O živote s Mercedes EQC len pozitívne?

Salón začal v piatok doobeda. Na otvorení nechýbali Sajfa a Drahomír Piok (známy skôr ako Draho) zo Startitup, RDM Garáž. Obaja sa podelili o skúsenosti, nakoľko posledné mesiace jazdia na Mercedese EQC. Išlo o laický pohľad na elektromobilitu a vtipné historky, ktorými pobavili. Na EQC nemali v podstate zlého slova, no keďže majú s Mercedesom spoluprácu, dalo sa to čakať a treba to brať s nadhľadom. Objektívnejší názor na Mercedes EQC a život s ním vám čoskoro prinesieme, nakoľko sme ho nedávno podrobne testovali.

Plány pre rok 2020. Čo dotácie?

Po ľahšom začiatku prišli na rad seriózne diskusie s odborníkmi z fachu. Prvou a aj jednou z najočakávanejších tém boli plány na rok 2020. Diskusie sa zúčastnili ľudia z Ministerstva hospodárstva a aj životného prostredia. Hlavnou témou boli samozrejme dotácie, ktoré sa pre rok 2020 minuli ako teplé rožky. Konkrétne za 3 minúty a 47 sekúnd. Prvé kolo bolo kolosálnym fiaskom, nakoľko ho Ministerstvo anulovalo. Druhé už nejako vyšlo, aj keď veľmi ani nie. Celkovo systém rozdeľovania dotácií nesie so sebou veľa kontroverzie. V iných štátoch sa podobnými výzvami dotuje reálny nákup elektromobilov. U nás sa dotoval v podstate prísľub, že si ten elektromobil/plug-in hybrid aj kúpime. Viacerým ľudom sa náš systém rozdeľovania dotácií zdá byť neférový. Niektorí dokonca zvažujú žalobu. 

Priravujú II. kolo dotácií na nabíjačky

Čo ľudí, ktorí sa neúspešne uchádzali o dotáciu, nepoteší, je fakt, že Ministerstvo hospodárstva nepripravuje ďalšie kolo dotácií, a tak budú musieť počkať do roku 2021. Pozitívnou novinkou je, že sa chystá 2. kolo pre dotácie na výstavbu nabíjacích staníc. Po novom by táto dotácia mala byť určená aj pre právnické osoby a podnikateľské subjekty. Ďalej sa hovorilo o tom, že štát má záujem a chce podporovať rozvoj inteligentnej mobility a vraj sa bude usilovať aj o zvýšenie podielu energie z obnoviteľných zdrojov. Na Slovensku v roku 2018 pochádzalo z obnoviteľných zdrojov necelých 12 % energie, tento rok to má byť 14 %, čo by bolo nové maximum. To doteraz činilo 13 % z roku 2015.

Ktoré elektromobily dostanete s určitosťou do konca roka?

Jednou z ďalších zaujímavých tém boli elektromobily a ich dostupnosť na trhu. Tejto diskusie sa už zúčastnili predstavitelia automobiliek Škoda, Hyundai, Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW. Martin Košara, ako zástupca Mercedesu, sa vyjadril, že dostupnosť EQC je cca do 3 mesiacov, no vraj väčší záujem je o plug-in hybridy, ktoré sú aj podľa mňa ďaleko rozumnejšou voľbou ako elektromobily. Lenka Kalafut-Lendacká za značku Škoda vyjadrila sebavedomie, že v prípade uplatnenia dotácie dodá automobilka auto určite do konca roka 2020. Zástupca Volkswagenu, Miroslav Straka, zase povedal, že sú dostupné posledné kusy e-up! s dotáciou a vraj reálne hrozí, že dotácie možno aj prepadnú. Čo sa týka modelu BMW i3, ten je podľa Júliusa Penteka k dispozícii, čo ani nie je prekvapivé. i3 totiž v predajnosti nijak neexcelovalo a tak sú díleri dostatočne zásobení. Hyundai ponúka až 3 modely s dotáciou. Zástupca značky Marek Kopča tvrdil, že Ioniq a Konu sú schopní dodať zákazníkom do konca roka a s uplatnením dotácií by tak nemal byť problém. V roku 2019 vraj predali na Slovensku 31 elektrifikovaných áut. 

Máme lepší pomer stanice: autá ako Holandsko. Netreba však jasať

Poslednou témou, ktorej sa budem v tomto článku venovať, je infraštruktúra s plánmi na rok 2020. Diskusie sa zúčastnili všetci veľkí hráči dobíjacích sietí na Slovensku, ako ZSE Drive, Greenway, Ionity, SEVA a InoBat. Moderátor z portálu mojelektromobil.sk začal vyjadrením, že nechápe problémy ľudí, „kde elektromobil nabíjať“. Podľa neho to vraj nie je žiadny problém a ľudí by to nemalo odradiť od kúpy elektromobilu. Bohužiaľ si pán moderátor asi neuvedomuje, aké malé percento tvoria elektromobily zo všetkých áut na Slovensku, a preto sa mu tak „pohodlne“ nabíja. Tipujem tiež, že so svojím elektromobilom neskúsil ísť na opačný koniec Slovenska, kde je nabíjacích staníc v porovnaní s Bratislavou podstatne menej. „Útechou“ môže byť, že pomer nabíjacích staníc k autám máme lepší ako Holandsko, no tam to asi končí. Podľa analýzy spoločnosti LeasePlan sme totiž spolu s Poľskom najhoršie pripravenou európskou krajinou na elektromobilitu v rámci EÚ.

Národný roaming je jednou z ciest

ZSE však prišlo so zaujímavým vyhlásením. Vraj diskutujú s ostatnými spoločnosťami o možnosti národného roamingu. Nemuseli by ste mať 10 kariet od rôznych poskytovateľov staníc, ale stačila by jedna, s ktorou by ste mohli nabíjať všade. Takéto riešenie je však veľmi náročné ako z technickej, tak aj z ekonomickej stránky, no jedným z plánov je aj dosiahnuť jednotné ceny v rámci roamingu. K takémuto výsledku však vedie ešte poriadne dlhá cesta. 

Salón elektromobilov priniesol mnoho zaujímavých tém. Snažil som sa vám sprostredkovať tie najdôležitejšie a najzaujímavejšie, ktoré boli predmetmi diskusii. V galérii nižšie si môžete pozrieť stručný výber toho, čo sa na Salóne elektromobilov dalo vidieť. 

NAVŠTÍVILI STE SALÓN ELEKTROMOBILOV?
  • Áno, elektromobily ma zaujímajú ( 19% )

     

  • Áno, ale o elektromobilitu nemám záujem ( 7% )

     

  • Nie, ale zaujímam sa o elektromobily ( 20% )

     

  • Nie, elektromobily mám na saláme ( 54% )

     

Odpovedalo 120 ľudí