Zdajú sa vám opísané scenáre ako príliš pesimistické? Nemali by sa, hovoria o nich predstavitelia veľkých automobiliek, ktorí sú v obraze a vedia, čo výrobcov automobilov v najbližšej budúcnosti čaká. Jedným z kormidelníkov významných automobilových výrobcov je aj Thomas Schäfer, ktorý stojí momentálne v čele mladoboleslavskej automobilky Škoda Auto. Ten pozná nielen pomery v koncerne VW, ale vidí aj do procesov v automobilovom priemysle a tvrdí, že emisná norma Euro 7 bude pre dostupnú individuálnu mobilitu veľkým zásahom. Jeho tvrdenia znejú logicky a zodpovedajú tomu, čo sa tu momentálne deje. Ako hovorí, Euro 7 v EÚ prakticky zlikviduje nové autá do 20 000 eur.

Náklady sú vysoké a nevrátia sa

Hlavným problémom normy Euro 7 nie je len to, že kladie na automobilový vývoj až nezmyselne tvrdé požiadavky, ale zároveň znamená úplný koniec áut so spaľovacími motormi bez pomoci elektromotorov. To znie síce pekne, no výrobcom to znižuje dobu, po ktorú budú môcť výsledky svojho drahého vývoja uplatniť na trhu a očakávať návratnosť svojich ziskov. Už teraz je navyše každému jasné, že EÚ spaľovacie motory čoskoro zatrhne úplne. Veľké výdavky na vývoj spaľovacích motorov navyše odoberajú možnosti investícií do elektrických áut. Že majú automobilky investovať už len do elektrických áut? V ideálnom svete možno, v tom reálnom však na elektromobiloch automobilky stále skôr prerábajú a ich predaje sú minimálne, takže sa vývojové náklady zatiaľ nevracajú. Aby automobilky prežili, potrebujú predávať aj autá so spaľovacími motormi.

Otáznik visí aj nad objemom predajov nových áut v budúcnosti. Euro 7 totiž z trhu odstráni väčšinu lacných áut. Tie zvyšné doplní drahými elektromotormi a batériami a ich spaľovacie motory budú tiež drahšie, než kedykoľvek predtým. Túto obavu už vyjadrilo aj vedenie Dacie. A aké by bolo riešenie? Podľa mnohých zainteresovaných pomalší a prirodzenejší proces transformácie automobilového priemyslu na novú formu pohonu. Obrovskému tlaku EÚ na prechod k elektromobilite totiž nezodpovedá nielen rozširovanie infraštruktúry, ale ani kúpyschopnosť obyvateľstva a reálne možnosti európskej ekonomiky. Aj preto už EÚ uvažuje, že príchod normy Euro 7 oddiali o ďalšie dva roky. Či sa tak však naozaj stane, je momentálne vo hviezdach.

zdroj: Renault, Škoda Auto, Autoexpress