Trochu škoda, že technici dizajnérom, krorých videdol Kengo Matsumoto nedovolili dať mu trochu viac krásy a absolútne všetko podriadili funkčnosti. Lexus LFA vyzerá ako projekt Lego technic. Na rozdiel od talianskych mašín ho však nik neobdivuje pre jeho krivky a tvary. No takmer všetci sa zhodnú, že okrem jedinečných jazdných výkonov a dynamiky je zvuk V10 jedným z najlepších na svete. Súhlasím. Je to doslova krikľúň v tom najlepšom slova zmysle. Aj preto, lebo ak už Lexus ladil zvuk ostrého atmosférického motora, nikdy to neboli len výfuky. Vždy to krochkalo aj do sania. Povedal by som až jedinečne.

Prvý tvarový koncept Lexus LFA z roku 2005


Je to už ozaj 10 rokov? Bláznivé, ale chápem prečo

Lexus LFA opustil japonský závod Motomachi prvýkrát v decembri 2010. No posledný z presne stanovenej limitky 500 kusov až o dva roky neskôr v decembri 2012. Robili ich totiž ručne, len po 20 kusov mesačne. Ide o jeden z najunikátnejších športových automobilov v histórii. Okrúhle narodeniny superšportu sú skvelou príležitosťou  pripomenúť si jeho históriu. Príbeh auta napísali nadšenci rýchlej jazdy a je okorenený uhlíkovými vláknami, nebezpečnými zákrutami okruhu Nürburgringu a jedinečným zvukom V10-ky 1LR-GUE. 

Znie to trochu neuveriteľne, ale aj dekádu po predstavení najšportovejšieho japonského auta je jeden stále k dipsozícii. Lexus USA predal v roku 2020 tri kusy, jeden prechádza do tretieho desaťročia 21.storočia.

Upravený Lexus LFA koncept z roku 2007


Úspech troch otcov 

História Lexusu LFA odštartovala už začiatkom roka 2000. Program vývoja automobilu bol pôvodne všeobecným projektom materskej Toyoty. Krátko po jeho začatí sa vedenia tímu ujal inžinier z Lexusu Haruhiko Tanahashi, tvorca legendárnej Toyoty Celica ST165 GT-Four. Jeho úlohou bolo vyrobiť auto, aké Lexus ani Toyota dovtedy nemali. Dizajnér a jeho tím začínali od nuly. To umožnilo vyvinúť nové riešenia, ale znamenalo aj problémy.

Nasmerovať práce správnym smerom pomohol Hiromu Naruse, eso testovacích jazdcov Toyoty. Človek, pre ktorého boli okruh Nürburgring a jeho slávna Severná slučka druhým domovom. Tanahashi a Naruse spoločne pripravili zoznam až 500 kľúčových funkcií, ktorými malo nové auto disponovať. V pláne boli zohľadnené aj prvky ako nastavenie pruženia, alebo tvar volantu. Zároveň, okolo roku 2001 sa začali práce na skvelom motore V10, ktorý auto poháňa. Je prvou a zatiaľ jedinou V10-kou v histórii Lexusu.

Omnoho náročnejšie však bolo presvedčiť vedenie spoločnosti, aby všetky odvážne nápady financovalo a auto mohlo naozaj vyraziť na cesty. Tím potreboval silného spojenca a našli ho v Akio Toyodovi, vnukovi zakladateľa spoločnosti Toyota. Ten bol v tom čase zodpovedný za aktivity Toyoty v Číne. Dnes je prezidentom spoločnosti a veľkým milovníkom športových áut. 

Druhý návrh Lexus LFA roadster z roku 2008

Lexus LFA takmer nevznikol

Toyoda sa k tímu pridal v roku 2002 s jasnou misiou – vybojovať pre Lexus LFA zelenú. Nebolo to ľahké. Dokonca aj inžinieri spoločnosti boli presvedčení, že projekt je príliš odvážny a nákladný na to, aby sa dal uviesť do výroby. „Na zasadnutí správnej rady boli všetci proti, dokonca aj ľudia zodpovední za výskum a vývoj,” spomínal po rokoch Toyoda. 

Najúčinnejšou zbraňou sa napokon stali marketingoví špecialisti. Vďaka ich pomoci sa podarilo presvedčiť vedenie. Argument, že revolučné auto môže priniesť spoločnosti obrovský prospech, ktorý sa nedá vyčísliť, sa ukázal ako účinný. Výrobcovia modelu LFA však boli pod obrovským tlakom, museli vyrobiť  jedinečné auto. Akio pri nich stál po celý čas a aktívne sa podieľal na vývoji automobilu. Nie je preto prehnané označiť ho za jedného z otcov Lexusu LFA. 

Produkčná verzia Lexus LFA z roku 2010

Prešlo  Zeleným peklom

Prvý prototyp LFA vznikol v júni 2003. Haruhiko Tanahashi sa postaral o to, aby bol Toyoda prvým vodičom, ktorý si sadne za volant každej vývojovej verzie. V októbri 2004 sa LFA dostalo pred svoju najväčšiu výzvu, na severnú slučku Nürburgringu, známu ako Zelené peklo. Tá je so 170 zákrutami, množstvom úzkych sekcií, stúpaní a slepých horizontov považovaná za najťažšiu  automobilovú trať sveta a bola pre nový superšport dokonalým testovacím terénom. 

Japonci nový projekt prvýkrát predstavili v januári  2005 počas autosalónu v Detroite ako koncept LF-A. Karoséria ručne zmontovaného auta bola vyrobená prevažne z hliníka. Pri konštrukcii použili inžinieri úplne novú technológiu odlievania a vytláčania hliníka, ako aj spájania pomocou zvarov, nitov a lepidla. V rovnakom čase predstavitelia Lexusu ukázali náčrt špecifikácií superšportiaku. Bolo jasné, že auto dostane motor V10 s objemom neprekračujúcim päť litrov a bude dosahovať rýchlosť cez 200 míľ (320 km/h) za hodinu.

Zmena plánov

Verejnosť a médiá prijali koncept pozitívne a to motivovalo ísť ďalej. O dva roky neskôr sa Japonci vrátili do Detroitu s novým konceptom. Auto malo prepracovanejší interiér, aerodynamicky upravenú karosériu s charakteristickými vstupnými otvormi na prívod vzduchu v tvare polmesiaca pri zadných stĺpikoch a znak športovej série Lexus F. Motor V10 bol umiestnený v prednej časti, ale hlboko posunutý dozadu. 
 
Dizajn prešiel výraznými zmenami. Hliník nahradili kompozitom s uhlíkovými vláknami a z tohto materiálu bolo až 65 % karosérie. Zmena umožnila zvýšiť jej pevnosť a znížiť hmotnosť modelu o 100 kg. Vyžiadala si však svoju cenu. Uhlíkové vlákno bolo drahšie ako hliník a technici nemali s týmto materiálom veľa skúseností. Závody Lexusu a Toyoty nemali ani vybavenie na jeho výrobu. Preto vyvinuli vlastnú technológiu na výrobu kompozitov s uhlíkovými vláknami a k nej vytvorili aj vhodné zariadenie.

Zásadný vplyv na vznik Lexus LFA mal vnuk zakladateľa automobilky Akio Toyoda. Dnes šéfuje koncernu Toyota/Lexus práve on a je dôvodom vzniku vlastného motoršportového oddelenia Toyota Gazoo Racing

Testovaný v boji

V roku 2008 predstavil Lexus koncept LF-A v Detroite v tretej verzii. Auto sa výrazne líšilo od predchádzajúcich modelov - nemalo strechu, ale zato malo automaticky výsuvné zadné krídlo. O pár mesiacov neskôr vyštartoval LFA na svoje prvé 24-hodinové preteky na okruhu Nürburgring. Vozidlo sa na nich predviedlo celkovo štyrikrát. V rokoch 2008 a 2009 ako prototyp a v rokoch 2010 a 2011 ako sériovo vyrábané vozidlo. V roku 2009 si za volant sadol sám Akio Toyoda. O mesiac neskôr sa stal prezidentom Toyoty. V októbri 2009 na tokijskom autosalóne oznámili uvedenie vozidla do výroby. Pod kapotou pracoval legendárny atmosférický motor V10 4,8 s výkonom 560 k a dosahoval až 9 500 otáčok za minútu! Všetko korunoval jedinečný zvuk z výfuku s tromi koncovkami usporiadanými do trojuholníka. Špecialisti na hudobné nástroje z Yamahy pomohli vytvoriť zvuk pripomínajúci staré automobily Formuly 1. Model LFA sa stal jedným z najlepšie znejúcich automobilov všetkých čias. 

Lexus LFA mal mnoho skvelých vývojových jazdcov. Šéfoval im Hiromu Naruse.

Vyrábali ho ručne

Svet sa síce zoznámil s prácou japonských inžinierov, ale vývoj Lexusu LFA ešte stále nebol dokončený. V marci Japonci ohlásili uvedenie ďalšej špeciálnej verzie - Nürburgring Package. Tá vznikla z iniciatívy Hiromu Naruse na základe závodných automobilov, s ktorými Lexus súťažil vo vytrvalostných pretekoch v Zelenom pekle. Auto dostalo pevné zadné krídlo, prídavné krídla, rýchlejšiu prevodovku a dodatočnú ,,injekciu” výkonu. V auguste 2011 v ňom jazdec Akira Iida dosiahol rekordný čas 7:14.64. Model LFA Nürburgring Package sa stal najrýchlejším automobilom na tomto okruhu, ktorý bol zároveň uvedený do výroby.
  
Vráťme sa však ešte do decembra 2010, kedy začali vyrábať superšportiak Lexusu. Automobil ručne vyrábali v továrni Motomachi a každý kryt motora bol podpísaný inžinierom, ktorý ho zostavil. Japonci venovali takú pozornosť detailom, že zo závodu odchádzalo každý mesiac maximálne 20 áut.

Lexus LFA je auto s motorom uprostred. Akurát uprostred za prednou a nie pred zadnou nápravou.

30 miliárd kombinácií

Každý model LFA bol vyrobený na zákazku a disponoval plaketkou s číslom modelu. Lexus umožnil až takú rozsiahlu personalizáciu vozidla, že celkovo bolo možné získať až 30 miliárd kombinácií! Vďaka tomu na svete naozaj nenájdeme dve rovnaké vozidlá. Japonská značka údajne pre každý model založila 3500-stranový dokument, v ktorom je presne opísaná jeho špecifikácia. 
 
História Lexusu LFA sa skončila presne dva roky po jeho uvedení do výroby - 14. decembra 2012. Z výrobnej linky vtedy zišiel posledný automobil, biely LFA Nürburgring Package. Lexus vyrobil celkovo 500 kusov, z toho 50 vo verzii nesúcej názov slávnej nemeckej trate. „Posledné desaťročie som žil superšportiakmi, konkrétne modelom LFA. Len málo ľudí malo príležitosť vytvoriť super auto svetovej triedy celkom od nuly,“ povedal Haruhiko Tanahashi, hlavný inžinier modelu, keď továreň opúšťal posledný kus Lexusu LFA. 

Živá legenda


„Chcel som postaviť superšportiak, ktorý vodiča privedie harmóniou všetkých jeho prvkov – zvukom motora, pocitom, ktorý dávajú otáčky, ovládateľnosťou a stabilitou – do stavu eufórie,“ odpovedal na otázku, aký stav chcel u vodičov vyvolať, Tanahashi. Keďže aj známy Jeremy Clarkson označil LFA za najlepšie auto, aké kedykoľvek šoféroval, môžeme plán japonského inžiniera považovať za splnený.
 
Lexus LFA sa nevyrába už osem rokov, no automobilový šport na toto  jedinečné vozidlo nikdy nezabudne. Napokon, duch LFA žije aj naďalej. Stačí sa pozrieť na GR Yaris, najnovší hot hatch Toyoty. Svojimi rozmermi, pohonom 4x4 a motorom s výkonom viac ako 260 koní sa tiež vymyká konvenčným schémam. Vyrábajú ho v továrni Motomachi a má strechu z uhlíkových vlákien, ktoré začali Japonci používať práve vďaka Lexusu LFA.