Dvesto dolárov, alebo tiež 180 eur. To je čiastka, ktorú bude musieť ročne zaplatiť každý majiteľ elektromobilu registrovaného v Texase, ak republikánsky guvernér Greg Abbott podpíše nový návrh zákona, ktorý má ukončiť nerovné podmienky medzi prevádzkovateľmi klasických a batériových áut.

Predkladatelia legislatívnej zmeny v odôvodnení píšu, že Texas práve vďaka výberu daní za predané palivo financuje opravy a údržbu ciest i súvisiacej infraštruktúry, ale zatiaľ sa na tieto verejné služby skladali len tí, ktorí musia tankovať.

Len 20 centov za galón

Samotný poplatok nie je európskou optikou príliš vysoký. Z každého predaného galónu benzínu – čo je v prepočte na naše jednotky 3,78 litra – má štát len 20 centov, teda asi 18 eurocentov. Spomínaných 200 dolárov za elektromobil je preto ekvivalent, ktorý ročne zaplatí majiteľ auta so spotrebou 15,7 litra na 100 km a ročným nájazdom zhruba 24 tisíc kilometrov.

Tamojšia snemovňa reprezentantov nemala s týmto výkladom žiadny problém a návrh schválila jednomyseľne v pomere 145:0. Mimochodom, napriek (v porovnaní s Európou) veľmi nízkemu zdaneniu palív Texas napríklad v roku 2015 vybral prostredníctvom tejto dane 3,4 miliardy dolárov, inak povedané skoro 3,1 miliardy eur.

Nie každý súhlasí

Proti novému zákonu sa postavil napríklad Luke Metzger, výkonný riaditeľ neziskovej organizácie Environment Texas, ktorý namieta, že nie je spravodlivé, aby majiteľ elektromobilu zaplatil viac ako vodič veľkého SUV.

Ak má majiteľ efektívneho auta ako je Nissan Leaf zaplatiť ročne 200 dolárov, teda toľko, ako odvedie vodič Hummeru, je to smiešne. Leaf má pre Texas skutočne veľký prínos v podobe čistejšieho vzduchu a má oveľa menší vplyv na cesty ako Hummer. Ale platiť majú rovnako,“ nechal sa počuť Luke Metzger. Namiesto toho navrhuje zodvihnúť dane za palivá, ktoré sa nezvyšovali od roku 1991.

Metzger pripúšťa, že poplatok (pre väčšinou bohatších motoristov jazdiacich v batériových autách) predaje elektromobilov nezruinuje, ale tvrdí, že by to mohlo spomaliť prechod na elektrickú mobilitu. A protiargumenty?

Mnohí Metzgerovi pripomínajú daňové zvýhodnenie až 7500 dolárov pre vodičov kupujúcich elektromobil, na ktorý si nikto nesťažoval.