Chcú urýchliť elektrifikáciu

Indické úrady intenzívne hľadajú spôsob, ako urýchliť elektrifikáciu. Prémiové značky v krajine rýchlo rastú, no predaje elektrických modelov zostávajú nízke. Súd upozorňuje, že luxusné vozidlá tvoria malú časť trhu, takže zákaz by nezasiahol masy, ale vytvoril by tlak na automobilky, aby urýchlili prechod na elektromobilitu.

Čo presne návrh obsahuje?

Diskutovaný plán smeruje k zákazu predaja nových prémiových spaľovacích áut – vrátane hybridov aj plug-in hybridov. Povolené by ostali iba plne elektrické modely od značiek pôsobiacich v Indii, napríklad Mercedes-Benz, BMW či Audi.

Cieľ je jednoznačný: vytvoriť tlak na dovozcov a donútiť prémiové značky, aby rozšírili ponuku elektrických áut skôr, ako ich k tomu dotlačí úplný zákaz.

Aký je za tým dôvod?

Podiel elektromobilov v prémiovom segmente sa v Indii pohybuje okolo 12 %. V bežných triedach je ešte nižší – približne 2 až 3 %. Krajina zároveň bojuje s vysokými emisiami v mestách, rastúcou urbanizáciou a preťaženými cestami. Elektrifikácia sa preto stáva strategickou prioritou.

Vyrieši to niečo?

Odborníci upozorňujú, že aj keby India zakázala všetky prémiové spaľováky, celkové emisie by sa zásadne nezmenili. Najväčšiu záťaž spôsobuje starý vozový park, ktorý využívajú milióny motoristov, často bez filtrov pevných častíc, katalyzátorov či bezpečnostných technológií. Kritici tvrdia, že zásah do prémiového segmentu má skôr symbolickú hodnotu.

Môže to ovplyvniť Európu?

India by sa prijatím zákazu stala prvou veľkou krajinou, ktorá obmedzí presne definovaný segment spaľovacích áut. To automaticky vyvoláva otázku, či by podobný model mohli neskôr použiť iné štáty.

V Európskej únii síce platí plán ukončenia predaja nových spaľovacích áut do roku 2035, ale diskusie o prechodných obdobiach pre luxusné značky stále pokračujú. Ak India preukáže, že selektívny zákaz prémiových spaľovákov funguje, európske vlády môžu tento koncept začať čoraz častejšie presadzovať.