Alojz Hlina ostro kritizuje pripravovaný zákon. Nepáči sa mu, že pohyb jeho auta môže byť pod drobnohľadom tretích osôb.

Alojz Hlina ostro kritizuje pripravovaný zákon. Nepáči sa mu, že pohyb jeho auta môže byť pod drobnohľadom tretích osôb.

Novinku sme si však nevymysleli my. Hlavným činiteľom, ktorý rozhýbal našich zákonodarcov je smernica Európskej únie. Na prvý pohľad to všetko vyzerá jednoducho a bezpečne. Naopak pri bližšom zamyslení nad pripravovanými opatreniami ostáva stáť každý zdravý rozum.

V praxi by sme sa mali pripraviť na to, že autá už od výroby dostanú čip. V prípade nehody dôjde k aktivácii elektronického zariadenia, ktoré presne určí vašu polohu a umožní rýchlejší príchod záchranných zložiek.

V našom prípade ide konkrétne o návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej premávke, ktorý prerokoval už parlamentný výrob pre obranu a bezpečnosť. Poslanec Alojz Hlina vyslovil obavy, že návrh zákona pripravuje okrem iného aj pôdu pre zavedenie elektronického mýta aj pre vozidlá do 3,5 tony. Poukázal aj na to, že znenie návrhu zákona môže byť v niektorých miestach dokonca nebezpečné. Napríklad: „prevádzkovateľ spracúvava bez súhlasu účastníkov cestnej premávky a osôb zdržiavajúcich sa na pozemných komunikáciách údaje a záznamy z monitorovacieho záznamového zariadenia, dĺžku prejazdenej vzdialenosti po pozemnej komunikácii a údaje o geografickej polohe vozidla.”

Skôr či neskôr dôjde k tomu, že vlády budu minimálne v Európe monitorovať pohyb áut. Big Brother nás bude vidieť jednoducho stále.

Skôr či neskôr dôjde k tomu, že vlády budu minimálne v Európe monitorovať pohyb áut. Big Brother nás bude vidieť jednoducho stále.

Zatiaľ nie je dôvod na paniku. Ani mne sa nepáči, že autá by mali dostávať čip. Návrh zákona má však pred sebou ešte dlhú legislatívnu cestu a zatiaľ vôbec nie je jasné, kedy by mal vstúpiť do platnosti.

V extrémnom prípade to môže znamenať, že na cesty príde „Veľký brat“. Na základe zákona a teda úplne legálnou cestou, budú môcť vybrané subjekty zaznamenávať a zhromažďovať informácie o pohybe nášho auta. Budú vedieť presne kde a kedy sme boli, prípadne koľko kilometrov sme prešli. Načo im to bude? Veď s bezpečnosťou to nemá nič spoločné. Všetko to umožní čip, ktorý sa má aktivovať len v prípade nehody.

Alojz Hlina tvrdí, že návrh zákona je napísaný veľmi voľne a nejednoznačne. Samotná myšlienka inteligentných dopravných systémov je pozitívna, treba ju však dotiahnuť po všetkých stránkach.

Informácie o pohybe automobilov, najmä nákladných, sú citlivé informácie, ktoré by chceli vlastnosť mnohé subjekty.

Informácie o pohybe automobilov, najmä nákladných, sú citlivé informácie, ktoré by chceli vlastniť mnohé subjekty.

Vyššie som už spomenul ďalšiu veľkú obavu, ktorou je príprava pre zavedenie elektronického mýta aj pre vozidlá do 3,5 tony. Andrej Holák, štátny tajomník ministerstva dopravy, na túto tému uviedol: „Vôbec nerátame s tým, že v blízkom čase by sa mali mýtom spoplatniť aj autá do 3,5 tony. Tento zákon s tým nemá nič spoločné. Nepredpokladám, že v tomto volebnom období by k tomu malo prísť." Fico nakoniec predsa len sľuboval, že pre osobné autá mýto nezavedie. Ktovie či to však neskončí ako s registračnou daňou len pre „luxusné“ vozidlá.

Celkový projekt inteligentných dopravných systémov počíta aj s vybudovaním Národného dopravného informačného centra. Všetko to má stáť 150 miliónov €. Podľa mňa by v prvom rade k bezpečnosti na našich cestách prispela oprava zničených ciest, ktorých máme naozaj dosť. Na to však nie sú peniaze.

Zdroj: tlačová správa