Vyspelé krajiny budú potrebovať menej áut

Štúdia Credit Suisse hovorí: "Náš globálny automobilový model výrobného reťazca predpovedá celosvetovú výrobu automobilov v roku 2030 s rastúcou produkciou na rozvíjajúcich sa trhoch, kompenzovanou poklesom na vyspelých trhoch". Nárastom služieb zdieľanej jazdy ako napr. Uber, Lyft a mnohé ďalšie klesnú predaje nových áut. Menej kupovať budú najmä ľudia, ktorí bývajú v mestách a okolí a služby zdieľanej jazdy budú môcť využívať. Aj keď je to hudba vzdialenej budúcnosti, osobne sa mi vízia obsadených áut v mestách páči viac, ako jeden, max. dvaja ľudia v aute, ktorí nadávajú v zápche. Zdieľanú jazdu osobne podporujem. 

Zo zamýšľanou zdieľanou jazdou budúcnosti súčasné platformy ako napr. Blablacar alebo dnešný Uber nemôžeme ani zďaleka porovnávať. Budúcnosť patrí (aspoň teoreticky) absolútnej automatizácii. Credit Suisse predpokladá výrazný nárast fleetových vozidiel firiem ako napr. spomínaný Uber. Ich autá môžu vo vyspelých krajinách tvoriť dokonca majoritu všetkých vozidiel. Osobné vlastníctvo pôjde do úzadia, keďže ľudia už nebudú musieť kvôli každodenným povinnostiam vlastniť autá. Autonómne autá a zdieľaná jazda majú mať synergický efekt. Cestujúci fyzicky nezaplatia vodičovi, proces bude plne automatizovaný, autá budú môcť zostať v premávke takmer stále a tým pádom zarobia viac peňazí výmenou za konštantnú dostupnosť pre cestujúcich.  

Osobne vlastníctvo nevymrie

Aspoň toľko krásna teória... Credit Suisse však tvrdí, že osobné vlastníctvo áut tu bude aj naďalej. Pre človeka, ktorý najazdí ročne viac ako 5 000 míľ (8 000 km) bude aj v budúcnosti lacnejšie vlastniť auto, ako využívať zdieľanú jazdu na krátke trasy a požičanie si auta na tie dlhé. A aj ceny jazdeniek klesnú nadol, práve kvôli autonómnym autám a zdieľanej jazde.

Štúdia predpovedá, že v roku 2040 celosvetovo až 14 % novopredaných áut bude plne autonómnych a 1/3 „polo“ autonómnych. To všetko za predpokladu, že im ľudia budú veriť, regulačné orgány ich podporia, verejnosť bude ochotná vzdať sa jazdenia, zákonodarcovia pripravia legislatívu a výrobcovia ponúknu hotové technické riešenia. Je pred nimi ešte veľmi dlhá cesta. Subjektívne musím priznať, že vďakabohu. :) Aj keď ako som už spomínal, myšlienka zdieľanej jazdy v mestách v spolupráci s autonómnymi autami nie je márna.

Zdroj a foto: CreditSuisse, thedrive, Fortune, Uber, Core77, BlancRide, AnimalNewYork