Tesla je jednoznačne inovatívna a v mnohom predbehla svoju dobu. Vďaka vizionárovi a zakladateľovi automobilky Elonovi Muskovi a tímu, ktorý okolo seba zhromaždil, ponúka Tesla unikátny a funkčný produkt, jedinečný spôsob predaja a stále sa rozširujúcu nabíjaciu sieť. Musk posunul elektromobil z pozície nefunkčného črepu pre ekomaniakov do auta, ktoré by mnoho ľudí reálne chcelo vlastniť a používať denne. Čo však presvedčilo ľudí z Forbesu, aby vyhlásili automobilku Tesla Motors za najinovatívnejšiu firmu roka 2015? Mimochodom, za ňou sa umiestnili Salesforce.com, Alexion Pharmaceuticals, Regeneron Pharmaceuticals a iný. Medzi nimi na ôsmom mieste aj Amazon.com.

"V podstate sme rozhýbali guľu s elektrifikáciou áut. Gúľa sa pomaly, ale gúľa," Elon Musk

Dôvody, prečo Forbes označil za najinovatívnejšiu firmu práve Teslu, osvetľujú páni Jeff Dryer, profesor univerzity v Brigham, Hal Gregersen, riaditeľ Massachusetts Institute of Technology (MIT) a Nathan Furr, profesor asistent na ekonomickej škole INSEAD. Podľa nich sú v podstate tri: samotný produkt, spôsob výroby a spôsob, akým firma vyberá zamestnancov a tvorí svoje produkty.

 

Prvým dôvodom je to, ako Tesla prerazila. Automobilka sa totiž nevydala cestou lacného, masovo vyrábaného produktu. Ani sa vyslovene nezamerali na ekominiakov. Namiesto toho sa vydali do luxusného segmentu a postavili auto, po ktorom by mohol zatúžiť aj človek, ktorý nie je členom Greenpeace. V mnohých smeroch totiž funguje ako bežné autá a líši sa najmä pohonným systémom. Navyše má rozumný dojazd a dychberúce zrýchlenie. Tesla sa tým pridala k firmám ako Apple, Starbucks, či Garmin, ktoré prerazili skôr drahšími produktmi. Úspechom si pritom na začiatku nebol istý ani Elon Musk. Sám o začiatkoch povedal: "Nesnažil som sa získať peniaze zvonka pre Teslu a SpaceX, lebo som myslel, že neuspejú." Tesla momentálne predáva luxusný Model S, čoskoro predstaví SUV Model X a až v roku 2017 predstaví lacnejší Model 3, teda "Teslu pre masy", na ktorú už mnohí fanúšikovia čakajú. Hoci automobilka upustila od svojho plánu vyprodukovať zisk už tento rok, nie je na tom zle ani finančne. Cena jej akcii je 15-krát vyššia ako v roku 2010. Firma je navyše na dobrej ceste k dosiahnutiu hrubého príjmu 5,5 miliardy dolárov, čo je o 54% viac ako v roku 2014. Podľa odhadu Credit Suisse by sa mala dostať do plusu okolo roku 2017. Momentálne totiž stále dosť investuje do vývoja. Ak budú zabehnuté automobilky nútené prejsť na elektropohon, Tesla bude mať veľký náskok vo vyšších segmentoch a ľahko prejde aj k lacnejším autám. Musk dokonca neskromne tvrdí, že znova rozhýbali trh s elektromobilmi: "V roku 2001 GM odhodilo všetky svoje elektrické autá na smetisko. Keď sme prišli s Roadsterom, prinútilo to GM urobiť Volt a Nissan nabral dosť odvahy prísť s Leafom. V podstate sme rozhýbali guľu s elektrifikáciou áut. Gúľa sa pomaly, ale gúľa."

Tesla vytvorila elektromobil, po ktorom túžia aj ľudia, ktorým je ekológia ukradnutá.

Doug Field, viceprezident pre vývoj, opisuje prácu pre Muska takto: "Je to ako skočiť z lietadla a navrhnúť si a postaviť padák cestou dolu."

Druhým dôvodom je spôsob, akým automobilka vyrába svoje autá. Roboty, ktoré Teslu skladajú, sú multifunkčné a každý zvláda až 5 úloh. Tesla je tiež do čo najväčšej miery samostatná. Nielen, že si lisuje plechy a vyrába vlastné batérie, produkuje si aj mnoho jednoduchých plastových dielov, ktoré ostatné automobilky bežne dávajú vyrábať svojim dodávateľom. Všetko s ohľadom na rýchlosť. Nemusí totiž čakať na dodávky a vyhne sa nepredvídaným zdržaniam, ktoré aj pod hrozbou pokuty dodávatelia pre rôzne príčiny majú. Navyše automobilka vie takto veľmi rýchlo zavádzať zmeny do výroby. Tie hardvérové však nie sú jediné. O tom, že sa Tesla neustále vyvíja, svedčí aj množstvo aktualizácií softvéru auta a nové funkcie, ktoré dostávajú všetci majitelia modelu úplne automaticky vďaka 4G internetovému pripojeniu v aute.

Každý z robotov pri výrobe Tesly dokáže urobiť až 5 rôznych operácii od zvárania, cez nitovanie až po ohýbanie.

Tretím dôvodom je spôsob, akým si Elon Musk vyberá ľudí do svojho tímu a ako tvoria produkt. Iba veľmi málo zamestnancov Tesly predtým pracovalo v nejakej automobilke. Pri pohovore totiž nerozhoduje až tak veľmi to, čo má človek v životopise. Muska zaujíma aký komplexný problém predtým riešil a chce vedieť detaily. Neskôr svojich zamestnancov povyšuje podľa toho, aký problém dokázali vyriešiť. Vystihuje to aj jeho vyjadrenie: "Úspech má veľa rodičov, preto vždy hľadáme toho, kto to skutočne urobil. Nezáleží mi na tom, či skončil vysokú školu alebo strednú školu." Kvôli ľahšej komunikácii pracujú ľudia v Tesle v malých tímoch. Musia však preukázať svoje schopnosti a majiteľ firmy má na svojich zamestnancov vysoké nároky. Doug Field, viceprezident pre vývoj, to opisuje takto: "Je to ako skočiť z lietadla a navrhnúť si a postaviť padák cestou dolu." Elon Musk a jeho tím dokážu dosiahnuť aj zdanlivo nemožné ciele. Šéf Tesly má na to recept: "Rozložíte veci na prvotné princípy a základné pravdy v danej oblasti a odtiaľ začnete odôvodňovať. Potom aplikujete svoje argumenty na tieto samozrejmé princípy aby ste odlíšili, čo je skutočne možné a čo sa také iba zdá." Touto metódou už firma vytvorila niekoľko inovatívnych riešení, o ktorých si ani vedenie Tesly nemyslelo, že sú možné.

Zdroj: Forbes