Trh s jazdenými autami je v každej krajine špecifický

U nás je deformovaný praktikami 90. rokov minulého storočia, keď sa sem vozilo a predávalo ozaj hocičo. S príchodom prvých platených služieb na overenie sme zaznamenali zníženie predaja vrakov a áut s výrazne upravenými odometrami. Nikto netvrdí, že sa to už nedeje, ale nie v takej miere. Stále je však čo zlepšovať.

Spoločnosť Cebia je na trhu takmer od počiatku voľného trhu s jazdenými vozidlami u nás, teda od 1991. Okrem Slovenska pôsobí aj na iných trhoch, ako Česká Republika, Nemecko, Poľsko či Veľká Británia. Dáta pritom nemajú len o autách z Európy, ale aj z USA. Globálne údaje majú zo štátnych registrov, inzertných webov, policajných databáz, staníc TK či poisťovní. Najčastejšie preverovanými vozidlami sú Škoda, nasleduje VW a trojica prémioviek BMW, Audi a Mercedes-Benz.

Až 2/3 preverovaných vozidiel má škodovú udalosť

Až 67 % preverovaných vozidiel má nejakú škodovú udalosť. No v 20 % prípadoch ide len o poškodené čelné sklo. Treba brať ohľad na to, či škodová udalosť je niečo menšie (čelné sklo, ťukance/škrabance z parkoviska), alebo s vyššou škodou v rádovo desaťtisíc eur. Dnes aj parkoviskový ťukanec môže byť škoda za 3 či 5 tisíc eur. Častým podvodom je však zmena pôvodu vozidla, ktoré sa do Európskej Únie dostane cez niektorý členský štát. Potom je ten uvádzaný aj ako krajina pôvodu. Z hľadiska preverovaných vozidiel majú v registri také perličky, ako auto prvýkrát registrované v Austrálii, Mexiku či Severnej Macedónii.

Zaujímavosťou je tiež sledovanie amortizačných kriviek, ktoré dávajú informácie o cene jazdeného vozidla. Na ich dátach je vidieť, kedy napríklad prišiel nový model, novšia technológia (napríklad nový typ batérii pri elektromobiloch) či jednoduché zníženie cien a príchod konkurenčných modelov z Číny.

VIN prezradí mnoho

Tu sa vrátim k Autobazar.eu, ktorý na rozdiel od konkurenčných webov umožňuje veľmi dôkladné filtrovanie a v drvivej väčšine majú aj inzerované vozidlá uvádzaný základný prvok, teda VIN číslo. I keď to nie je povinnosť, inzeranti ho uvádzajú a prakticky 4 z 5 inzerovaných áut ho má vyplnené. Vďaka tomu je samotné preverenie rýchlejšie a prakticky o ňom môže zákazník vedieť všetky informácie ešte predtým, než predajcovi zavolá.

Nezatajovať, informovať, predávať so zľavou

Pre mňa najzaujímavejšia veta však prišla z úst Vlastimila Friča, zástupcu Cebie. Ten tvrdí, že nemalo by sa brániť predaju vozidla so stočeným odometrom či škodovou udalosťou, ktorá bola výraznejšia (ak sa preukáže, že bola opravená podľa postupov výrobcu). Takýchto áut je totiž na trhu neúrekom a keď sa s vozidlom jazdí, nehody sa stávajú. Takisto, ak niekto kúpil vozidlo v dobrej viere, a následne zistil, že má stočený odometer, nebude ho predsa zahadzovať. Jednoducho by mal danú vec priznať v inzeráte a ponížiť cenu pod úroveň tých nestočených či nebúraných vozidiel.

Pretože aktuálne sa v rovnakej cenovej hladine nachádzajú autá bez škodových udalostí, ale aj tie s výraznejšími (o ktorých predajcovia neradi informujú). Preto sa pod takéto tvrdenie rád podpisujem. Predávajme autá, ktoré majú za sebou škodovú udalosť či stočený odometer, ale uveďme to do inzerátu, priznajme sa k tomu a nezatajujme. Kto je ochotný ísť do vyššieho rizika, dostane odmenu v podobe nižšej ceny. Kto nie, nech zaplatí adekvátnu sumu za nebúrané a nestočené vozidlo. Sto ľudí, sto chutí. A ako to máte vy? Kúpili by ste si stočené či búrané vozidlo, o ktorom by ste to vedeli, ak by bola výrazne lepšia cena? Vyjadrite sa v diskusii.

KÚPILI BY STE SI AUTO SO STOČENÝM ODOMETROM?
  • Nikdy, ani so zľavou ( 0% )

     

  • Áno, po zľave by som s tým nemal problém ( 0% )

     

  • Uvažoval by som nad tým ( 100% )

     

Odpovedal 1 človek