Ford za miliardu prepracoval kolínsku továreň tak, aby bola schopná vyrobiť 250 tisíc elektromobilov ročne! Jej úlohou je produkovať výlučne modely Explorer a Capri a modrý ovál si aj s ohľadom na plánovanú kapacitu robil veľké nádeje. Teraz však prichádza tvrdé vytriezvenie.

Po elektromobiloch nie je zďaleka taký dopyt, ako si jednotlivé koncerny ešte pred pár rokmi maľovali. Koľko ich táto pobočka skutočne postavila, Ford neprezradil, ale v prvej polovici roka 2025 sa podľa agentúry JATO Dynamics automobilke podarilo predať ani nie 19 tisíc Explorerov a „výrazne menej modelov Capri“.

Prepúšťalo sa už koncom minulého roka

V reakcii na to musí Ford prepúšťať. Pritom v Nemecku už koncom minulého roka firma zrušila 2900 pracovných miest v rámci dramatickej 14-percentnej redukcie európskej zamestnaneckej základne, ktorá bola už v tom čase odôvodnená „pomalým predajom elektromobilov“.

Evidentne to ale nestačí. „Predaj elektromobilov v Európe stále zaostáva za prognózami,“ uvádza sa v oficiálnom prehlásení Fordu, ktoré zaslal britskému týždenníku Autocar. „V roku 2023, keď Ford otvoril kolínsku továreň, sme očakávali registrácie elektromobilov na úrovni 35 percent. Dnes je to stále výrazne menej. Očakávame, že do konca roka 2025 budú elektromobily tvoriť len 20 percent všetkých registrácií,“ dodáva stále optimistický Ford.

Spotrebitelia vraj váhajú

Prečo optimistický? Pretože skutočné čísla zaznamenané Európskou asociáciou automobilových výrobcov (ACEA) sú ešte nižšie. Podiel batériových elektromobilov v EÚ za obdobie od januára do júla 2025 je na úrovni 15,6 percenta.

Ford hovorí, že „spotrebitelia stále váhajú a to aj preto, že predpisy týkajúce sa CO2 v Európe sa neustále vyvíjajú a neboli splnené sľúbené investície do nabíjacej infraštruktúry a nákupné stimuly.

Továreň na stále slušne predávaný Focus zatvorili

Čo to pre automobilku znamená, je zrejmé. „Ford od januára 2026 upraví výrobu v továrni v Kolíne nad Rýnom tak, že zamestnanci budú pracovať len na jednu smenu.“ To sa samozrejme nezaobíde bez rušenia pozícií. „Tento krok povedie ku zníženiu počtu o 1000 pracovných miest,“ dodáva Ford.

Automobilka nehovorí, koľko pracovníkov na kolínskych linkách ostáva, ale pred posledným kolom prepúšťania v novembri 2024 ich na tomto mieste pracovalo odhadom asi 11 500. Len pripomíname, že koncom minulého roka Ford ukončil výrobu Focusu v druhej nemeckej továrni v Saarlouis a definitívne ju zatvára!

zdroj: Autocar