Na svetový deň životného prostredia spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation predstavila sériovú verziu vozidla i-MiEV, novú generáciu elektromobilu (EM), ktorý bude “priekopníkom otvárajúcim dvere k nasledujúcim 100 rokom našej motoristickej spoločnosti.” Elektromobil i-MiEV sa koncom júla toho roku začne predávať na japonskom trhu.

Vozidlo i-MiEV je stelesnením približne 40 rokov vývoja elektromobilu v spoločnosti Mitsubishi Motors. Spoločnosť predstavuje sériovú verziu i-MiEV ako dokonalé ekologické vozidlo a súčasne ako riešenie viacerých výziev, pred ktorými v súčasnosti automobilový priemysel stojí a medzi ktoré patrí aj znečistenie životného prostredia, globálne otepľovanie či úbytok zdrojov energie založených na rope.

Mitsubishi Motors počíta, že na základe tzv. servisného lízingu dodá v roku 2009 hlavne podnikom a miestnym štátnym organizáciám 1 400 ks vozidiel i-MiEV. Spoločnosť plánuje začať s predajom i-MiEV súkromným osobám v apríli 2010, pričom prijímanie objednávok začne už od od konca júla tohto roku.

Vozidlo i-MiEV v plnej miere využíva dlhý rázvor, ktorý vychádza zo základného modelu minivozidla “i, ako aj zadno-stredné umiestnenie veľkokapacitných líthium-iónových batérií pod podlahou či umiestnenie pohonnej jednotky pod batožinovým priestorom. Tým sa zabezpečí dojazd vozidla, ktorý je dostatočne veľký na každodenné používanie bez toho, aby došlo k obmedzeniu štedrého miesta na sedenie a batožinového priestoru “i-čka."

Zavedenie MiEV OS ( operačný systém MiEV) — vyspelého integrovaného systému riadenia vozidla, do ktorého spoločnosť premietla svoje bohaté skúsenosti získané v priebehu výskumu a vývoja elektromobilu počas predchádzajúcich rokov - poskytuje presne ten druh vysokého výkonu a spoľahlivosti, ktoré sa od EM novej generácie očakávajú.

Interiér i-MiEV

Interiér i-MiEV

Charakterisitika i - MiEV:

1. Nulové emisie CO2 pri prevádzke

i-MiEV je vozidlo s nulovými emisiami (Zero–Emissions Vehicle = ZEV), ktoré pri jazde neprodukuje žiadne emisie CO2. Aj pri zohľadnení emisií CO2, ktoré vznikajú pri výrobe elektriny v elektrárňach, i-MiEV produkuje približne jednu tretinu emisií CO2 z emisií vyprodukovaných benzínovým minivozidlom “i” (Podľa výpočtu výrobcu založeného na priemerných energetických rámcoch v Japonsku).

2. 100% elektrický pohon

Vozidlo i-MiEV je nesmierne ekonomické, pretože ako jediný zdroj pohonu využíva elektrickú energiu. Aj v závislosti od cien jednotlivých energetických spoločností, možno prevádzkové náklady ďalej znížiť dobíjaním batérií mimo energetickej špičky (nočným prúdom)

3. Tichý, agilný, komfortný výkon

Vozidlo i-MiEV ponúka tichý a komfortný zážitok z jazdy, aký možno okrem elektromobilu dosiahnuť iba pomocou motora s vnútorným spaľovaním. Maximalizáciou výnikajúcej reakcie a vysokého krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach, ktorý je elektromotoru vlastný, vozidlo i-MiEV dosahuje také parametre akcelerácie a výkonu, ktoré prevyšujú benzínový preplňovaný motor minivozidla “i”.

4. Široký rozsah každodenného využitia minivozidla

Vozidlo i-MiEV má dojazd na jedno nabitie 160 km pri japonskom mestskom jazdnom vzorci 10-15. Vďaka tomu má dostatočne veľký dojazd pre každodenné využívanie elektromobilu.

5. 3 spôsoby nabíjania batérie

Vozidlo i-MiEV využíva 3 spôsoby nabíjania batérie či už doma alebo na cestách. Pri normálnom nabíjaní je vozidlo i-MiEV pripojené na štandardnú 100 voltovú alebo 200 voltovú elektrickú prípojku a využíva káble, ktoré sa dodávajú s vozidlom. Batériu i-MiEV možno aj “rýchlonabíjať” v rýchlonabíjacích staniciach, ktoré sa práve budujú v Japonsku.

Systémová konfigurácia MiEV

Systémová konfigurácia MiEV

Technická špecifikácia:


Systém pohonu: 2WD (zadný náhon)


Rozmery: D x Š x V 3395mm × 1475mm × 1600mm


Hmotnosť vozidla : 1100kg


Výkon: Spotreba energie  125Wh/km


Dojazd/dobíjanie:   160km


Pohonná batéria: Líhtium-ionová

Menovité napätie 330V
Menovitá kapacita 16 kWh


Motor: Permanentný synchrónny magnet
 Model Y4F1
 Max. výkon 47kW (64PS) / 3000 ~ 6000 ot./min.
 Max. krútiaci moment 180 Nm (18.4 kgf-m) / 0 ~ 2000 ot./min