Porsche 911 GT3 RS 4.0 má najväčší a najvýkonnejší atmosférický motor v 48. ročnej histórii Porsche 911.

Na začiatok je dobré uviesť, že na svet prišlo len 600 kusov limitovanej edície Porsche 911 GT3 RS 4.0. V minulej časti sme ozrejmili, že označenie „RS“ predstavuje skratku dvojice slov Rally Sport. Mnohí určite tušíte, že pridanie čísla 4.0 napovedá niečo o objeme motora pod zadnou kapotou. Je jednoznačne najväčšou výhodou tejto nadupanej verzie. Veľký 4 litrový šesťvalec má priame vstrekovanie, variabilné časovanie ventilov, premenlivú dĺžku sania a výfukového traktu... Systémov, ktoré z neho robia hotový zázrak motorárov má podstatne viac (pozrite popis technológií motora 3,8 l z verzie GT3 RS). Tak ako v prípade GT3 býva zvykom, aj tento si vystačí bez prepĺňania. Ide o najväčší šesťvalcový motor v histórii nemeckej automobilky. RS 4.0 je ôsme a posledné GT3, ktoré využíva spomínaný motor s označením M97 "Metzger".

4 l šesťvalec produkuje max. 368 kW (500 k). Rozpätie otáčok končí pri čísle až 8 500.

4 l šesťvalec produkuje max. 368 kW (500 k). Rozpätie otáčok končí pri čísle až 8 500.

Maximálny výkon agregátu je až 368 kW (500 koní) pri 8 250 ot a 460 Nm krútiaceho momentu dostupných pri 5750 ot. Po jednoduchom prepočte zistíme, že z litra objemu výrobca získal až 92 kW (125 k) a 115 Nm! Motor dokáže točiť 8 500 otáčok. Fakt, že ide o medzičlánok medzi cestným automobilom a pretekárskym špeciálom, vieme aj potvrdiť. Pretekárske Porsche 911 GT3 RSR požičalo najvýkonnejšej cestnej verzii RS 4.0 kľukový hriadeľ, titánové kované piesty a ojnice. Práve vďaka pretekárkej kľukovke so zvýšeným zdvihom zo 76,6 na 80,4 mm a zároveň zvýšeniu kompresie na šialených 12,6:1 má motor bez mála rovné 4 litre. Mazanie zabezpečuje suchá kľuková skriňa. Na palube sa nachádza 6-stupňová manuálna športová prevodovka, ktorej najvyšší stupeň má pomer 0,88. Motor v špičke ponúka spomínaných 460 Nm, čo je na daný objem skvelá hodnota. Možno ste však nevedeli, že Porsche 911 GT3 RS 4,0 má na palube aj špeciálny gombík Sport vďaka ktorému vzrastie hodnota krútiaceho momentu motora v stredných otáčkach o ďalších 35 Nm. Max. hodnota ostáva zachovaná, tento nárast je tu pre ešte lepšiu pružnosť a dynamiku. Vzniká zmenšením spätného odporu výfukového traktu.

Svoju obeť museli priniesť aj inak nezaujímavé a zanedbávané koberčeky, ktoré sú o polovicu tenšie.

Svoju obeť museli priniesť aj inak nezaujímavé a zanedbávané koberčeky, ktoré sú o polovicu tenšie.

Rýchlosť 100 km/h padne za 3,9 sekundy. Dvojnásobok padne za menej ako 12 sekúnd. Maximálka sa rovná 310 km/h. Kilometer s pevným štartom zvládne 911 GT3 RS 4.0 za 21,2 sekundy. Z 80 km/h na 120 km/h zrýchli kupé na piatom prevodovom stupni za 4,8 sekundy. Nuž a nakoniec, celkom povinný údaj - najlepší čas na Nurburgringu. Nordschleife pokorí toto super Porsche 911 GT3 RS 4.0 za 7 minút a 27 sekúnd. Slabšia 911 GT RS krúži na spomínanom okruhu o zhruba 6 sekúnd dlhšie a na 100 km/h akceleruje o 0,1 sekundy neskôr. Vďaka aerodynamicky zmenenému nárazníku, veľkému mimozemskému zadnému krídlu a ďalším drobným úpravám produkuje 911 GT3 RS 4.0 pri maximálnej rýchlosti prítlak až 190 kg. Zadný spojler sa dá navyše prestaviť v 9 stupňoch.

Maximálny prítlak 190 kg spolu so stabilizačným systémom Porsche Stability Management (PSM) a širokými semislikovými pneumatikami 911 GT3 RS 4.0 doslova prilepia k asfaltu.

Výrobca na prednej náprave použil zavesenie typu McPherson. Zadná časť vozidla skvelo vedie stopu so zavesením LSA multi-link. RS 4.0 na otočenie potrebuje len 10,9 metra. Športového ducha, bezpečnosť a adrenalínové vyžitie posádky zabezpečuje stabilizačný systém Porsche Stability Management (PSM) s možnosťou jeho celkového vypnutia.

Brzdový segment pozostáva z predných 380 mm a zadných 350 mm kotúčov, ktoré sú spárované so šesť a štvor piestovými strmeňmi. GT3 RS 4,0 stojí na zliatinových kolesách s rozmermi 9 x 19" vpredu a 12 x 19" vzadu. Na nich je obutie rozmerov 245/35 ZR 19 vpredu a keďže motor posiela dozadu ohromný výkon, museli tomu prispôsobiť aj obutie. Zadné kolesá obaľujú pneumatiky 325/30 ZR 19.


V Porsche Motorsport opäť o niečo viac rozpracoval svoje sparťanské poňatie interiéru 911 GT3. RS 4.0 s plne natankovanou nádržou váži len 1360 kg. Hmotnosť znižujú zadné a bočné plastové okná, karbónová kapota a úplne pustý interiér, ktorý sa môže pochváliť nanajvýš bezpečnostným rámom a pretekárskymi sedadlami. Filozofii nízkej hmotnosti sa museli prispôsobiť dokonca aj koberčeky, ktoré sú o polovicu tenšie ako v prípade štandardnej 911.

Porsche 911 GT3 encyklopédia 2. časť

Porsche 911 GT3 encyklopédia 1. časť


Medzi veľké aerodynamické výhody patrí zadný spojler, ktorý je nastaviteľný v 9 stupňoch a v rýchlostiach nad 300 km/h dokáže generovať až 190 kg prítlaku

Medzi veľké aerodynamické výhody patrí zadný spojler, ktorý je nastaviteľný v 9 stupňoch a v rýchlostiach nad 300 km/h dokáže generovať až 190 kg prítlaku

Porsche 911 GT3 RS 4.0 tech. info:

motor: atmosférický 6 valcový boxer
objem: 3998 cm3
vŕtanie x zdvih: 102,7 x 80,4 mm
kompresný pomer: 12,6:1
výkon: 368 kW (500 koní) / 8 250 ot
Krútiaci moment: 460 Nm / 5750 ot
max. otáčky: 8500 ot
litrový výkon: 92 kW/l (125 k/l)
pohotovostná hmotnosť: 1 360 kg
výkonová hmotnosť: 3,69 kg/kW
akcelerácia z 0 na 100 km/h: 3,9 s
max. rýchlosť: 310 km/h
kombinovaná spotreba: 13,8 l/100 km

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 16 obrázkov