Poďme sa ešte raz detailnejšie pozrieť na čísla, ktoré aktuálne zverejnila Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA).
Tá uvádza, že sa v Európskej únii od začiatku roka do konca októbra predalo 1 473 447 elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 25,7 percenta. Ak k tomu pripojíme čísla za Britániu, Nórsko, Island, Lichtenštajnsko a Švajčiarsko, sme na podobnom prírastku 26,2 percenta a v absolútnych číslach dokonca za hranicou dvoch miliónov elektromobilov (2 022 173 kusov).
Čísla idú hore krásne, lenže...
To sú nepochybne pôsobivé čísla, ktoré naznačujú, že Európania nakoniec podľahli tomuto typu pohonu a majú oň stále väčší záujem. To platí hlavne pre štyri veľké trhy: Francúzsko poskočilo v porovnaní s minulým rokom o 5,3 percenta, Holandsko o 6,6 %, Belgicko o 10,6 %, ale najväčšiu zásluhu má na tom samozrejme najväčší európsky trh s autami, teda Nemecko. Tam stúpol záujem o elektrické autá o neuveriteľných 39,4 percenta!
Teda... aspoň to tak na prvý pohľad vyzerá, kým sa nepozriete na tlačovú správu tamojšieho Centrálneho zväzu nemeckého automobilového priemyslu (ZDK).
25 percent všetkých elektromobilov je nafúknutá bublina
Ten odkrýva veľmi nepríjemnú pravdu o tom, že záujem o elektromobily v skutočnosti nestúpa ani náhodou. Dôvod?
„Takmer každý štvrtý v októbri novo registrovaný elektromobil si v skutočnosti na seba zaregistrovali automobilky alebo díleri,“ hovorí hneď na úvod prezident ZDK Thomas Peckruhn a dodáva: „To je jasný varovný signál.“
Takto sa obchádzajú pokuty za emisie, len to nie je zadarmo!
Takzvané samoregistrácie výrobcami i predajcami je veľmi obľúbená metóda, ako plniť štvrťročné či celoročné ciele, predovšetkým potom v situácii, keď musíte dodržiavať prísne emisné limity CO2 pre flotilové parky. Až na to, že súčasná situácia sa úplne vymkla kontrole a už to zďaleka nie je len pár desiatok či stoviek áut.
„Je zrejmé, že trh v súčasnosti nerastie na základe skutočného dopytu zákazníkov,“ upozorňuje Peckruhn. „Je poháňaný najmä umelými impulzmi výrobcov a predajcov. Ak štvrtina nových registrácií prebieha v skutočnosti ‚na vlastný účetʻ, ukazuje to, ako opatrní sú súkromní aj komerční zákazníci, najmä v prípade elektromobilov.“
Je to stále horšie
Aby ste boli v obraze. V Nemecku bolo v októbri zaregistrovaných 52 425 elektromobilov. Tamojší motoristi týmito číslami hravo prekonávajú všetky európske krajiny, teda až na to, že v skutočnosti si zhruba 13 100 áut na seba zaregistrovali predajcovia a automobilky a k zákazníkom odišlo len asi 39 tisíc batériových vozidiel! A pozor, situácia sa každým rokom len zhoršuje.
ZDK k tomu uvádza. V priebehu prvých 10 mesiacov tohto roka sa samoregistrácie výrobcov a predajcov medziročne zvýšila o 51 percent! Hovoríme o 102 520 elektromobiloch. Ak by sme to porovnali s rokom 2023, stúpli dokonca dva a pol krát. Čo to presne znamená?
Záujem skutočných zákazníkov reálne padá
Centrálny zväz nemeckého automobilového priemyslu hovorí, že ak očistíme predaje elektromobilov od samoregistrácií a porovnáme ich s rokom 2023, zistíme, že počet registrácií súkromných majiteľov sa znížil (!) o 7 percent a počet firemných registrácií tiež spadol (!) o 6,4 percenta.
Ak to niekto potrebuje vysvetliť polopate, tak ZDK hovorí, že tohtoročný záujem o elektromobily na najväčšom európskom trhu v porovnaní s rokom 2023 v skutočnosti klesá. „Čísla jasne ukazujú, že výrobcovia v súčasnosti znášajú značnú časť nákladov na predaj sami. Súkromný a komerčný dopyt zostáva veľmi utlmený a nevyvíja sa tak dynamicky, ako by bolo potrebné pre stabilný trh,“ zdôrazňuje Thomas Peckruhn.
Takto sa ničí zostatková hodnota
Samoregistrácie však majú ešte jeden závažný problém. ZDK upozorňuje, že sa veľké množstvo takto zaregistrovaných elektromobilov po niekoľkých mesiacoch nakoniec dostáva na trh, akurát teda za výrazne znížené ceny, pretože ide o „autá z druhej ruky“.
Máte pocit, že to je predsa výhra pre všetky strany? Motoristi dostanú lacnejšie (prakticky nové) elektromobily a na cestách sa tým pádom samoregistrácie nakoniec objavia? Máte pravdu. Až na jednu maličkosť.
Je to vážne dôvod na radosť?
Takto pokrivený trh dramaticky znižuje cenu ojazdených batériových vozidiel. A skúste sa potom ako predajca pozrieť do očí svojmu zákazníkovi, ktorému ste to isté auto jednak predali za plnú cenu a ešte ste mu zostatkovú cenu jeho vozidla zrazili tým, že ste okľukou dostali na cesty tie isté modely za menšie čiastky. ZDK varuje, že toto narušovanie stability trhu nemusí dobre dopadnúť. Už preto, že automobilky ani díleri nie sú v situácii, aby si mohli dovoliť elektromobily takto dlhodobo dotovať.
Na záver dovoľte ešte dve špekulatívne hádanky, ktoré asi vyvolajú viac otáznikov než odpovedí. Skutočne si niekto myslí, že v iných európskych štátoch to bude inak ako v Nemecku? A vážne je rozumné tešiť sa z takto pribúdajúcich elektromobilov, ak uvedený podfuk ruinuje automobilový priemysel i trh, len aby sa nejako vyhol pokutám za emisie?











































