Nástup elektromobility na normálne cesty je dnes intenzívnejší, než kedykoľvek predtým. Ponuka elektromobilov sa rozširuje, ich výkonové parametre a dojazdy utešene rastú a užívatelia sa aj v reálnom živote tešia ich praktickým výhodám. Zatiaľ je to však stále skôr v rovine nadšenia a elektrické auto volí predovšetkým ten, kto je ochotný strpieť nejaký ten technický, či ekonomický kompromis. S uzákonením termínu ukončenia predaja spaľovacích motorov sa však blíži čas, kedy budú musieť do elektrických áut nasadnúť všetci, teda aj tí, ktorí dnes žijú na sídliskách, alebo v rodinných domoch, kde momentálne nie je z kapacitných dôvodov možné vybudovať rýchlonabíjaciu stanicu. A tu prestáva sranda, krajiny EÚ totiž bojujú s nedostatkom verejných nabíjacích staníc.

Bude zo Slovenska Holandsko?

Ako zistila Asociácia európskych výrobcov automobilov (ACEA), až polovica zo všetkých nabíjacích staníc je aktuálne v dvoch európskych krajinách. Práve Nemecko a Holandsko sú na tom v rámci EÚ najlepšie, zvyšných 25 krajín EÚ sa následne delí o zvyšnú polovicu nabíjačiek. Holandsko má napríklad rovnakým počet nabíjačiek, ako 23 európskych krajín dokopy. A to je problém, neproporcionalita rozloženia nabíjacích staníc na území EÚ sa totiž bude musieť pred rokom 2035 aspoň čiastočne dorovnať. V súčasnosti má napríklad Rumunsko, ktoré je 6-krát väčšie ako spomínané Holandsko, len 0,4 % nabíjačiek. EÚ si pritom predstavuje, že po roku 2035 ani tu nekúpite už nič iné, ako elektrické auto. Ako teda vidieť, pred jednotlivým európskymi krajinami stojí obrovská výzva.

Ak sa na to pozrieme konkrétne, najlepšie sú na tom Holandsko (90 284 nabíjačiek), Nemecko (59 410 nabíjačiek) a Francúzsko (37 128 nabíjačiek), zatiaľ čo takí Poliaci majú 2763 nabíjačiek, Maďari 2456 nabíjačiek, Česi 2149 staníc a Slováci 1228 nabíjačiek. A kto je na tom najhoršie? Na Cypre je momentálne len 57 nabíjacích staníc, Na Malte 98 nabíjačiek a v Litve 207 nabíjačiek. EÚ si dala za cieľ rozdiely vyrovnať, ako však upozorňuje ACEA, momentálne opatrenia nie sú dostatočné a treba ich zmeniť. Momentálne je v EÚ 307 000 verejných nabíjacích staníc, no už v roku 2030 ich bude údajne potrebných až 6,8 milióna.

zdroj: ACEA