Nie je dôvod klamať, ani zatajovať. Práve naopak! Peugeot RCZ je auto, do ktorého si vždy rád nájdem dôvod sadnúť si na jazdu za volant. Bez ohľadu na jej tempo, trvanie či vzdialenosť. Predošlá veta má s pribúdajúcim vekom, smerovaním vývoja a preferencií mnohých automobiliek stále väčšiu váhu. Dávno preč sú časy, keď mi stálo za to sedieť za akýmkoľvek volantom a smerovať kamkoľvek. Len nech šoférujem.

 

Nechápte ma zle. Autá riadim mimoriadne rád. Obávam sa, že to sa ani nezmení. Doslova to žerem! No už nie som ochotný držať sa každého volantu len preto, lebo je okrúhly. Už si vyberám. Keď mám ísť vo voľnom čase jazdiť, alebo sa len voziť, musí to za to stáť. A poviem vám, že Peugeot RCZ za to fakt stojí. Vždy! Nie len tým ako dobre vyzerá, ale aj tým ako skvelo funguje. Iste, sú veci ktorými ma doslova irituje, no to mi robí veľa francúzskych áut. Alebo nie len mne? :)

A tak je tu tretí test úžasne krásneho Peugeotu RCZ za ostatné štyri roky. Aby ma nik neobvinil z ukájania si potreby voziť sa na minimálne modernizovanom kupé pre rok 2013, okolnosti konečne priniesli príležitosť prevetrať ho na SlovakiaRingu. Oba predošlé videotesty benzínovej i naftovej verzie (videotest Peugeot RCZ 1,6THP a videotest Peugeot RCZ 2,0 HDI) nám vyšli na zimu. Jazda na limite na okruhu preto bola vylúčená.

To čo sme pri teste benzínovej verzie začiatkom roka 2012 zistili, SlovakiaRing dokonale preveril. Peugeot RCZ má až prekvapivé jazdné schopnosti. Naftová verzia trpí ťažkým predkom a citeľnou nedotáčavosťou. Peugeot RCZ 2.0 HDI je ťažší až o 75 kg. No to je asi aj v poriadku, lebo tí, ktorí po nej siahnu budú celkom iste nahánať nízku spotrebu, nie zákruty a pôžitky jazdnej dynamiky. Koncom tohto leta sa, aj s takmer sto kilovým kolegom v aute, podarilo zajazdiť na 200 koňový výkon fakt slušných 2:46. Pod tento úctihodný výsledok sa podpisuje rozumná pohotovostná hmotnosť 1 411 kg (základná výbava), testovaná verzia mala v TP uvedených 1 440 kg. Okrem miernej nedotáčavosti nemôžem jazdným vlastnostiam naozaj nič vyčítať. Má predvídateľné a pokojné správanie aj na limite. Pre pilota možno trošku nuda, no to benzínové verzie RCZ robí ozaj vhodným náradím pre rýchlu jazdu aj menej skúseným vodičom. Plne vypínateľná stabilizácia zábavu a dobré výsledky na časomiere len podporí.

Peugeot RCZ priniesli do predaja v apríli 2010. Je teda celkom prekvapivé, že modernizácia prišla už po 2,5 roku, minulú jeseň (r2012). Francúzi vtedty zverejnili obrázky, na ktorých si každý všimol novú prednú masku, tmavé hlavné svetlá a LED denné svietenie. Predaj upravenej verzie v SR však začal za veľkými trhmi so značným odstupom, koncom jari. My sme dostali príležitosť vyskúšať ho koncom až koncom leta, aj keď o príležitosť sme sa bojovali hneď ako to len bolo možné :). Najväčšou zmenou je dvojitá papuľa, ktorej spodná časť prechádza do denných svetiel. Dvojitá mriežka sa stala dominantným prvkom prednej masky. Na ňu po stranách nadväzujú svetlá so 6 LED diódami. Svetlá v čiernej vyzerajú agresívnejšie. Môžu byť halogénové s hliníkovou maskou, alebo xenónové so smerovým natáčaním do zákrut. Novému RCZ dávajú drsnejší, moderný technický vzhľad.

Prekvapivo, vnútro ostáva prakticky nezmenené, okrem pár drobností ako radiaca páka a kožené tapacíry top verzie GT. K dispozícii sú nové farby oblúkov strechy, čierne brzdové strmene aj zrkadlá... Podstatnejší je nárast výberu diskov na 10 vzorov s priemermi 18 a 19" a Sport Pack, v ktorom je menší športovejší volant, kratšia radiaca páka a zosilnený zvukový prejav výfuku pre benzínovú verziu. Motorické verzie, až do príchodu modelu R ostávajú, na neštastie, nezmenené.

Vo videu síce omieľame hlavného rivala Audi TT, no nebolo by správne žiť v presvedčení, že Peugeot RCZ už iných konkurentov na trhu nemá. Cenou a štýlom sú blízko viaceré imidžovky. Mnohé z nich sme testovali. Z Nemecka ešte VW Scirocco, z Japonska videotest Honda CRZ, videotest Toyota GT86 a videotest Subaru BRZ a z kóreje videotest Hyundai Genesis Coupé.

Peugeot RCZ 1.6 THP 200 k (facelift)

Pozrite si cenník a výbavy Peugeot RCZ
 

PLUSY:

+ dizajn, štýl, imidž,
+ skvelý super rýchly podvozok,
+ neutrálne vlastnosti aj na limite,
+ komfortné/športové pruženie,
+ posed vpredu,
+ ochotný motor
(do otáčok, ťah v širokom spektre...)

+ výkonné brzdy nevädnú,
+ spotreba aj pod 7 l / 100 km,
+ veľký kufor 321/639 l,
+ natáčacie svetlá.

     

MÍNUSY:
 

- 4 páčky pod volantom?!,
- niektoré lacné materiály,
- sedačky nepohodlné veľkým postavám,
- sedenie nie 2 2, ale 2 0,
- nepresné radenie.

 

Peugeot RCZ 1,6 THP 200 k
rok výroby 2013

 

Motor: prepĺňaný zážihový radový 4-valec vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu, objem 1 595 cm3, max. výkon 147 kW (200 k) pri 5 800 ot., max. krútiaci moment 255 Nm/1 700 ot. (275 Nm overboost),
Pohon: suchá trecia spojka, mechanická 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečné ramena s torznou priečkou, kotúčové brzdy, hrebeňové riadenie s elektrickým posiľňovačom, systémy ABS, protiprekĺz, stabilizačný systém
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8,5 x 19", rozmery pneumatík - 235/40 R19
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 4 287 x 1 845 x 1 359 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 411 kg,

Dynamické parametre:

Priemerná spotreba:

max. rýchlosť - 235 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,5 s

podľa výrobcu - kombinovaná prevádzka - 6,7 l/100 km, namerané hodnoty od 6,9 l/100 km po 7,7 l/100 km.

Cena: Základný model od 27 650 €
Testovaná verzia cca 32 000 €