Test Peugeot RCZ 2.0 HDi FAP

Ak ste doteraz chceli malé šmrncovné kupé, ktoré navyše aj jazdilo a nie len sa tvárilo, mali ste veľmi obmedzený výber. Dalo by sa povedať, že vhodných kandidátov by ste narátali na prstoch jednej ruky: Audi TT, Volkswagen Scirocco alebo Honda CRZ. Do tejto situácie sa rozhodol rázne prehovoriť aj Peugeot a preto nám priniesol svoju dravú rybu do rybníka pod menom RCZ. Neokukaným vzhľadom má jednoznačné eso v rukáve, ale čo ten zvyšok? Dokáže francúzske TT presvedčiť o svojich kvalitách? Alebo sa jedná len o pózera s navoňaným zovňajškom?

Najsilnejšou devízou RCZ je jeho originálny design. Úprimne sa musím priznať, že spočiatku som mal k nemu isté výhrady, avšak ako dni ubiehali, páčil sa mi stále viac a viac. Navyše, toto auto je magnet pre oči, či na diaľnici (spolujazdci si mohli oči vyočiť) alebo v meste, všade ste atrakciou. Je to veľa originálnych designérskych prvkov, ktoré robia toto auto ešte viac výnimočným. V základe máte 18" disky, ktoré si môžete "upgradnúť" na 19" (príplatok 500 EUR), avšak podľa mna to ide na úkor komfortu. Samostatnou kapitolou je zadné vysúvacie krídeľko, ktoré má 3 polohy (zasunuté, stredne vysunuté a vysunuté) a pohľad na neho pri jeho práci je skutočne zaujímavý.

Oficiálne je RCZ "plnohodnotné" 2+2 auto, ale... nie, tie zadné sedačky sú vtip. Aj na objemnejšiu batožinu sú malé. Preto ak ste si nebodaj mysleli, že sem tam niekoho preveziete na zadných sedadlách, tak vás to môže sklamať.

Interiér Peugeotu RCZ je pravdepodobne to najlepšie, čo si u tejto značky môžete dopriať. Teda s výnimkou modelu 508...

Jedna z najefektívnejších zbraní nového RCZ je posed vodiča za volantom. Je presne také, aké by ste od športovo strihnutého auta čakali, teda sedíte pomerne nízko ale stále máte všetko na dosah a hlavne veľmi dobrý rozhľad o dianí okolo seba. Interiér pôsobí luxusným dojmom, dovolím si tvrdiť, že ďaleko luxusnejším ako čokoľvek, čo sme mohli doteraz u tejto značky vidieť, teda s výnimkou najnovšieho "Pežotu" 508. Sedačky, a to teraz nesrandujem, vzdialene pripomínajú tie v Porsche 911...

Tu by som však vypichol dva fatálne nedostatky v ergonómií: spraviť horšie riešené ovládanie tempomatu a audia už jednoducho nejde. Fakt že nie! Aký je problém pre konštruktérov tejto automobilky, aby si počas pracovnej doby skočili k najbližšiemu dílerovi Volvo ohmatať ovládanie aké ponúka tento severan? Jednoducho nechápem... Tým druhým problémom je umiestnenie ovládačov na vyhrievanie sedačiek. Sú úplne mimo bežných miest a navyše sa zle ovládajú. Možno si poviete, že toto sú nepodstatné drobnosti, ale práve takéto drobnosti dokážu dokonale pokaziť radosť z inak podareného auta...

Peugeot RCZ je prémiovým autom (a to nie len kvôli vzhľadu), avšak na Audi TT stále nemá...

Prvé čo vám bude isto vŕtať hlavou je otázka, prečo niekto vyrába športové auto s dieslovým motorom? Nechajme šalamúnske debaty o zmysle tohto počinu, ale odpovedzme jednou vetou na podstatu otázky: pretože je o to zo strany klientov záujem. Navyše, v tomto prípade je pod kapotou podarený 2.0 HDi motor spriahnutý so 6. stupňovou manuálnou prevodovkou. To dáva 1445 kg ťažkému autu slušnú dynamiku, ktorá je "zdanená" len približne 7 litrami nafty na 100 km. Tak ako takmer každé testované auto, aj RCZ sme priniesli do firmy MM racing na zmeranie výkonu. Papierových 120 kW sa nám síce nepodarilo dosiahnuť, ale krútiaci moment sme prekonali o 7 Nm. Pre lepšiu predstavu si pozrite priložený graf.

Vynikajúco hodnotím odhlučnenie motora, ktorého klepotanie je veľmi dobre odhlučnené a v interiéri nič nenasvedčuje tomu (s výnimkou prudkej akcelerácie) že pod kapotou je nafťák. Samozrejme aj tu platí rovnica: turbodiesel = vynikajúca pružnosť. Mimo mesta teda jazdíte stále na 6. prevodovom stupni a len tak si užívate jazdu. Pri takejto pohodičkovej jazde si však nestihnete všimnúť nárastu kvality prevodovku voči iným Pežotom, pretože konečne mám v aute tejto značky pocit, že nemiešam kašu v hrnci a nehádam zaradený prevodový stupeň. Za toto zlepšienie naozaj chválim! Dráhy sú príjemne krátke a sprevodovanie je k danej motorizácií vynikajúce.

Z tohto pohľadu je Peugeot RCZ pekne agresívna kára!

Najvtipnejšia vec na tomto aute je to, že sa vám ani nezdá, že ho vyrobila automobilka Peugeot. Je tak odlišné po každej stránke ale najmä jeho jazdné vlastnosti sú na inej, teda veľmi dobrej úrovni. Trpí síce zvýšenou hmotnosťou nad prednou nápravou (pri ľahšej benzínovej 1,6 to bude isto lepšie) avšak celkovo sa jedná o vyvážené a dobre čitatelné auto. Ak o ňom uvažujete a vašou prioritou je zážitok za volantom, skúste najprv benzínovú verziu. Ďalšie pozitívum je dobrá spätná väzba v riadení, ktoré má navyše ten správny odpor.

Brzdy sa javia ako bezproblémové, avšak vyskúšať ich na okruhu sa nám, žiaľ, nepodarilo. Benzínová a dieselová verzia ich majú totožné.

Áno, v RCZ vám vážne hrozí zábava za volantom!

Peugeot RCZ sa najmä vďaka jazdným zážitkom a zábavou za volantom úplne vymyká tomu, čo táto automobilka bežne ponúka. Jeho cena začína na zaujímavých 26,850 EUR za základ. Potom si už len doplácate za iné výkony alebo typ paliva, ktoré motoru chutí. Naproti tomu najlacnejšie Audi TT stojí 30,970 EUR, teda rozdiel 4,000 peňazí. Veľa, málo? TT je najmä pri silnejších verziách auto z úplne inej ligy avšak za úplne inú cenu. A možno práve tá je pre niekoho pádny argument, prečo si vybrať práve toto podarené RCZ.

Komentár redakcie: Maroš ČABÁK

Jednoznačne najlepší a najkrajší Peugeot aký som kedy vyskúšal. Funguje naozaj super v oblastiach odhlučnenia HDi motora, športového pruženia, držania stopy, presnosti riadenia, posedu a až prekvapujúcej robustnosti, spracovania a kvality materiálov. Fakt škoda tých "slabších" motorov. Priamy konkurent Audi TT by si zaslúžil podstatne viac.



PLUSY:

+ dizajn, štýl
+ jazdné vlastnosti
+ posed za volantom
+ imidž
+ slušne spracovaný interiér
+ dobrý motor




MÍNUSY:

- ergonómia interiéru
- nepohodlné sedačky
- na Audi TT stále nemá
- len 2+2 (teda skôr 2+0)

Peugeot RCZ 2.0 l HDi FAP 163 k
rok výroby 2011
Motor: prepĺňaný vznetový radový štvorvalec vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu, objem 1997 cm3, max. výkon 120 kW (163 k) pri 3750 ot./min, max. krútiaci moment 340 Nm / 2 000 ot./min
Pohon: mechanická 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečné ramena, kotúčové brzdy, hrebeňové riadenie s elektrickým posiľňovačom, systémy ABS, protiprekĺz, stabilizačný systém
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 18", rozmery pneumatík - 235/45 R18
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 4287 x 1845 x 1362 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 445 kg, kombinovaná spotreba - 5,3 l/100 km
Dynamické parametre: max. rýchlosť - 220 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,7 s
Cena: Základný model od 26 850 €
Test. verzia 2.0 HDI FAP od 29 850 €