Magazín Barron’s v našich končinách príliš známy nie je, ale ide o týždenník patriaci (spoločne s The Wall Street Journal) vydavateľstvu Dow Jones & Company a existuje už od roku 1921.

Práve toto médium v jednom z posledných článkov uvádza, že autonómne riadenie má síce potenciál riešiť dopravné zápchy, zranenia či smrteľné nehody, násilné strety polície s vodičmi a dokonca má zvýšiť hospodársku aktivitu bez rizika šírenia koronavírusu, ale podľa Barron’s nie je táto technológia na programe dňa ani v roku 2022. A na otázku „prečo?“, si sám odpovedá, že kvôli prehnanej technofóbii.

Barron’s tvrdí, že autonómne riadenie je v populárnych článkoch a príspevkoch na sociálnych sieťach nevábne popisovaný ako najviac preceňovaný technologický experiment tohto storočia, ktorý nie je schopný zvrátiť počty úmrtí na cestách po mnoho rokov, pokiaľ vôbec. Terčom kritiky sa stal v uvedených textoch zároveň i Elon Musk, ktorý vraj zveličuje technologické možnosti svojej spoločnosti Tesla, ktorá je tým pádom znevažovaná a nie je braná príliš vážne.

Americký týždenník súhlasí s tým, že Muskove príliš odvážne vystúpenia si skutočne zaslúžia kritiku. Vnímaniu autonómneho riadenia verejnosťou potom nepomohlo ani to, že Musk na rozdiel od iných automobiliek nenahlasoval požiadavky na testovanie tejto technológie úradom, navyše keď sa kalifornský úrad pre motorové vozidlá (DMV) podľa Barron’s „radšej pozerá iným smerom“.

„Zavedením vlastných testovacích postupov a štandardov pán Musk poškodil celkovú povesť autonómnych vozidiel. Nedávno medializované obavy z toho, že vodiči Tesiel sú počas jazdy rozptyľovaní videohrami a zároveň nedávne masívne sťahovanie týchto vozidiel z trhu kvôli bezpečnostným chybám v konštrukcii tiež poškodili povesť autonómnych automobilov,“ dodáva Barron’s.

Americký magazín si myslí, že napriek vyššie uvedenému by sa firmy i štátne inštitúcie mali spoločne vrhnúť do ďalšieho vývoja a nebáť sa prekážok spojených napríklad s averziou časti trhu. „Nové technológie boli v minulosti predmetom rôznych obáv, vrátane strachu zo zranenia či úmrtí spotrebiteľov i ekonomických škôd pre priemyselné odvetvia stojace na starých základoch. Zainteresované strany i etablované podniky často tieto obavy spolitizovali a využili ich na odklad alebo rovno na zrušenie nových vecí.“

Predstihla Čína Spojené štáty nielen vo veľkosti automobilového trhu?

Internetová stránka týždenníka tvrdí, že súčasné autonómne vozidlá a súvisiace informačné technológie, ako je strojové učenie či umelá inteligencia, sú démonizované a mnohými považované za nebezpečné. Podľa Barron’s je však oveľa nebezpečnejšie takéto spiatočníctvo, pretože odďaľuje moment, kedy si americká spoločnosť uvedomí, akou potenciálne obrovskou výhodou je práve autonómne riadenie. A bije pritom na poplach.

Týždenník pripomína spojenie firiem Mobileye a Geely, ktoré chcú do roku 2024 vyvinúť a spustiť predaj autonómneho elektromobilu. Barron’s hovorí, že bude zaujímavé sledovať, či sa im to podarí, zároveň ale dodáva: „V každom prípade sa zdá, že USA zaostávajú za Čínou v zavádzaní tejto kritickej technológie a vyzerá to tak, že vláda Spojených štátov si túto skutočnosť nevšíma, respektíve ešte horšie, je jej to ľahostajné.“