Toľko pre všeobecný rozhľad fanúšika motorizmu, motocylkov či cyklistiky :) Viacero článkov na tému moderných pneumatík v poslednej dobe na tomto webe dokazuje, že pneumatikársky priemysel prežíva revolúciu. Prakticky každý mesiac je tu nová prelomová správa o budúcnosti tejto mimoriadne dôležitej súčasti každého cestného vozidla. Dnes je to návrh inteligentnej pneumatiky, na ktorej pracujú v Dunlope.
 

Pneumatika je vybavená mikročipom, ktorý posiela riadiacej jednotke informáciu o tlaku a teplote pneumatiky. Tá môže so získanými datami pracovať vo viacerých smeroch. Koncept inteligentnej pneumatiky na autosalóne v Ženeve práve predstavuje vo svojom stánku Goodyear Dunlop. Energiu na prenos informácií nepoužíva mikročip žiadnu baterku. Odosiela o sebe tri údaje: tlak, teplotu a druh pneumatiky. Na čo môžu byť tieto údaje vhodné? Centrálny "mozog" auta môže nie len upozorniť vodiča na poškodenie, stratu tlaku, či prehriatie pneumatiky, ale k aktuálnemu stavu môže upraviť aj funkcie niektorých komponentov auta. Napríklad zlepšiť pruženie, manažment motora či prevodovky... No dokáže pomôcť zlepšiť trakciu a bezpečnosť vozidla. Informácie o pozdĺžnom a priečnom zrýchlení každého kolesa dokážu byť užitočné pre systém kontroly stability, trakčnej kontroly a dokonca pre aktiváciu a funkciu ABS. Je zrejmé, že zmena tlaku a teploty (tieto spolu úzko súvisia) menia charakteristiku pruženia, priľnavosti a trakcie pneumatiky.

Slovo môže je zatiaľ použité preto, lebo aktuálne sa jedná len o prototyp a je asi priskoro hovoriť o sériovej produkcii. Hlavný vývojár inteligentnej pneumatiky Marc Engel tvrdí, že viaceré dnešné moderné systémy by mohli svoju fuknčnosť s týmito datami ešte zlepšiť. Mikročip je vložený priamo v pneumatike, nie v ráfiku, čo znamená, že každý môže byť nakalibrovaný inak, pre konkrétne obutie. Zároveň je vraj odolnejší voči poškodeniu pri prezúvaní. Prvé experimenty v Dunlope robia na pneumatikách SportMaxx RT. No o produkcii je priskoro hovoriť. Nestačí mať totiž len inteligentnú pneumatiku, ale aj systém, ktorý na jej vysielanie dokáže reagovať a spracovať ho.

Prečítajte si tiež:

Nokian vyrobil zimné pneumatiky s výsuvnými hrotmi

Michelin má pneumatiky so životnosťou 100 000 km

Aký je rozdiel medzi klasickými pneumatikami a semislickmi?

Pneumatiky Hankook iFlex nepotrebujú stlačený vzduch