Z každej strany dnes počúvame, že výroba v ruských automobilkách takmer stojí. Správy z Ruska však hovoria, že tak tragické to ešte nie je, hoci najväčšia ruská automobilka AvtoVAZ otvorene priznáva, že jej sankcie takmer zlomili väz. Vedenie automobilky v kooperácii s politikmi však našlo riešenie v podobe oklieštených výbavových verzií, ktoré dokážu vyrábať aj bez komponentov, na ktoré sa vzťahuje obchodné embargo. A hoci sa im Európa smeje, v skutočnosti to vyzerá tak, že práve európski dodávatelia na embargo nakoniec  doplatia viac, než samotní Rusi, ktorí našli spojencov v Číne.

Vlastnú platformu postavíme až v roku 2025

Ako priznáva AvtoVAZ, v máji 2022 predal presne 6709 nových áut značky Lada, čo je o 78 % menej, ako rok predtým (30 345 ks). Najpredávanejším modelom zostala Vesta (1816 ks), na druhej priečke sa umiestnila Granta (2605 ks) a hneď za ňou skončila Niva Legend, z ktorej sa aj v máji 2022 predalo 1258 ks. Je neuveriteľné, že najstarší model je stále takto vo forme. Práve Legend je model, o ktorý majú predajcovia v EÚ stále záujem. S väčším odstupom je štvrtou najpredávanejšou Ladou model Largus (Logan MCV) s počtom 731 predaných áut a na piatej pozícii sa v máji umiestnila Lada Xray (294 áut).

AvtoVAZ začal s vývojom úplne novej podvozkovej platformy, ktorá umožní výrobu nových modelov nezávislých na európskych a japonských dodávateľoch. Ako však priznáva, ide o finančne, aj časovo veľmi náročnú záležitosť a skôr ako v roku 2025 nebude nová platforma hotová. Už dnes je však zrejmé, že európskych a japonských dodávateľov vystriedajú v AvtoVAZ dodávatelia z Číny. 

zdroj: Lada online