Škoda prišla prvýkrát s ekologicky zameranými modelmi GreenLine ešte v roku 2008. Teraz uvádza najekologickejší variant úspešného typu Škoda Octavia. Automobilka sa rozhodla pre odvážny krok a skombinovala benzínový pohon s pohonom na stlačený zemný plyn CNG. Nová Octavia G-TEC tak výrazne predlžuje dojazd a na benzín a CNG spolu dokáže prejsť až 1330 km.

Škoda Octavia G-TEC prichádza so spaľovaním CNG. V kombinácií CNG a benzín dokáže prejsť až 1330 km!

Pod kapotu montujú motor 1,4 TSI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý jazdí za 3,5 kg CNG na 100 km, do ovzdušia vypustí len 97 g CO2 na kilometer a spĺňa emisnú normu Euro6. Octavia G-TEC primárne jazdí na zemný plyn. Vodič sa nestará o prepínanie medzi palivami. Počítač v aute vyberie vhodné palivo tak, aby auto jazdilo čo najekologickejšie.

Škoda Octavia G-TEC má dojazd až 1330 km

K 50 litrovej benzínovej nádrži montujú do Octavie G-TEC aj dve nádrže na CNG, ktoré pojmú spolu 15 kg (97 l) zemného plynu. Plynové nádrže umiestnili za zadnú nápravu, čím odkrojili z batožinového priestoru. Aj napriek tomu ponúka Octavia G-TEC objem kufra 460/1450 l v karosárskej verzii liftback a 480/1610 l vo verzii kombi. S autom dokážete prejsť až 1330 km, z toho 920 km na benzínový a 410 km na CNG.

Tlakové nádoby na CNG montujú za zadnú nápravu

Škoda ponúka Octaviu G-TEC nielen ako ekologické, ale aj ako ekonomické auto a zaujímavú alternatívu k motorizácii 1,6 TDI 77 kW. S cenou 18 270 eur za liftback a 19 070 eur za kombi je G-TEC o 440 eur drahší ako dieselový variant. Pritom pri ročnom nájazde 30 000 km ušetríte 335 eur za predpokladu, že budete jazdiť len na CNG. Investícia sa vám vráti za rok a štyri mesiace. Z porovnania s čisto benzínovým 1,4 TSI vychádza G-TEC ešte lepšie s návratnosťou investície menej ako päť mesiacov.

Porovnanie motora 1,4 TSI G-TEC s 1,4 TSI a 1,6 TDI

Medzi výhody CNG patrí jeho hustota, ktorá menšia ako pri vzduchu. Tým pádom pri nehode, či úniku do ovzdušia nehrozí kontaminácia pôdy alebo vody, ako je to u ostatných palív. Na rozdiel od LPG sa teda CNG nedrží pri zemi a môžete s ním parkovať vo väčšine podzemných garáží.

Aby auto fungovalo tak, ako treba musíte s ním pravidelne do servisu, Octavia G-TEC nie je výnimkou. Automobilka jej skrátila servisný interval výmeny oleja na 15 000 km, každé dva roky mechanici skontrolujú, prípadne vyčistia plniace hrdlo, tesniaci krúžok a plynové zariadenia. Každé 4 roky preveria tlakové nádoby na CNG a po 20 rokoch ich vymenia. Zapaľovacie sviečky a vzduchový filter menia podobne ako pri benzínovom motore. V súčasnosti Škoda prevádzkuje 18 autorizovaných servisov, ktoré dokážu pracovať s autami spaľujúcimi CNG. Nové servisné miesta chcú postupne pridávať.

Ak chcete ušetriť, tak do Octavie G-TEC musíte tankovať CNG. A to môže byť kameň úrazu. Na Slovensku máme zatiaľ iba 10 verejných plniacich staníc CNG, 2 neverejné a asi 20 malých súkromných. Dve verejné plniace stanice nájdeme v Bratislave a po jednej v Komárne, Nitre, Novom Meste nad Váhom, Žiline, Banskej Bystrici, Zvolene, Košiciach a Michalovciach. Stratégia Európskej Únie hovorí, že do roku 2020 by sa mal zvýšiť počet vozidiel s CNG pohon 10-násobne (na Slovensku je aktuálne asi 1400 CNG vozidiel) a vybudovať sieť plniacich staníc CNG v dosahu do 150 km.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC

Typ karosérie: liftback / kombi
Zdvihový objem: 1 395 ccm
Počet valcov: 4
Maximálny výkon: 81 kW / 110 k
Maximálna rýchlosť: 195 km/h
Spotreba CNG: 3,5 kg / 100 km
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Emisie CO2 CNG: 97 g/km
Emisná norma: Euro 6
Objem nádrže: 50 l benzín / 15 kg CNG
Objem kufra: 460 l lifback / 480 l kombi
Cena: 18 270 eur lifback / 19 070 eur kombi

Zdroj: tlačová správa