.

Na čísle šesť pritom skončil minulý rok aj Volkswagen, a to po započítaní noviniek od VW či Audi určených práve pre čínsky trh. Ďalšie nemecké automobilky BMW a Mercedes-Benz pridali zhodne po 4 novinkách. Nasledujú Suzuki, Ford a Hyundai – každá z automobiliek uviedla 3 nové modely.

Neohrozená dominancia SUV

V rebríčku debutov naďalej dominovali SUV, ktoré dosiahli presvedčivý 51-percentný podiel na nových autách predstavených v roku 2022.

V ďalších kategóriách však už badať citeľné rozdiely naprieč regiónmi. V štatistike vidno, že sedany ťažia najmä z dopytu v rámci čínskeho trhu. Celkovo bolo v roku 2022 predstavených 23 sedanov, no 12 z nich je dostupných iba v najľudnatejšej krajine sveta. Pomerne prekvapivo pribudlo v roku 2022 16 noviniek v kategórii MPV napriek pokračujúcemu poklesu ich predajov v Európe a Severnej Amerike. Veľmi podobne ako v prípade sedanov, polovica týchto nových modelov zostane dostupná len na čínskom trhu.

Napriek tomu badať čoraz väčší apetít čínskych automobiliek preniknúť i na európske trhy a zodpovedá tomu aj ich ponuka modelov, ktorá je čoraz robustnejšia.

Zdroj: Motor1