Základnými ukazovateľmi úspešnosti výrobcov áut sú predajné čísla a hospodárske výsledky, ale dnes ich atraktivitu výborne ilustrujú aj webové dáta. Pristupovať k nim možno rôznymi spôsobmi. Najvyhľadávanejšia automobilka roka 2021 na internete preto má dvoch víťazov, ktorí vzišli z nezávislých štúdií organizácií primárne sa venujúcim poisťovníctvu. Obe pritom vychádzali z údajov giganta Google.

Na prvom mieste Tesla, za ňou spolu VW a Toyota

Vlaňajšie prvenstvo je pripisované dvom značkám, menovite Tesla a Toyota. Uprostred decembra publikovala svoj rebríček britská stránka Confused.com. Zvíťazila v ňom automobilka Elona Muska, ktorá mala dosiahnuť 11,1 milióna vyhľadávaní. O druhé a tretie miesto sa mal podeliť Volkswagen a Toyota so spoločným výsledkom 9,14 mil. vstupov.

Štvrtú a piatu priečku obsadili značky BMW a Hyundai, ktorým je pripisovaných 7,48 milióna vyhľadávaní. Nasleduje trojica Audi, Honda a Ford so zhodou na úrovni 6,12 mil. Ďalej je opäť trojica, Porsche, Lamborghini a Kia s piatimi miliónmi zadaní do Google. Zdroj ďalej uvádza, že na pozíciách 12-16 sa umiestnil Renault, Peugeot, Nissan a Jeep s 4,90 mil. vyhľadávaní.

Opakujúce sa čísla v tomto prehľade naznačujú, že vstupné údaje neboli veľmi presné. Confused.com to priznáva v rámci popisu metodológie. Cifry získal mesačným priemerom, ktorý vynásobil dvanástimi. Išlo o novembrové dáta, ktoré pochádzali z aplikácie Google Keyword Planner. 

Tento postup nie je celkom férový. Počas roka totiž mohli automobilky napríklad predstaviť nové modely vzbudzujúce veľký záujem a v rámci vyhľadávania dočasne vystreliť do výšin, vynásobenie jedného náhodne zvoleného mesiaca však nič také neukáže. Navyše, primárnym cieľom prieskumu Confused.com bolo hľadanie najúspešnejších exportných značiek áut v jednotlivých krajinách.

Toyota prvá, Tesla siedma a VW mimo rebríčka

K výrazne odlišným výsledkom prišiel začiatkom januára austrálsky web Compare the Market vychádzajúci z celoročných dát Google Trends. Svoju globálnu výsledkovú listinu oprel o najvyšší počet krajín, v ktorých dosiahla nejaká značka najviac vyhľadávaní. Do porovnania zahrnul celkovo 154 štátov.

Tu jasne zvíťazila Toyota najpopulárnejšia v 47 krajinách, druhé bolo BMW s 29 prvenstvami a tretí skončil Mercedes so ziskom 23 štátov. Nasleduje Audi (11), Kia (7) a Hyundai (6). Tesla sa tu umiestnila až na siedmej priečke, najviac oslovila ľudí piatich štátov. Ako autori štúdie upozorňujú, v mnohých ďalších krajinách bola na druhom a treťom mieste.

Compare The Market spracúva toto porovnanie od roku 2018, pričom poradie na prvých troch miestach bolo takmer po celý čas rovnaké. Výnimkou je rok 2019. V ňom absolútne dominovalo BMW, ktoré bolo najvyhľadávanejšie až v 118 štátoch. Za vlaňajšok stratili oproti roku 2020 pozície viaceré značky, menovite Ford, Nissan, Peugeot či Volvo.

Najnovšie vydanie štúdie na druhej strane prinieslo dvoch nováčikov. V ázijskom Laose ľudí pobláznil luxusný Rolls-Royce, kým africké Malawi najviac hľadalo značku Mazda. Na druhej strane z neho celkom vypadol Volkswagen bez prvenstva v ktoromkoľvek štáte.

Aj toto ukazuje problematický charakter takto nastaveného prehľadu, ktorý možno porovnať s americkým volebným systémom. Kandidát s najvyšším celkovým počtom hlasov tu totiž nemusí byť prvý. Ani tento rebríček teda nie je bez chybičky krásy, preto ho treba brať s rezervou. Automobilky majú dnes okrem počtu vyhľadávaní k dispozícii množstvo ďalších dát hovoriacich o ich internetovej i skutočnej popularite.