Zvykne sa vtipne hovoriť, že kto sa žení druhý raz, nezaslúži si slobodu. Nuž, asi ani najväčší výrobcovia sveta si nevedia poradiť s novými výzvami a aj oni si uvedomujú, že znížiť náklady predovšetkým na vývoj, ale aj na samotnú výrobu môžu vtedy, ak spoja sily aj vedomosti. Prvým dieťaťom spoločného snaženia by mohol byť pick-up. Automobilky Volkswagen a Ford totiž presne v polovici januára na detroitskom autosalóne oficiálne oznámili, že to, o čom sa dlhší čas špekulovalo, je pravda. Spolupráca, o ktorej sa uvažovalo, by sa v prvej fáze mala týkať úžitkových automobilov, ale nie je vylúčené, že neskôr sa okruh spoločných záujmov rozšíri. To všetko v záujme efektivity výroby aj rozšírenej ponuky modelov, čo automobilky ústami svojich šéfov interpretujú ako neoceniteľnú výhodu najmä pre samotných zákazníkov (veď hádam nie pre vlastné zisky?!).

Spoločný pick-up v roku 2022

Generálni riaditelia oboch spoločností Dr. Herbert Diess a Jim Hackett potvrdili, že automobilky plánujú spoločne vyvíjať dodávky rôznych veľkostí a tiež terénne pick-upy. Prvý spoločný produkt by mal pre obe automobilky postaviť Ford. 

Ford by mohol pre oboch ďalej ponúknuť veľké dodávky, pričom menšie mestské typy by si zase zobral za svoje Volkswagen. Úžitkovými automobilmi sa samozrejme spolupráca nekončí. Veď už dnes treba plánovať autonómne autá a najmä, elektromobily. O tom sa však bude naďalej len uvažovať, rovnako ako o príprave nejakého úplne samostatného spoločného modelu. Len aby sme si vedeli predstaviť, o aké čísla ide v segmente úžitkových automobilov – v roku 2018 obe automobilky predali po celom svete spolu 1,2 milióna kusov a očakáva sa ešte ďalší rast.

Kamaráti áno, ale odtiaľ potiaľ

Napriek priateľskému objatiu zástupcov dvoch značiek sa nepripravuje žiadna dokonalá aliancia. Navrhované spojenie nezahŕňa krížové vlastníctvo medzi týmito dvoma spoločnosťami, nový subjekt bude riadený spoločne zvoleným výborom. Na čele výboru budú stáť  generálni riaditelia Hackett a Diess. Samozrejme, aj pri tejto príležitosti sa stále zdôrazňovalo, že musí zostať zachovaný odlišný charakter značiek. Nespornou výhodou je, že Ford má vedúce postavenie na trhu so stredne veľkými nákladnými automobilmi v Spojených štátoch, pričom Volkswagen vlastní aj európskych výrobcov nákladných áut MAN a Scania. Automobilky prezradia ďalšie podrobnosti hneď, ako pokročia ich rozhovory na tému ďalšej spolupráce. Ford s nemeckým koncernom Volkswagen už v minulosti spolupracoval – výsledky spolupráce dodnes na cestách stretávame. V roku 1995 sa predstavili nemanželské trojčatá Ford Galaxy, Volkswagen Sharan a Seat Alhambra. Ford Galaxy s motormi Volkswagen sa vyrábal až do roku 2006, keď prišla nová generácia modelov vyvinutých už samotným Fordom, čo dalo bodku za jednou alianciou. No a dnes stojíme opäť pri zrode – reinkarnácii – tohto partnerstva. Pytačky sa skončili, môžeme podpisovať papiere.