Nástup elektromobility so sebou prináša a j výrazne vyšší dopyt po ťažbe nerastných surovín, vývojových kapacitách trakčných akumulátorov, ich výrobe a v neposlednom rade aj spôsobe zberu, recyklácie a návrate surovín do výrobného procesu. Skrátka, z batérií sa stáva strategický materiál a kľúčový komponent nielen elektrických áut. Batérie však používajú aj iné odvetvia hospodárstva, vrátane iných dopravných prostriedkov a spotrebnej elektroniky. Pre všetky tieto oblasti prichádza EÚ s novými, podstatne prísnejšími pravidlami, ktoré by mali pre Európu zabezpečiť tie najekologickejšie batérie na svete. Že to bude mať negatívny dopad na koncové ceny, je zrejme každému jasné, ako však tvrdia zákonodarcovia, inej cesty k trvalo udržateľnej elektrickej mobilite a spoločnosti závislej na elektrickej energii v podstate niet. Podľa odborných analýz sa do roku 2030, v porovnaní s dneškom, zvýši celosvetový dopyt po akumulátoroch až 14-krát.

Nová kategória akumulátorov

Európsky parlament pripravuje novú kategorizáciu akumulátorov, v ktorej bude novinkou kategória batérií určených pre tzv. ľahké dopravné prostriedky. Tá zahŕňa elektrobicykle, skútre, kolobežky, či podobné prostriedky mestskej individuálnej mobility. Pre ich batérie budú samozrejme platiť iné pravidlá ako pre batérie do elektromobilov, či akumulátory pre priemyselné použitie. Nové pravidlá sa dotknú všetkých batérií predávaných na území EÚ, teda nielen pre tie, ktoré sa na európskom území aj reálne vyrobia. Prísnejšie pravidlá bude musieť splniť aj import.

Všetky nové baterky dostanú informačný štítok s ich kompletnou uhlíkovou stopou, ktorá by mala dobre ilustrovať ich dopad na životné prostredie. Uhlíkovú stopu povinne určí ich výrobca (podľa presne stanovenej metodiky), musí sa vzťahovať na celú dobu životnosti batérie a bude povinná aj pre batérie do spotrebičov s kapacitou presahujúcou kapacitu 2 kWh. EÚ pochopiteľne určí maximálnu povolenú hranicu uhlíkovej stopy (hmotnosť CO2), ktorej prekročenie bude automaticky znamenať stopku pre predaj dotknutých batérií na území EÚ. Či bude na uhlíkovú stopu naviazaný aj systém nových daní, je zatiaľ otázne.

Ľahko vymeniteľné batérie

Novinkou je aj povinnosť výrobcov zariadení, postaviť ich tak, aby bolo pre spotrebiteľa jednoduché vymeniť v nich batérie. Týkať sa to má napr. aj mobilných telefónov a podobných zariadení, v ktorých dnes bežne používame integrované akumulátory bez možnosti ich jednoduchej výmeny. Každý akumulátor bude navyše povinne označený QR-kódom obsahujúcim informácie o presnej kapacite, výkone, garantovanej životnosti a chemickom zložení batérie.

Eticky získavané suroviny

Už dlhšie prezentovanou novinkou bude aj dodržiavanie navrhnutých pravidiel v oblasti etických zásad a pôvodu použitých nerastných surovín. Má sa tak zabrániť poškodzovaniu životného prostredia a porušovaniu ľudských práv v celom dodávateľskom reťazci. Povinný bude aj minimálny obsah recyklovateľných surovín a presne definované množstvo a zloženie odpadu z batérie po ukončení jej životnosti.

zdroj: European Parliament