V Nemecku sa stále častejšie hovorí o zrušení neobmedzenej max. rýchlosti, či už v mene bezpečnosti a keď to nezaberá, nastúpia ekologické organizácie a poukazujú na veľký hluk a emisie. Nemecký hospodársky inštitút (IW) sa preto zameral na nemecké diaľnice detailnejšie a zisťoval, ako rýchlo vlastne vodiči na úsekoch bez obmedzenej rýchlosti jazdia. Výsledky sú pritom veľmi zaujímavé. Ako totiž IW zistil, na nemeckých diaľniciach sa reálne vôbec nejazdí tak rýchlo, ako si mnohí predstavujú.

V hustej premávke len necelé percento

Celý výskum IW trval 4 mesiace a pomocou mýtnych brán a radarov v ňom bolo zaznamenaných 1,2 miliardy jázd. Dosť na to, aby dali dobrý obraz o tom, ako rýchlo sa na nemeckých diaľniciach vlastne jazdí. Z výskumu vyplynulo, že tempo jazdy výrazne ovplyvňuje hustota premávky, ak je totiž na ceste veľa áut, len necelé percento vodičov prekročí rýchlosť 160 km/h. Naopak, viac ako 80 % vodičov nedosahuje ani 130 km/h. Najvyšší podiel jázd rýchlejších ako 160 km/h je v noci medzi 22.00 – 04.00 hod, ani vtedy sa však nad tempo 160 km/h nerozbehne viac ako 4 % vodičov. Zaujímavé však je, že medzi 20.00 a 21.00 hod, teda v čase návratu ľudí z práce domov, jazdí rýchlosťou do 130 km/h len 67 % vodičov a podstatne viac ich volí tempo v rozsahu 130 – 150 km/h.

Z výskumu IW vyplýva, že zrušenie neobmedzenej rýchlosti na nemeckých diaľniciach by z hľadiska bezpečnosti nemalo prakticky žiadny význam. Z analýz dopravných nehôd v roku 2020 vyplýva, že na diaľniciach zomrelo z celkového počtu obetí dopravných nehôd 2719 osôb len 317 ľudí priamo pri nehodách na diaľniciach. A zďaleka nie všetci v úsekoch s neobmedzenou rýchlosťou. A vzhľadom na skutočnosť, že už dnes tu jazdí prevažná väčšina áut tepom nižším, než 130 km/h, výraznejší efekt by neprinieslo zrušenie neobmedzenej rýchlosti údajne ani z pohľadu emisií.

zdroj: Reuters, IW, CleanEnergyWire, Deutchland.de