Nedajte sa zmiasť bežnými verziami, na ktorých jazdia pubertiaci, alebo staršie páry po Rubínovej svadbe. Peugeot 106 GTi je vrcholná verzia a mnoho fanúšikov ju zaraďuje po boku legendárneho Peugeotu 205 GTi! Je ideálny čas zaobstarať si tohto drobca do garáže. Jeho ceny už len porastú. Bežné verzie neponúkajú nič, čo by petrolhead považoval za príťažlivé. 106 GTi si však status legendy nezískal len tak náhodou.

Malé auto s veľkým srdcom

Typ 106 začal Peugeot predávať ešte v roku 1991. GTi však prišiel až v roku 1996 po facelifte (Phase 2). Pred tým ponúkali verzie XSi a Rallye. Tiež jazdne úžasné, najmä ľahučká Rallye, o nich však tento článok nie je. Dovolím si tvrdiť, že Francúzi v 90. rokoch na poli hothatchov dominovali. 106 GTi, 306 GTi, Saxo VTS (tá istá technika ako Peugeot), Clio Williams a RS... Kým 306 GTi fanúšikovia považujú za dospelejšie auto, 106 GTi je oveľa zábavnejšie. Nečudo, veď váži okolo tony (prázdna hmotnosť 950 kg) a pod maličkú kapotu vopchali plnotučnú „jednašestku“ s výkonom 120 koní!

Čo je na motore zaujímavé, ide o nadštvorcovú konštrukciu s vŕtaním 78,5 mm a zdvihom 82 mm. Z princípu by mal mať spodovú charakteristiku. Maximálny výkon však dosahuje pri „japonských“ 6600 ot a krútiaci moment dosahuje vrchol až pri 5200 ot. Hodnota zrýchlenia z 0-100 km/h je oficiálne 8,7 s. Podľa niektorých majiteľov je procedúru možné dosiahnuť aj za reálnych 7,5 s. Kvôli nízkej hmotnosti, solídnej spoľahlivosti, mechanickej odolnosti a bežnému objemu motora auto nákladmi nezruinuje ani jazdcov s hlbokými vreckami.

Uvažujete nad kúpou malého hothatchu? Zaraďte do výberu 106 GTi a poponáhľajte sa!

Výborný točivý motor dopĺňa perfektné šasi auta. Pri vývoji inžinieri Peugeotu kládli zábavu na piedestál, a tak namiesto absolútnej stability vie zadná časť auta po ubratí plynu v zákrute pekne lietať. Pretáčavosť vykúzli za okamih, tak ako je to u starých Francúzov zvykom. Pneumatiky majú rozmery 185/55 R14 a podvozok je obyčajnej konštrukcie, avšak skvele odladený. Aby som iba nechválil (každopádne si to objektívne zaslúži), radenie je menej presné a interiér by si zaslúžil väčšie odlíšenie od bežných verzií. Športovejšie sedačky sú málo. Pasívna bezpečnosť je na úrovni Felicie – rakva na kolesách. No vtedy bolo málo čo v tejto kategórii zásadne bezpečnejšie. S týmto rizikom prosto treba žiť.

Svalnaté dvojča od Citroenu

Nevyhnem sa porovnaniu Peugeotu 106 GTi s bratom Citroenom Saxom VTS. Obe auta sú technicky veľmi podobné, možno až totožné. Majitelia oboch typov sa bijú do hrude, že práve Peugeot je lepší ako Citroen a naopak. V praxi sú obe autá skvelé, technicky vychádzajú z rovnakého základu a aj motory sú totožné. Saxo VTS ponúkali aj so slabšími motormi 1,4 a 1,6 8v. Osobne sa mi bodykit Saxa páči viac, je výraznejší a pridáva mu svaly na správnych miestach. Prosto ho „je za čo chytiť“, ako dobrú ženskú. Naproti tomu Peugeot je vzhľadovo uhladenejší.

Toto je dvojča Peugeotu 106 GTi od Citroenu. Volá sa Saxo VTS.

Ako ho získať?

Zachovalú 106 GTi asi na Slovensku nezoženiete. Ceny v zahraničí sa pohybujú od 1500 eur. Za pekný kus dáte 3000 eur a veľa ich na predaj nie je. Oproti tomu Saxo VTS zoženiete oveľa lacnejšie a je z čoho vyberať. Napriek tomu by v mojej garáži stál 106 GTi. Má okolo seba „rallye“ auru, je vzácnejší a v budúcnosti je predpoklad zvýšenia hodnoty. Ak túžite po malom hothatchi z 90. rokov, kupujte, kým nejaké sú a neskončili v garážach zberateľov. Z hľadiska financií už určite neprerobíte!

 

Zdroj: Peugeot