Ak sa v BMW snažili, aby sa o ich novom produkte v prvom rade hovorilo a je im jedno, či v dobrom alebo zlom, už teraz môžeme povedať, že sa misia Nemcom podarila na jednotku s hviezdičkou.

Áut z rozporuplným dizajnom sa dnes po cestách pohybuje viac ako inokedy, ale takto výrazne polarizujúce a okázalé tvary, ako predvádza najnovšie XM (a samozrejme mnoho ďalších nových mníchovských modelov)... to sa len tak nevidí.

Analýzu línií novinky v každom prípade necháme povolanejším, my sa zatiaľ môžeme pozrieť na jeho techniku, ktorá je nemenej pompézna.

Nové SUV, ktoré je prvým samostatným modelom športovej divízie M od čias BMW M1, je dlhé 5110 mm, široké až 2005 mm a vysoké 1755 mm. XM má rázvor náprav 3105 mm a svetlú výšku 220 mm. Základný objem batožinového priestoru je 527 litrov, po sklopení zadných sedadiel potom až 1820 litrov.

Nové SUV dostane len benzín-elektrický pohon, ktorý bude dostupný v dvoch výkonových variantoch. Slabšia verzia využije preplňovaný vidlicový osemvalec S58 s objemom 4,4 litra naladený na 490 koní, 650 Nm a elektromotor, ktorý má 197 koní a 280 Nm. Elektrická jednotka je integrovaná do osemstupňovej automatickej prevodovky, pričom viaclamelová mokrá spojka môže spaľovací agregát kedykoľvek odpojiť.

BMW uvádza systémový výkon 653 koní a 800 newtonmetrov a napriek pohotovostnej hmotnosti 2785 kg (celková je 3300 kg) dokáže XM zrýchliť na stovku za 4,3 sekundy. Najvyššia rýchlosť je obmedzená na obligátnych 250 km/h a čisto na baterky vás elektronika pustí na 140 km/h, ak si ale objednáte ten správny paket, výrobca vám posunie obmedzovač na 270.

Pokiaľ ide o prídavný lítiovo-iónový akumulátor, má kapacitu 29,5 kWh, z toho využiteľných je ale len 25,7 kWh. To je ekvivalent približne 10 litrov benzínu a podľa výrobcu to stačí na 82 až 88 kilometrov v čisto elektrickom režime.

Kvôli nezmyselnej metodike má automobil oficiálnu spotrebu len 1,5 až 1,6 litra na 100 kilometrov, je dobré si však všímať aj dodatočne uvedenú spotrebu elektrickej energie. K spomenutému množstvu benzínu je totiž nutné pripočítať ešte 28,9 až 30,1 kWh/100 km. Tým sa dostávame k spotrebe s vybitou batériou na nejakých 12,7 až 13,3 l/100 km, navyše pri ostrejšej jazde nepochybne poletí ešte vyššie, takže 69-litrová nádrž sa zdá byť celkom skromná.

Druhý nový M Hybrid s názvom BMW XM Red Label dorazí až na jeseň budúceho roka, pričom toto prevedenie dostane rovnaký elektromotor, ale silnejšiu V8 s výkonom 585 koní a krútiacim momentom 750 newtonmetrov. Kombinovane auto ponúkne 748 koní a rovných 1000 newtonmetrov a táto technika by sa mala objaviť okrem iného aj v novej generácii BMW M5.

Pokiaľ ide o podvozok, Nemci dopredu namontovali dvojité lichobežníkové ramená, dozadu päťprvkové zavesenie a spojili to s elektronicky riadenými tlmičmi a aktívnymi stabilizátormi. Pod 21 až 23-palcovými kolesami pracujú 6-pestikové strmene na prednej náprave, vzadu sú jednoduchšie jednopiestikové.

V základnej výbave XM nájdete napríklad audiosystém Harman Kardon, head-up displej i dva veľké spojené displeje systému BMW OS 8 s uhlopriečkami 12,3 a 14,9 palca. Za príplatok si môžete objednať ozvučenie Bowers & Wilkins s výkonom 1500 wattov alebo niektorý z 50 lakov programu BMW Individual.

Výroba novinky bude od decembra 2022 prebiehať v americkom Spartanburg a prví zákazníci dostanú svoje autá začiatkom roka. Koľko z nich vyrazí do Európy, zatiaľ netušíme, únia však k prioritám exportného potenciálu tohto modelu nepatrí. Pokiaľ ide o kľúčové trhy, BMW hovorí o USA, Číne a Strednom Východe.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 29 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

zdroj: BMW