Lotus nebola mŕtva značka, no na mnohých tak pôsobila. Už istý čas patrí malajskému koncernu Proton. Presne od roku 1996. Ostatné desaťročie síce prinieslo nové typy, no málo z nich dokázalo v motoristickej verejnosti rozpútat vášne, debaty a spôsobiť rozruch. Nikomu z vás však kvality, úspechy, konšktrukčnú zdatnosť a kompetentnosť v oblasti športiakov v prípade Lotusu netreba vysvetlovať. Všetci dobre viete, že to je špicková značka so skvelou reputáciou. Alebo len bola?



Za ostatných 5 rokov sa veci zmenili. Nik by Lotus v žiadnej zo spomenutých oblastí asi nespochybňoval. Problém bol trošku inde. Málokto Lotus vôbec riešil. Značka, ktorá nemá veľa zastúpení a kto chce vlastniť tento športiak, musí hladať. Značka, ktorá nemá veľa noviniek a v ostatnom čase sa orientuje na výrobu malých a stredne velkých športiakov v dnešnom svete nemôže konkurovať prvoligovým výrobcom. Muž, ktorý stojí za nejedným úspechom si to uvedomil. Alebo mu to povedali jeho radcovia a pomocníci, pretože on rieši ešte väčšie veci...

Dr.Mahathir bin Mohamad

Dr.Mahathir bin Mohamad

Dr. M je obdivuhodný muž. Premiérom Malajzije bol rekordných 22 rokov. Založil Proton, priniesol krajine okruh Sepang a seriál F1, umožnil sformovat nový F1 tím a teraz znovu naštartoval Lotus.



Za znovuzrodením Lotusu stojí nadšenie, pasia a cit pre správne časovanie, to všetko zlúčené v osobe - Dr. M. Tak ho v Lotuse všetci volajú. Je to krátke, jasné a výstižné. Keď pozriete na jeho celé meno - Dr. Mahathir bin Mohamad, prezývka je plne pochopitelná alternatíva. Dr. M. je niekdajší najdlhšie slúžiaci premiér Malajzie. Krajinu viedol od roku 1981 až po 2003, kedy sa odporučil na zaslúžený dôchodok. Počas toho obdobia zacali Malajziu volat ázijský tiger, založil vlastnú národnú automobilku Proton, priniesol do Malajzie Grand Prix F1 a tento rok dokonca s jeho požehnaním po 16 rokoch znovuzrodili Lotus Racing, ako nový tím v F1. Je zodpovedný za znovuzrodenie Lotus Cars.

Dr.Mahathir bin Mohamad - Dr. M

Dr.Mahathir bin Mohamad - Dr. M

Dnes, ako 85 ročný, na aktívnom dôchodku, ostáva rešpektovaným poradcom vedenia Proton a práve on spustil mašinériu, ktorá má vrátit Lotusu zašlú slávu a rešpekt, ktorý mu patrí. Pred dvoma desaťročiami sa Lotus spomínal v kontexte so značkami ako Porsche a Ferrari. V druhom desaťročí nového milénia sa k tomu chcú všetci v Lotuse vrátit. Dr. M zapálil oheň, ktorý horí nie len v pôvodných zamestnancoch firmy, ale aj v nových členoch tímu, ktorých som osobne po dva dni na stánku Lotus v Paríži stretával. Všetko nasvedčuje tomu, že Lotus čaká skvelá budúcnosť. Nebude to jednoduché, lebo Porsche a Ferrari po ostatné roky vôbec nehybernovali a vývoj v oblasti motorov, prevodoviek, konštrukcie a aj emisií poskočil riadne vpred.



Lotus však má skvelé meno, históriu, reputáciu, výsledky a zdá sa, že aj dosť peňazí. Toto je to úplne iný štart, ako keď sa niekto rozhodne od základu znovuzrodiť sto rokov mŕtvu značku. Ako povedzme Hispano Suiza...