Agentúra Reuters svoje zdroje tají, ale zároveň tvrdí, že jej zamestnanci mali možnosť pozrieť sa do interných dokumentov, podľa ktorých bol projekt cenovo dostupného elektromobilu za približne 25 tisíc dolárov (v prepočte cirka 23 tisíc eur) zrušený.

Tesla mala podľa Reutersu uprednostniť vývoj autonómneho robotického taxíku, ktorý bol pôvodne plánovaný na identickej platforme. Generálny riaditeľ Tesly, Elon Musk, na svojej sociálnej sieti X reagoval vetou: „Reuters (opäť) klame“, ale pôvodnú informáciu zatiaľ nijako nevyvrátil.



Vozidlo pracovne popisované ako Model 2 bolo podľa dostupných správ vyvíjané tak, aby automobilka radikálne znížila jeho cenu vďaka novej platforme s unikátnymi výrobnými postupmi. Zároveň bola táto novinka považovaná za kľúčový produkt, ktorý mal z Tesly urobiť svetového hráča schopného celkovou produkciou a ročnými predajmi konkurovať koncernom, ako je Toyota či VW.

Pre Muska je táto situácia nepríjemná aj preto, že „dostupný elektromobil“ dlhodobo sľuboval investorom i zákazníkom, pričom ešte v januári tohto roka oznámil, že tento typ vozidla sa začne vyrábať v texaskej továrni v druhej polovici roka 2025.

Pád na burze

Reuters požiadal o komentár aj Teslu, tá však nereagovala. Po zverejnení správy sa ozval len Musk vyššie spomínaným tweetom, pravdepodobne aj preto, že v reakcii na to sa prepadli akcie automobilky o 6 percent. Časť straty sa po reakcii šéfa firmy obnovili, ale pred víkendom boli pri zatváraní trhu stále v mínuse približne 3,6 percenta. Elon Musk v snahe zmierniť škody vydal na X ďalšiu správu, respektíve oznámil, že: „Tesla Robotaxi bude odhalená 8. 8.,“ čím poslal akcie opäť hore.

K tejto mediálnej prestrelke došlo (pre Teslu) v najmenej vhodnej chvíli. Automobilka má za sebou najhorší kvartál po štyroch rokoch, keď sa jej predaje v porovnaní s koncom minulého roka prepadli o viac ako 20 percent a na skladoch jej ostalo 47 tisíc nepredaných vozidiel.

Tesla okrem toho čelí tvrdej čínskej konkurencii, ktorí sú schopní zaplavovať domáci trh elektromobilmi s cenovkami pod 10 tisíc dolárov a vývoj robotického taxíku s autonómnym riadením je považovaný za náročnejšiu výzvu s ohľadom na nedoriešenú legislatívu.

Dva zdroje Reutersu v každom prípade potvrdili, že ku zrušeniu Modelu 2 došlo už v rámci porady koncom februára. „Elonova direktíva je ísť naplno do robotického vozidiel,“ prezradil jeden z informátorov. Tretí zdroj potvrdil v zásade to isté, dodal však, že produkcia autonómnych taxíkov je naplánovaná v oveľa menších objemoch ako Model 2.

Ani toto ale nemusí byť koniec radikálnych zmien. K Reutersu sa dostali tiež správy, ktoré naznačujú, že automobilka bude operatívne meniť stratégiu na základe aktuálnych a odhadovaných ekonomických podmienok.

Aj keď Tesla podľa interných záznamov vydala pokyn smerom k dodávateľom, aby „zastavili všetky ďalšie aktivity súvisiace s H422/NV91 (označenie projektu dostupného elektromobilu v externých a interných záznamoch – pozn. red)“, podľa niektorých zdrojov nemusí ísť o úplný koniec tohto auta. Pretože Model 2 a Robotaxi majú mať rovnakú platformu, nedávne rozhodnutie malo dvojku zatiaľ len odsunúť na vedľajšiu koľaj a nie ju zrušiť úplne. Ako je to v skutočnosti, momentálne nevieme, ale podráždená reakcia Elona Muska a sľub predstaviť v auguste Robotaxi naznačuje, že Reuters nevarí z vody.

zdroj: Reuters, X