Kým svet s obavami či zdesením pozerá na nové alebo prebiehajúce vojenské konflikty, v Európe nám (v zásade za chrbtom a bez väčšej pozornosti) pomaly a nezadržateľne bujnie obchodná okupácia, ktorá by nás raz mohla poriadne mrzieť.
Reč je samozrejme o stúpajúcom tlaku Číny na európske automobilky, tentokrát však už na našom území, ktorý vieme vyčísliť pomerne jednoducho – v máji sa čínskym značkám podarilo získať doteraz najväčší podiel na starom kontinente, teda v EÚ a tiež krajinách EFTA, čo znamená, že vrátane Británie, Švajčiarska, Nórska, Islandu a Lichtenštajnska. Konkrétne sa Číňanom podarilo podľa správy agentúry Dataforce registrovať v piatom mesiaci celkovo 60 215 vozidiel, čo predstavuje 5,4 percenta trhu.
Medziročne v pluse až o 80 %!
To na prvý pohľad možno nevyzerá zaujímavo, ale pre vašu predstavu: znamená to, že každé v máji predané dvadsiate auto pochádzalo od čínskeho výrobcu. Vlastne ešte o čosi viac, uvedená veta by platila pri presne 5-percentom podiele. Pritom ešte v máji 2024 sa Číňanom podarilo získať 3 percentá trhu, takže medziročne hovoríme 80-percentnom náraste!
Významne sa darí napríklad spoločnosti BYD, ktorá poskočila o zhruba 10 tisíc áut na viac ako 13 a pol tisíca, ale absolútnou jednotkou je koncern SAIC, respektíve jeho značka MG. V máji zaznamenala 27-percentný nárast a dodala európskym motoristom 26 855 vozidiel. Najpredávanejším modelom je MG ZS.
MG už na úrovni Fiatu
Ešte pozoruhodnejšie vyzerajú čísla čínskych automobiliek od začiatku roka. MG – 126 493 áut. To je na úrovni Fiatu a Cupry! BYD – 54 986 vozidiel. To už je na dohľad Land Roveru, Jeepu alebo o 22 tisíc viac ako Lexus. Tretie Chery predalo 29 539 vozidiel, pričom tento koncern predáva v Európe len značky Omoda (15 296 ks) a Jaecoo (14 230 ks), a to ešte zďaleka nedokončili expanziu.
Čína pritom v na starom kontinente zďaleka nepredáva len elektromobily. A to aj kvôli nedávno zavedeným dodatočným clám. Významný podiel majú hybridy i plug-in hybridy, pričom podľa Dataforce bola väčšina vozidiel (tentokrát opäť za máj) vybavená spaľovacím motorom! Konkrétne 30,6 percenta, teda 17 726 áut.
Mnohým sa zatiaľ nedarí
Aby sme to zhrnuli. Zatiaľ sa v Európe darí trom firmám: SAIC (MG), BYD a Chery (Omoda a Jaecoo). Naopak Xpeng, Lynk & Co, Zeekr, Leapmotor, Nio a ďalší sú zatiaľ len okrajoví hráči. Otázkou ale je, ako dlho. Čína svoj útok ešte len začína a práve dokončuje prvé továrne, ktoré im poslúžia ako nové oporné body schopné eliminovať i colné sadzby na elektromobily.
zdroj: Dataforce cez Automobilwoche