Porsche Panamera má 15 rokov a pamätá si výťah na 94. poschodie

Keď v roku 2009 predsatavili Panameru, v Zuffenhausene vedeli, že riskujú. Značka, ktorú si každý spájal s 911, zrazu postavila veľký, ťažký, päťdverový liftback so štyrmi plnohodnotnými sedadlami a kufrom na rodinnú dovolenku.

Svetová premiéra v Šanghaji napovedala, kam Porsche cieli. Panamera nesvietila len na stánku. Automobilka ju vytiahla nákladným výťahom na 94. poschodie mrakodrapu Shanghai World Financial Center a postavila ju do presklenej sály vysoko nad mestom. Ideálna metafora - auto, ktoré malo pozdvihnúť značku do vyššieho poschodia.

Zatiaľ čo puristi diskutovali o tom, či je Porsche ešte stále Porsche, manažment sledoval inú metriku – predaje Cayenneu. Prvé SUV už zarobilo toľko, že mohlo financovať oddelenie snov. Jedným z nich sa stala štvordverová limuzína.

Skrytý predchodca a slepé uličky

Myšlienka štvordverového Porsche nevznikla spolu s Panamerou. Konštruktéri ju riešili už koncom 80. rokov. Projekt 989 mal priniesť elegantný, rýchly sedan s motorom V8 vpredu a pohon zadných kolies. Auto stálo len pár krokov od sériovej výroby, finančné dôvody ho však zastavili.

Okrem 989 vzniklo niekoľko predĺžených derivátov typu 928 či pokusy dostať štyroch dospelých do karosérie, ktorá by ešte stále pôsobila ako Porsche. Vedenie však vždy ustúpilo. Najskôr chýbal kapitál, potom odvaha riskovať imidž.

Všetko zmenil Cayenne. SUV s logom Porsche síce naštvalo časť fanúšikov, ale prinieslo to, čo stuttgartská značka potrebovala – stabilný príjem. Cayenne ukázal, že zákazníci akceptujú Porsche aj ako rodinné auto. Panamera sa na tom jednoducho zviezla.

Prvá generácia

Keď sa v roku 2009 na fotkách objavila prvá Panamera, internet sa smial. Dlhý nos, masívny zadok, zvláštna línia strechy. Na statických záberoch pôsobila ťažkopádne. Lenže inžinieri neriešili Instagram, riešili fyziku.

Strecha musela zostať vysoká, aby dvaja dospelí vzadu sedeli komfortne. Rázvor musel narásť, aby auto zvládlo pohodlný presun naprieč kontinentom. Zároveň však nechceli mať klasický sedan s oddeleným kufrom, ale praktický liftback s veľkým nakladacím otvorom.

Výsledok? Auto, ktoré na fotke vyzeralo ako kompromis, ale na diaľnici a okreske fungovalo ako veľké GT s genómom 911. Motor bol vpredu, poháňané boli zadné alebo všetky štyri kolesá. Presné riadenie, tuhé brzdy, podvozok s adaptívnym vzduchovým odpružením a aktívnymi stabilizátormi posadili Panameru na úplne iný level, než tradičné limuzíny.

Ponuka motorov pokryla všetko od rozumného 3,6 L V6 cez atmosférické a preplňované V8 až po diesel a prvé hybridy. V8 využívali aj suchú skriňu, riešenie známe zo športových áut, ktoré pomáhalo znížiť ťažisko. Pre fajnšmekra jasný signál, že konštruktéri nerobili kompromisy len preto, že auto má štyri dvere.

Manuál, GTS, Executive aj prvé hybridy

Prvá Panamera sa rýchlo stala hračkou pre zákazníkov, ktorí už nechceli len ďalšiu 911 v garáži, no chceli zostať verní značke a Porsche im vyšlo v ústrety.

Najväčšia rarita? Panamera s manuálom. Šesťstupňový manuál spárovali s V6 aj V8, ale len na vybraných trhoch. Vyrobili smiešne nízky počet kusov. Dnes ide o zberateľský unikát, ktorý spája absurdnú myšlienku – štvordverová limuzína s hmotnosťou okolo dvoch ton a manuálnym radením

Potom prišla Panamera GTS. Atmosférická V8, ostrý podvozok, športovejší výfuk a nastavenie, ktoré nechalo vodiča zabudnúť, že sedí v „rodinnom“ aute. Pre mnohých ide o najčistejšiu verziu Panamery vôbec, pretože kombinuje klasický charakter atmosférickej V8 s reálnou použiteľnosťou.

Verzie Executive vznikli pre zákazníkov, ktorí sa vozili najmä vzadu. Predĺžený rázvor, viac miesta na nohy, luxusnejšie zadné kreslá a detailné riešenie komfortu. Panamera sa tak dostala do obývačky klientov, ktorí dovtedy siahali po Mercedese triedy S, Lexuse LS či BMW radu 7.

Zároveň sa objavili S Hybrid a neskôr S E-Hybrid – prvý plug-in hybrid v luxusnej triede. Na papieri smiešne nízka spotreba, v realite najmä tichý mestský režim a jasný signál, kam Porsche mieri. Panamera sa stala laboratóriom pre elektrifikáciu, ktoré neskôr pomohlo Taycanu.

Na vrchole stála limitovaná Panamera Exclusive Series – ručne lakovaná, extrémne drahá edícia založená na Turbo S Executive, vyrobená v počte 100 kusov.

Druhá generácia

V roku 2016 prišla druhá generácia a s ňou pocit, že Panamera dospela. Proporcie sa prečistili, profil pôsobil atletickejšie a zadná časť so svetelným pásom konečne odpovedala na kritiku „hrbáča“. Auto vyzeralo rovnako dobre, ako jazdilo.

Interiér sa zbavil množstva tlačidiel a priniesol digitálny kokpit. Dva menšie displeje v prístrojovke doplnil veľký centrálny, našli ste tu dotykové plochy, kvalitnejšie materiály a zároveň jasnú orientáciu na vodiča. Panamera získala viac luxusu, ale nestratila športový charakter.

Najväčšou vizuálnou bombou sa stala verzia Sport Turismo. Shooting brake karoséria pridala praktickejší kufor a treťu bočnú líniu, ktorá Panamere mimoriadne svedčala. Zrazu sa objavilo „pretekárske kombi“, aké neponúkala žiadna iná značka.

Motorová paleta stavila na preplňované V6 a V8. 4S Diesel s brutálnym krútiacim momentom síce na chvíľu zaujal, ale keď sa Porsche rozhodlo definitívne skončiť s naftou, Panamera prišla o naftový pohon skôr, ako si naň zákazníci stihli zvyknúť.

Vrcholom sa stal Turbo S E-Hybrid. Plug-in hybrid, ktorý postavili na absolútny vrchol ponuky. V8 biturbo doplnil elektromotor, výsledok atakoval hranicu 700 koní. Panamera tak ukázala, že elektrifikácia nemusí znamenať asketické eko-auto, ale ešte brutálnejší výkon.

Na Nordschleife sa Panamera Turbo a neskôr Turbo S pravidelne zapísala medzi najrýchlejšie štvordverové autá. Súboj s Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ pripomínal pingpong rekordov – raz vpredu AMG, raz Panamera.

Tretia generácia

Najnovšia generácia Panamery neprišla ako evolúcia dizajnu, ale ako revolúcia techniky. Na prvý pohľad vidíte typickú siluetu, prepracované nárazníky, nové svetlá a detailnejšie línie. Pod karosériou však pracuje úplne nová technika.

Interiér preberá filozofiu Taycanu. Volič prevodovky sa presunul k volantu, stredová konzola získala viac priestoru a prehľadnosti. Všetko pôsobí modernejšie, bez toho, aby auto stratilo charakter analógového športovca.

Zlatý klinec však leží na podvozku. Nové aktívne vzduchové pruženie dokáže meniť charakter auta ešte dramatickejšie než doteraz. Systém vie Panameru v zákrutách nakláňať dovnútra, čím zároveň zvyšuje komfort a držanie stopy. V praxi máte pocit, že auto reže zákruty s úplne inou ľahkosťou, než by ste čakali od luxusnej limuzíny.

Pod kapotou ostáva 2,9 L V6 pre základné verzie, ale ťažisko pozornosti sa posúva na plug-in hybridné verzie. Porsche pripravuje až štyri E-Hybrid konfigurácie, pričom Turbo E-Hybrid a budúci Turbo S E-Hybrid tvoria vrchol ponuky. Batérie prinášajú reálny elektrický dojazd použiteľný v meste, ale plný výkon stále patrí na okruh.

Rekordy na Nordschleife pokračujú. Čas Panamery na úrovni špičkových superšportov ukazuje, že v Zuffenhausene nerobia kompromisy. Nejde len o marketingové čísla, ale o jasný odkaz, že Panamera môže niesť štyroch dospelých, ale na okruhu sa nenechá zosmiešniť.

Konkurencia a vlastný tieň Taycanu

Počas pätnástich rokov narazila Panamera na zaujímavých súperov. Maserati Quattroporte stavilo na taliansky šarm a zvuk, BMW 7 na komfort a techniku, Mercedes CLS a neskôr AMG GT 4-door na agresívny dizajn a surový výkon.

Aston Martin Rapide postavil proti Panamere luxusný, ručne robený štvordverový GT s atmosférickým V12. Vizuálne zvíťazil, v každodennom živote však Panamera prekvapila tým, ako dobre zvládla reálne nároky – od zimnej služby po diaľničné šprinty.

Neskôr sa do hry zapojili Audi RS7 či spomínaný Mercedes-AMG GT 63 S. V tejto lige už nešlo o to, ktorý model jazdí „dobré časy“, ale o to, kto ich jazdí konzistentne a pritom neobťažuje posádku. Panamera v tejto spoločnosti pôsobila ako auto, ktoré zvláda aj úlohu rodinného dopravcu, aj rolu víkendového trackday stroja.

Najzaujímavejšia konfrontácia však prišla zvnútra. Taycan posunul Porsche do čisto elektrickej éry. Zrazu stáli vedľa seba dve štvordverové autá s podobnou filozofiou, ale inou technikou. Taycan láka tých, ktorí chcú elektromobil naplno, Panamera tých, ktorí ešte nechcú odpojiť benzín, ale chcú využívať výhody plug-in hybridu. Namiesto kanibalizácie tak značka rozšírila portfólio a oslovila dve skupiny zákazníkov naraz.

Panamera má 15 rokov a ešte nekončí

Panamera má 15 rokov a za ten čas stihla všetko. Pobúrila puristov, zachránila dlhé cesty vodičom, ktorí nechceli presedlať do konzervatívnych limuzín, vyzdvihla značku na 94. poschodie, do Berlína, na Nordschleife aj do zberateľských garáží. Priniesla manuál do segmentu, kde každý čakal len automat. Postavila plug-in hybrid na vrchol ponuky a ukázala, že elektrifikácia nemusí znamenať sterilný zážitok.

Dnes jazdí v tretej generácii, ktorá kombinuje luxus, techniku a výkon spôsobom, aký pred 15 rokmi nečakal nikto. Panamera ostáva heretikom v očiach tých, ktorí uznávajú iba 911. Zároveň však patrí medzi najčistejšie prejavy toho, čo Porsche dokáže, keď sa prestane báť vlastného tieňa.

Pre vodiča, ktorý chce jedno auto na všetko – od ranného mestského plug-in režimu, cez diaľničný presun po diaľniciach až po víkendy na okruhu – je práve Panamera možno najracionálnejšie iracionálne rozhodnutie na trhu.