V našom teste Peugeotu 208 GTi sa dozviete, že jednou z vecí, ktorá by mohla  tento francúzsky hot hatch odlíšiť od konkurencie by mohol byť samosvorný diferenciál. Dobrou správou je, že automobilka vyslyšala fanúšikov svojich GTi modelov a urobila edíciu, ktorá ho dostane. Samozrejme to nie je náhoda. Peugeot totiž oslavuje 30 rokov od uvedenia modelov GTi do svojho portfólia. Ich históriu začal písať v roku 1984 jednoznačne najznámejší z nich a dnes už legendárny Peugeot 205 GTi. Práve to bolo podnetom pre francúzsku automobilku na uvedenie  špeciálnej edície 208 GTi 30th.  

 

Výročná edícia 208 GTi 30th má presne dvojnásobný výkon ako pôvodná 205 GTi z pred 30 rokov.

208 GTi 30th môžete mať červeno čiernej kombinácii, ktorú Peugeot, v opačnom garde, predstavil už na koncepte 308 R

Zaujímavosťou a zároveň zámerom je, že výročná edícia 208 GTi 30th má presne dvojnásobný výkon ako pôvodná 205 GTi z pred 30 rokov. Vtedy mala francúzska mini raketa pod kapotou 1,6 litrový atmosférický 4-valec s výkonom 77 kW (104 k). Jej dnešná reinkarnáciu poháňa 1,6 litrový prepĺňaný 4-valec, v tomto prípade symbolicky vyladený na 154 kW (208 k).  Zároveň je to o 8 koní viac ako má bežná 208 GTi (147 kW/ 200 k). Oproti sériovej verzii narástol aj krútiaci moment z 275 Nm na 300 Nm. Motor je samozrejme spojený s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Výnimočnosť edície 30th podčiarkuje aj nové naladenie podvozka. Auto sedí o 10 mm bližšie k ceste a stabilite určite pomôže aj väčší rozchod kolies vpredu o 22 mm a vzadu o 16 mm. Najvýraznejšiu zmenu v jazdných vlastnostiach a prenose výkonu na cestu však prinesie samosvorný diferenciál Torsen prebratý z Peugeotu RCZ R. No nie všetko, čo má táto verzia navyše je na úžitok. 208 GTi 30th totiž dostalo sériovo Start-Stop systém, ktorého absenciu sme si v našom teste tak pochvaľovali. Ani to však neuberá nič z kvalít novo vyladenej 208 GTi. Stovku totiž zvláda o 3 desatiny rýchlejšie ako bežná sériovka. Jej výsledný čas je 6,5 s a kilometer s pevným štartom dá za 26,5 s.

Peugeot 208 GTi 30th sa líši už na prvý pohľad prahmi a lemami blatníkov nalakovanými matnou čiernou. Rovnakú povrchovú úpravu dostali aj prvky, ako maska chladiča, či lišty okolo okien, ktoré sú bežne chrómované. Automobilka navyše pripravila aj špeciálne lakovanie. Predná časť je lakovaná opäť matnou čiernou a zadná kontrastným červeným lakom. Túto kombináciu už Peugeot predstavil napríklad na koncepte 308 R. Pre tých, čo nechcú až tak výrazné auto, sú pripravené ešte dve farby. Môžu mať buď bielu 208 GTi 30th v odtieni Pearl White, alebo červenú, ktorej označenie je Ruby Red. Hoci výročnú edíciu Francúzi priniesli už na minulotýždňový festival rýchlosti v Goodwoode, svoju výstavnú premiéru si odkrúti na domácom autosalóne v Paríži. Na trh príde v novembri tohto roku.      

Legendárna 205 GTi, bola v roku 1984 prvým Peugeotom s týmto označením.

Samotná legenda 205 GTi prišla na trh v roku 1984 s motorom objemu 1,6 l a výkonom 77 kW (104 k). V roku 1986 ju v ponuke doplnila aj verzia  s 1,9 l motorom s výkonom 94 kW (126 k). Oba motory boli pritom veľmi podobné.  1,9 l mal v podstate iba väčší zdvih a olejový chladič. Rozdiel bol aj v ich charaktere. Zatiaľ, čo menší motor mal rád otáčky, väčší pôsobil lenivejšie a presviedčal krútiacim momentom. Zaujímavosťou bolo aj to, že 1,6 GTi si vystačila vzadu s bubnovými brzdami.  Silnejšia 1,9 GTi už dostala kotúčové brzdy na všetky kolesá. Mimochodom kolesá lemovali funkčné plastové lemy, ktoré maskovali väčšie vykrojenie blatníkov. Ich účelom bolo samozrejme poskytnúť viac miesta širším pneumatikám. V roku 1985 Peugeot predstavil aj kabriolet 205 GTi s plátenou strechou. Pod jeho dizajnom bol dokonca podpísaný Pininfarina. Je všeobecne známe, že sa Peugetou nikdy nepodarilo nadviazať na úspech 205 GTi. Jeho reálnym nástupcom je až 208 GTi.