Vo Francúzsku dnes dostávajú kupujúci elektromobilov od štátu dotáciu až do 7-tisíc eur, a to bez ohľadu na výrobcu a miesto výroby. To by sa však v novom roku mohlo zmeniť: Francúzsko chce vyplatenie tejto nákupnej prémie podmieniť plnením environmentálnych kritérií. A to by (vo faktickej rovine) znamenalo STOPku pre financovanie elektromobilov z Číny.

Od 1. januára 2024 chce francúzska vláda dotovať len vozidlá, ktoré francúzska environmentálna agentúra klasifikuje ako ekologické. Mali by sa brať pritom do úvahy najmä kritériá ako zdroj elektriny, resp. energetický mix pri výrobe, použité materiály a environmentálne škody spôsobené počas prepravy.

Krajina v súčasnosti ročne vynaloží na dotácie približne jednu miliardu eur. Automobilky môžu od októbra predkladať príslušné doklady francúzskemu úradu životného prostredia. Zoznam vozidiel oprávnených na vyplatenie dotácie bude zverejnený v decembri. Vláda zdôraznila, že úradníci vraj používajú precíznu metodiku postavenú na vedeckých poznatkoch a že zmeny nákupnej prémie pre elektroautá neporušujú pravidlá Svetovej obchodnej organizácie. Tie vraj umožňujú takýto prístup k ochrane životného prostredia.

Úpravy dotácií by mali priniesť citeľné zníženie skleníkových plynov z hľadiska importu. Napríklad výroba batérií v Číne je škodlivejšia pre životné prostredie ako vo Francúzsku kvôli použitému zdroju elektrickej energie s väčším množstvom emisií.

Chcú vidieť výrobu v Európe

Francúzi dúfajú, že ich najnovší krok v oblasti dotačnej politiky presunie výrobu batérií čo najviac do Európy. Doteraz sa pritom sústreďovala predovšetkým v Číne.

„Energetická transformácia musí umožniť vytváranie závodov a na priemysel naviazaných pracovných miest na našom území,“ povedala francúzska ministerka energetiky Agnès Pannier-Runacher. Hovorí sa pritom o vybudovaní továrne Tesla v krajine. Očakáva sa, že vo Francúzsku bude vyrábať aj čínsky automobilový gigant BYD, no favoritom vraj môže byť susedná Česká republika z dôvodu nižších výrobných nákladov.

Podiel čínskych vozidiel na trhu elektromobilov v Európe rastie. Čínske elektromobily stoja v Európe viac ako na domácom trhu, no často sú stále lacnejšie ako elektromobily vyrobené v Európe.

Brusel medzičasom oznámil vyšetrovanie čínskych elektromobilov. Šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová naznačila, že cena elektromobilov vyrobených v Číne býva umelo stláčaná nadol masívnymi vládnymi dotáciami, ktoré môžu deformovať aj európsky trh.

Zdroj: electric-wow.ch / foto: cz.depositphotos.com