V Číne aktuálne nezarába takmer žiadna automobilka. Ako je niečo také možné v krajine, v ktorej žije viac ako 1,4 miliardy ľudí? Odpoveď je prostá: cenová vojna.

Rozpútal ju a neustále ju priživuje koncern BYD, ktorý sa týmto krokom snaží zlikvidovať konkurenciu. Malý príklad... Dnes už aj v Európe ponúkaný model Dolphin Surf za 23 000 eur stál v Číne v roku 2023 (keď bol uvedený na trh ako BYD Seagull) v prepočte necelých 9000 eur. Aktuálne však jeho cena klesla na v prepočte 8270 eur a pozor, to nie je všetko.

V Čine za menej ako štvrtinu

Ak sa zbavíte starého auta, štát vám pridá dotáciu vo výške 20 tisíc jüanov a BYD k tomu prihodí ďalších 4000 jüanov. Inak povedané, za istých podmienok môžete zraziť cenu nového elektrického hatchbacku na 45 800 jüanov, čo je cirka 5400 eur, alebo necelá štvrtina ceny európskej verzie!

Málo? V takom prípade vám BYD ponúka možnosť financovania s nulovou akontáciou a 0-percentným úrokom. Skrátka prídete do predajne, podpíšete pár papierov a bez platenia odchádzate v novom aute, ktoré postupne splatíte bez navýšenia ceny.

Má to svoju cenu

Niet divu, že Dolphin Surf alias Seagull je momentálne tretím najpredávanejším autom na čínskom trhu, od januára do mája stúpli jeho predaje medziročne o 50 percent a BYD sa kumulatívne podarilo za dva roky predať už viac ako milión kusov!

Pre zákazníkov je to samozrejme fantastická a neodolateľná ponuka, ale táto agresívna cenová politika provokuje konkurenciu k drastickému vyrovnávaniu cenoviek, ktorá má hneď niekoľko obetí a ďalšie budú pribúdať. Ako prvé začali odpadávať európske značky, ktoré nemajú šancu (predovšetkým pri dotáciách zo strany čínskej vlády) podobným praktikám konkurovať. Pocítili to hlavne Nemci a momentálne je to pre nich skôr boj o prežitie ako držanie základných pozícií. Háčik je však v tom, že situácia je veľmi nestabilná a krehká aj pre domáce čínske automobilky.

Paralela s realitným trhom

Wei Jianjun, generálny riaditeľ koncernu Great Wall Motor v rozhovore pre domáce média priznal, že „Evergrande už v automobilovom priemysle existuje, len sa ešte nezrútila“. Narážal tým na bankrot druhého najväčšieho čínskeho developera a obchodníka s nehnuteľnosťami, ktorý symbolizuje dramatický krach v realitnom sektore. Ten pritom roky poháňal tamojšiu ekonomiku a prinášal Pekingu ohromné príjmy.

Jianjun opakovane kritizoval niektorých hlavných hráčov v automobilovom priemysle za to, že sa viac zameriavajú na zvyšovanie hodnoty svojich akcií na úkor ekonomickej podstaty. Nebol konkrétny, ale bolo jasné, koho má na mysli. A tiež priznal, že „odvetvie je v zlom stave“.

Nafúknutý trh väčšina nezvládne

Práve na tento vývoj naráža aj nová štúdia konzultačnej spoločnosti AlixPartners s názvom „Globálny výhľad automobilového priemyslu“. Tvrdí v ňom, že nafúknutý automobilový trh v Číne smeru k extrémnej konsolidácii, ktorá zlikviduje väčšinu značiek, takže zo súčasných 129 ich bude v roku 2030 životaschopných len 15!

Podľa tejto správy si pätnásť najväčších hráčov rozdelí zhruba tri štvrtiny čínskeho trhu a ostatných donúti buď k zániku alebo fúzii.

Ohromný pokrok tamojšie firmy raz zaplatia

„Čína je jedným z najkonkurencieschopnejších trhov na svete s takzvanými New Energy Vehicle (plug-in hybridmi, elektromobilmi a tzv. predlžovačmi dojazdu – pozn. red.), s intenzívnymi cenovými vojnami, rýchlymi inováciami a neustálym prílivom nových účastníkov,“ hovorí Stephen Dyer, expert na Áziu v spoločnosti AlixPartners a dodáva: „Toto prostredie viedlo k pozoruhodnému pokroku v technológiách a nákladovej efektivite, ale zároveň je výzvou pre udržateľný zisk.“

Inak povedané, Čína momentálne stavia nové medzinárodné štandardy, pokiaľ ide o rýchlosť, efektivitu a vývoj. Pekinský operačný model umožňuje výrobcom uvádzať na trh novinky dvakrát rýchlejšie ako kdekoľvek inde na svete, s investíciami zredukovanými o 40 až 50 percent a navyše s cenami nižšími o 30 percent.

Ticho pred búrkou?

Aj preto AlixPartners očakáva, že domáce automobilky zvýšia svoj podiel až na 67 percent a do piatich rokov zdvojnásobia podiel v Európe. Zároveň si však pôjdu čínske značky navzájom po krku a väčšina z nich tieto súboje neustojí, predpovedá AlixPartners.