Audi 100 - 410 bodov

Audi 100 C3, interne Typ 44, 5E alebo 5D, v Amerike známe ako Audi 5000, u nás za svojej najväčšej slávy známe aj pod prezývkou cigaro, alebo niekde aj ako dutník. Audi zapracovalo na dizajne. Odpor vzduchu bol len 0,30. Klasický sedan mal enormne veľký kufor. Zmestilo sa doň 570 litrov. Veľmi zaujímavým systémom bol prvok pasívnej bezpečnosti označený ako procon-ten. Ten v prípade nehody napol bezpečnostné pásy a potiahol volant smerom dopredu, čo malo znížiť zranenia posádky. Ešte aby som nezabudol. Audi začalo 100vky kompletne zinkovať už v r.1985.

Paleta motorov bola pestrá. Základným motorom bol štvorvalcový benzín s objemom 1,8 litra a výkonom 55 kW, teda 75 k. Nad ním stál päťvalec s objemom 1,9 litra a výkonom 74 kW, čiže 100 koní. Ešte o čosi vyššie bol motor s objemom 2144 cm3 a výkonom 100 kW (136 k). Niektoré kusy boli ladené len na 96 kW (131 k). Okrem benzínových kusov predávali aj verziu s hladkou naftou pod kapotou s piatimi valcami. Mala objemom 2,0 litra a výkon 51 kW (69 k). Verzia s turbom mala 64 kW (87 k). Prevodovky boli manuálne 5-kvaltové alebo trojrýchlostné automaty. Najslabšia 1,8čka mala len 4-kvalt. Neskôr prišiel aj 4-stupňový automat.  

S počiatku si zákazník mohol voliť 4 stupne výbav. Prvá bola bez označenia, CC, CD a CS. Audi 100 bolo primárne predokolkou. V r. 1984 predstavili Quattro, ktoré malo pod kapotou 2,2-litrový motor s výkonom 101 kW (137 k). Neskôr sa paleta pre Quattro rozšírila. 

Motorová paleta sa postupne obmieňala. Prichádzali vstrekovania, katalyzátory, ale aj turbo pre benzín. Prichádzali rôzne konštrukčné zmeny, takže motory mohli mať iné výkonové parametre. Za zmienku stojí motor, ktorý predstavili v roku 1986. Mal objem 2,2 litra a výkon 121 kW (165 k). Quattro bolo voliteľné. 

V roku 1988 prišla modernizácia. Zmenili sa kľučky dverí. Zapustili ich. Tvar, ktorý miloval asi každý. Audi ho ponúkalo asi na každom modeli ešte nasledujúcich 10 rokov. 

Písal sa rok 1990. Presne vtedy sa začal fenomén s magickými tromi písmenami. Modla známa ako TDI. Možno ste nevedeli, ale Audi nebolo prvé s touto technológiu. Predbehol ich FIAT a dokonca aj Rover. Ale o tom potom... 5-valcový motor s objemom 2,5 litra a výkonom 88 kW (120 k) sa pýšil dobrými jazdnými vlastnosťami a malou spotrebou (pod 6 l nafty). Ruka v ruke išla spoľahlivosť. 

Výroba v Európe bola zakončená v r. 1991. Spolu sa zrodilo vyše milión kusov. Aby toho nebolo málo. Výroba ďalej pokračovala v Číne alebo v JAR. 

Zo 100vky vychádzal aj model 200. Stál na rovnakej platforme, mal aj rovnaký rázvor. Len ho trochu natiahli. Bol luxusnejší, mal silnejšie motory... Bolo ich podstatne menej. Je teda o veľa raritnejšie ako cigaro. 

Ford Sierra - 386 bodov

Ford Sierra produkovali v rokoch 1982 až 1993. Je to auto, o ktorom by sa dal písať román. Existovalo niekoľko verzií, okrem iného športové Cosworthy, o ktorých si však písať nebudeme. Tie si zaslúžia samostatný priestor. Čo by ste teda mali o Sierre vedieť? No okrem iného aj to, že to bolo celkom dobré vozenie na zimu. Ale spät k téme. Vývoj projektu s krycím menom Toni sa začal ešte v r. 1979. Projekt zožral 1,2 mld. amerických dolárov. Keď ju konečne predstavili, bola vnímaná ako modla na kolesách, a to predovšetkým vďaka svojim netypickým tvarom. Samozrejme, Ford verejnosť na premiéru novinky pripravoval a pomaly podsúval rôzne koncepty označované ako Probe. Finálne ju predstavili až na autosalóne v Paríži v r. 1982. 

Sierru ste si postupne mohli kúpiť ako trojdverák, neskôr ako pätdverák alebo ako combi. Sedan prišiel až po prvej väčšej modernizácii. Ak budete mať šťastie, možno natrafíte aj na verziu pick-up. Paleta motorov bežných verzií bola rozmanitá. Začínala sa na objeme 1,3 litra s výkonom 44 kW (60 k) až po veľké V6ky s motorom 2,9 Cologne s výkonom 110 kW (150 k). Niektoré mali karburátor, iné vstrekovanie. Aby som nezabudol, postavili aj homologizačný špeciál s motorom V8 a objemom 5,0 litra pôvodom z Mustangu. Na Slovensku boli mimoriadne populárne predovšetkým naftové verzie. A to nielen medzi taxikármi. Staršie boli 2,3 d pôvodom z Peugeotu s výkonom 49 kW (66 k). Neskôr docupitali aj 1,8 td s výkonom 55 kW (75 k). Prevodovky boli v slabších verziách 4- a 5-stupňové manuálne. Silnejšie benzínové verzie mohli mať aj 3-stupňový automat. Od r. 1984 už mohol mať stupne 4.  

Vyššie som spomenul, že Sierra bola obľúbená medzi autičkármi v zime. Na bláznenie. Je to preto, lebo takmer všetky boli zadokolky. Existovali však aj 4x4. Prvé XR 4x4 predstavili v r. 1985. Mali pod kapotou V6 motor s objemom 2,8 litra. Bolo ich veľmi málo. 

Prvá výraznejšie modernizácia prišla v r. 1987. Vtedy prišiel do ponuky sedan. Zmenili sa tvary. Auto vzhľadovo priblížili Fieste alebo Scorpiu. Zmenili sa predné partie, narástlo aj čelné sklo. Bez zmeny neostali ani zadné partie. Už to nebol taký hardcore. Po modernizácii bola civilizovanejšia. Druhá modernizácia sa odohrala v r. 1990. Narástli predné svetlá, zmenila sa predná maska a kapota. Smerovky už boli biele, miesto oranžových. Všetky verzie už mali lakované nárazníky.  

Za tie roky sa spolu vyrobilo vyše 2 miliónov kusov. A zopár ich nájdeme jazdiť aj dnes. 

Volvo 760 - 157 bodov

Kto robil najdlhšie hranaté autá? Dovolím si povedať, že Volvo. Svojej charakteristickej črty sa nechceli zbaviť roky. A presne v tomto dizajnovom smere sa zrodil aj model 760. Vývoj modelu odštartovali ešte v roku 1975. Hneď od začiatku bolo jasné, že auto malo byť menšie, ale s dlhším rázvorom ako predchodca 200 (ktorý nakoniec žil dlhšie). Zaujímavosťou je, že povodne mala byť 760ka hatchback s oblejšími tvarmi. Finančné oddelenie však presadzovalo hrany. Nakoniec to vyhrala zas raz hranatá karoséria, ktorá sa vyznačovala veľmi dobrými výhľadom na všetky strany. Model mali pôvodne predstaviť už v r. 1980. Tento dátum sa však niekoľkokrát posúval, a to predovšetkým z toho dôvodu, že Švédi nemohli a ani nechceli vyrobiť nespoľahlivé auto. V tej dobe to s nimi veruže veľmi dobre nevyzeralo. Definitívne ho predstavili až v r. 1982 .

Úplne spočiatku boli pod kapotou tri motory. Prvý štvorvalcový turbomotor s objemom 2,3 litra alebo atmosférický vidlicový šesťvalec s objemom 2,8 litra. Samozrejme, nezabudli ani na naftu a pripravili si šesťvalcový 2,4-litrový turbodiesel. Ten dodával VW. Vďaka nemu to bolo vtedy najrýchlejšie osobné naftové auto na svete. 

Základnú 760 – ktorá bola mimochodom veľmi dobré vybavená – doplnila v r. 1984 740ka. Tá už nemala benzínový šesťvalec. Začínala na atmosférickom štvorvalci. Pre fajnšmekrov tu bolo ešte coupé od Bertoneho. Tých bolo však minimum. Nevyrobili ani 10 000 kusov. Spolu bolo vyrobených až takmer 1,25 milióna kusov modelu 700.

Foto: Grzegorz Czapski / Shutterstock.com