Tragikomédia pokračuje ďalším dejstvom. Na Slovensku máme stále problém so stáčaním, resp. upravovaním počtu najazdených kilometrov. Týmto javom trpia jazdené autá. V inzerátoch čítame, že každé druhé auto je v TOP stave, má originál kilometre (obligatórne maximálne do 250 tisíc), kompletnú servisnú históriu, je po prvom majiteľovi z Nemecka (a aj ten bol dôchodca) a je absolútne bez investícii. Často však tieto jazdenky nie sú až tak super, ako sa zdá.

Mnohí vodiči by sa čudovali, koľko kilometrov má ich auto najazdených v skutočnosti.

Tak ako nevieme diaľnicou spojiť Košice a Bratislavu, tak nevieme ani klepnúť po prstom týmto špinavým praktikám. Všetci, ktorí sa v oblasti automobilov pohybujeme a sme odkázaní na jazdenky, vieme, že kupovať auto podľa počtu najazdených kilometrov v podstate nemá význam. Dôležitý je technický stav a nie vymyslené číslo na tachometri. Neoficiálne odhady hovoria o tom, že na slovenskom trhu s autami z druhej ruky má 30 až 60 % vozidiel upravený počet najazdených kilometrov. Ja si myslím, že toto číslo je vyššie.

 

Súčasný stav sa evidentne nepáči ani poslancom za stranu KDH. Pavol Zajac, Ján Hudacký a Ján Figeľ do parlamentu opäť ženú návrh novely Trestného zákona, podľa ktorej by stáčanie kilometrov malo byť trestným činom. Podobnú iniciatívnu sme tu naposledy zaznamenali v minulom roku.

 

Vytlačiť "stočenky" z našich autobazárov nebude vôbec jednoduché.

Ak sa stáčanie kilometrov stane trestným činom, sme ešte ďaleko od toho, aby sme tieto podvody zastavili. Naozaj potrebujeme na všetko samostatný paragraf?

Návrh hovorí aj tom, že potrestaný môže byť aj ten, kto vyhotoví, zaobstará sebe alebo postúpi inej osobe počítačové programy, ktorých účelom je falšovanie tachometrov. Falšovanie zahŕňa akékoľvek neoprávnené zmeny, úpravy a zásahy do technického zariadenia, tzv. pretáčania (mechanické alebo elektronické) čísiel uvedených ako stav celkovo najazdených kilometrov motorového vozidla. Pozmeňovanie znamená vykonanie akýchkoľvek neautorizovaných a nedovolených zmien na originálnom zariadení tachometrov motorových vozidiel, ktorou sa dosiahne zmena pravdivých údajov stavu najazdených kilometrov.

 

Ak by aj táto novela prešla a stáčanie kilometrov by sa skutočne stalo trestným činom, reálny stav sa asi veľmi nezmení. Ako niekomu hodnoverne preukážete, že práve on na tomto konkrétnom vozidle upravil počet najazdených kilometrov? Áno, v špecifických prípadoch by sa to dalo dokázať, ale...

 

Myslíte, že tento krát návrh poslancov z KDH prejde?

Bohužiaľ, v Európe neexistuje jednotný centrálny register počtu najazdených kilometrov jednotlivých vozidiel a tachometre nie sú ciachované. Ak by register existoval, tento fenomén by zmizol. Stránky, ktoré dnes ponúkajú overenie vozidla na základe údajov získaných pri STK alebo EK jasne uvádzajú, že ich údaje majú len informatívny charakter.

 

Pozrime sa na to takto. Dnes je trestným činom pozmeňovanie identifikačných údajov vozidla (VIN číslo a spol.) VIN číslo je na rozdiel od počtu najazdených kilometrov trvalé číslo a overiť ho je oveľa jednoduchšie. Máte pocit, že po našich cestách nejazdia pozliepané vraky, ktoré počas svojho života mali niekoľko VIN čísel?

 

Aj dnes sa môžete obrátiť na políciu v prípade, keď kúpite auto, o ktorom následne zistíte, že má upravené počítadlo kilometrov. Ide o jasný podvod, ktorý je trestným činom. Chlapcom z KDH môžeme len držať prsty a veriť, že teraz bude ich snaha úspešná. Situáciu to síce nevyrieši, ale bude to aspoň prvý dobrý krok.

 

Prečítajte si aj:  Kedy sa tu začne postihovať stáčanie kilometrov? A začne vôbec?